Újabb szereplő tűnt fel Transcend Air néven: befektetőket keres a városi légi járműveket, „légi taxikat” fejlesztő cégek között, hogy megépíthesse ígéretesnek hangzó koncepciója teljes méretű prototípusát.
A Massachusetts állambeli vállalkozás terveit felülírta ugyan a koronavírus-járvány, de legkésőbb év végéig lezárják a finanszírozás keresésének első körét, amelyben a prototípus-jellegű jármű megépítéséhez szükséges tőkét szeretnének bevonni.
A Flightglobal cikke szerint a Vy 400 nevű koncepció a fantáziarajzok alapján külső megjelenésre sok újdonságot nem hoz majd az egyre-másra készülő koncepciók között.
A helikopterekhez hasonlóan függőlegesen fel- és leszálló, a levegőben viszont merevszárnyú repülőgépekhez hasonlóan manőverező konvertiplánt (dönthető rotoros gépet) álmodott meg a Transcend Air.
A helikopterek leszállóhelyeinek használata mellett képessé teszik még vízi üzemelésre is, ez jelentheti a Vy 400 piaci előnyét.
A Transcend Air szerint a nagyvárosok frekventált üzleti negyedeihez az esetek nagy százalékában – például New Yorkban – gyalogosan is elérhető távolságban van valamilyen természetes vízfelület, így a leszállóhelyek köre így is bővíthető.
Emellett a világ leggyorsabb légitaxija és konvertiplánja is lenne a szerkezet: az egyetlen, Pratt & Whitney Canada PT6A-67F hajtóműtől érkező, 1700 lóerőnyi teljesítménnyel 650 km/h utazósebességet és 725 kilométeres hatótávolságot szeretne a gyártó.
Ez több mint ambiciózus elképzelés, tekintve, hogy a Bell katonai célokra szánt, sokkal nagyobb konvertiplánja, a V-280 Valor is „csak” az 500 kilométeres óránkénti sebességet lépte át eddig.
A Transcend Air gépe abban is különbözik a többi gyártó terveitől, hogy nem 1-3 emberre tervezett kis kapacitású légijármű, hanem 6 fő szállítására lenne képes.
Az, hogy egyetlen hajtóműve volna, éppen az egyik nagy hátránya is lehet: hiába olcsó az üzemeltetés és az aránylag kis sárkányszerkezet, lakott terület feletti üzemeléshez a kéthajtóműves járműveket preferálják a hatóságok, még helikopterek esetében is.
Ezzel kapcsolatban a cég úgy érvel: mentőernyő (amely az egész gépet megtartja és lassan a felszínre engedi hajtóműhiba esetén – a szerk.) beépítésével garantálható mindenki testi épsége, és a már kiforrott meghajtási mód nem hordoz magában magas kockázatot, ellentétben a hibrid-elektromos technológiákkal, amely alig ismert terület.
Első körben a fejlesztés folytatásához 20 millió dollárt szeretne gyűjteni a Transcend Air, ebből a pénzből már teljes értékű prototípust is építene, amelynek első felszállását 2022 elejére ígérik. A befektetőket két, 2018 szeptembere óta tesztelt 1:5-ös méretarányú modellel, és látványos fantáziarajzokkal is igyekeznek meggyőzni.