Polgári peres eljárást indított az Airbus a Skymark Airlines ellen az angol bíróságon a nyáron történt szerződés-felbontásnak köszönhetően, amely hat Airbus A380-as repülőgép megrendelését tartalmazta, közölte mai cikkében a Reuters. Az ügy egyik legnagyobb szenvedő alanya az a két A380-as, amely már átadáshoz közeli állapotban vesztegel az Airbus bázisán, várva egy potenciális új gazdát.
Nem szállít az Airbus, nem lesz Skymark A380-as
Július utolsó napjaiban jelent meg a hír, hogy az Airbus hosszas tárgyalást követően felbontotta a Skymark Airlines-szal még 2011-ben kötött, 2 milliárd dollárról szóló szerződést, miután a japán légitársaság pénzügyi helyzete bizonytalanná tette a megrendelt repülőgépek kifizetését, az Airbus álláspontja szerint. Az európai repülőgépgyár ekkor már az utolsó simításokat végezte a japán megrendelő számára legyártott első A380-800-as példányon, amely így tulajdonos és szolgálat nélkül maradt, másodmagával.
A repülőgépgyár azóta tárgyalt már meglévő A380-üzemeltetőkkel, azonban érdemi megállapodás nem került nyilvánosságra. Mindeközben a japán légitársasággal is folytak az egyeztetések a szerződésszegés következményéről. Egy októberi hír alapján a Skymark elmondása szerint az Airbus vállalhatatlanul magas kötbért kér a japán légivállalattól. Az akkori hírek azonban arról is szót említettek, hogy a megegyezéshez közel jártak a felek, ennek ellenére ez nem teljesedett be a mai napig sem.
A Skymark Airlines rendelése azért volt jelentőségteljes, hiszen a szigetországi piacról a diszkont modellben működő légivállalat vált volna az első Superjumbo-üzemeltetővé. A két nagy japán légitársaság közül egyelőre sem az All Nippon Airways (ANA), sem pedig a Japan Airlines nem mutatott érdeklődést a kétszintes, szélestörzsű utasszállító iránt.
A peres útra való terelés hírére hétfőn 17%-ot esett a Skymark-részvények értéke a tokiói értéktőzsdén. Hogy ennek milyen további következményei lesznek az egyelőre nem világos. A vállalat előrejelzése azonban nem éppen kecsegtető, hiszen várhatóan közel 115 millió dolláros veszteség várható a 2015. március végén záruló pénzügyi év során.
Ami az Airbus-t illeti, a 2016-os évre jelentősebb nyereséggel számoltak a szakemberek, azonban a Reuters korábbi tudósítása szerint a repülőgépgyár legfrisebb előrejelzésében már halványult ez a jósolt nyereség. Ez azonban meglepte a befektetőket, akik a jelenleg is fejlesztés alatt álló – mint az A320neo, A330neo -, vagy éppen bevezetésre kerülő típusoktól – mint az A350 XWB – várják az eredmények felemelkedését.