2012. január 31-e, kedd 16 órai kezdettel sajtótájékoztatót hívott össze a Malév , ahol a Nemzeti Légitársaság igazgatóságának elnöke, Dr. Berényi János tájékoztatta a sajtó képviselőit a Malév helyzetéről és jövőjéről.

A Malév elnöke elmondta, hogy egy hétfői kormánydöntés a Malévet stratégiailag kiemelt vállalati státuszba sorolta. Ez tulajdonképpen egy védernyő, amely biztosítja a társaság további működését.

A Malév jelenlegi helyzetét Berényi János az American Airlines-hoz hasonlította, amely mint ismert hónapok óta működik az ún. Chapter 11 csődvédelem alatt. Az American-hez hasonlóan a Malév átszervezése is folytatódik, a menedzsmentnek péntekig kell beterjeszteni az elkövetkezendő időszakra vonatkozó likviditási terveket.

A kormány elkötelezett egy budapesti központú légitársaság fenntartása mellett, azonban az EU szabályai miatt már nem biztosíthat anyagi forrást a Malév számára.

Berényi János elmondta, hogy folynak a tárgyalások a cég privatizációjáról, azonban erről és a potenciális vevők kilétéről részleteket nem osztott meg a sajtó képviselőivel. Újságírói kérdésre azonban nem zárta ki, hogy a kínai Hainan Airlines-szal folytatódnak a tárgyalások.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Malév gépei repülnek és reméli holnap is repülni fognak, azonban ha a légitársaság partnereiben megrendül a Malév iránti bizalom a cég pénzügyi helyzete miatt és csak azonnali készpénz-fizetés ellenében biztosítják a szolgáltatásokat (pl. repülőtéri kiszolgálás, üzemanyag, stb.) a légitársaság számára, akkor igen hamar elfogyhat a pénz és ez a légitársaság leállását jelentheti.

Berényi elmondta azt is, hogy pénteken, a kormány képviselőjének részvételével sikerült megegyezni a Malév repülőgépflottájának gerincét jelentő Boeing repülőgépeket lízingbe adó ILFC-vel abban, hogy az továbbra is biztosítja a repülőgépeket a Malév számára.

A Malévnek 757 ezer foglalása van jelenleg októberig, a cég mindent megtesz annak érdekében, hogy a repülőjeggyel rendelkező utasait elszállítsa, azonban ha mégis elfogyna a pénz, az utasok többszörösen biztosítva vannak, visszakaphatják a pénzüket a IATA-tól, a biztosítóktól és a Malév letéteiből. Berényi kiemelte, hogy továbbra is élvezik az utazóközönség bizalmát, melyet a kedvező foglalási mutatók alátámasztanak.

Berényi elismerte, hogy ebben a formában biztosan nem folytatható a Malév működése, azonban a Malév üzemelését addig akarják fenntartani, amíg fel nem áll egy új, budapesti központú légitársaság, amely hézagmentesen képes lesz átvenni a Malév szerepét. Ez gyakorlatilag a Malév normál üzemmenet melletti felszámolását jelenti.

A cég reorganizációja során fontos szempontként emelték ki, hogy a remek szakembergárdát meg kívánják tartani, azonban a gazdasági válság miatt komoly karcsúsításra lesz szükség a cég minden területén. A menedzsment mindent megtesz annak érdekében, hogy a dolgozók bérét kifizesse az érvényes kollektív szerződés és a vonatkozó szabályozások értelmében. A szakszervezeteket is arra kérik, hogy működjenek együtt a társaság működésének fenntartása érdekében.

A Malév sajtótájékoztató teljes hanganyaga, vágatlanul:

Megnyitás a soundcloud.com-on.

A Malév leállásának esetére hozott intézkedéseket a Kormány mai ülésén

Az egyik – este hat órai dátummal hatályba lépő – kormányrendelet azt tartalmazza, hogy kártalanítást és segítségnyújtást azok az utasok kaphatnak, akik érvényes menetjegyüket a Malév menetrend szerinti járatainak leállását megelőzően vásárolták meg, és azok is, akiknek érvényes Malév-jegyük van a légitársaság üzemelése beszüntetésének napján, valamint azt követően három naptári napra.

A kormányrendelet szerint számíthatnak kártalanításra azok az utasok is, akik a Malév menetrend szerinti járatának leállása napján vagy azt megelőzően a célállomásra már elutaztak, és a visszafelé útra 2012. február 29-ig érvényes Malév-járatra szóló menetjeggyel rendelkeznek. A kártalanítási igényeket március 31-ig lehet benyújtani.

Egy ugyancsak keddi dátummal megjelent másik kormányrendelet a rendkívüli kormányzati intézkedésekre szánt tartalék terhére 2 milliárd forintot különít el a rendkívüli intézkedésekre fenntartott kormányzati keretből, amely a Malév menetrend szerinti járatainak leállása esetén használható fel a légitársaság utasainak nyújtandó állami segítségre – adta hírül az MTI.

Az AIRportal.hu helyszíni tudósítása a Malév sajtótájékoztatójáról:

16:55: “Remélem, hogy a Malév gépei holnap is repülni fognak!” – zárta a tájékoztatót a Malév elnöke.

16:50: Berényi újságírói kérdésre elmondta, hogy a kormánnyal együtt azon dolgoznak, hogy egy új tulajdonost találjanak a légitársaságnak, azonban a vevő kilétéről nem tudott beszámolni. A kínai Hainanról szóló konkrét kérdésre az elnök válasza a következő volt: nincs kizárva a Hainan Airlines sem és ezzel már többet elárult, mint szeretett volna.

16:45: A cégnél egy reorganizációs terv készül, de nagy hangsúlyt fektetnek a jelenlegi gárda megtartására, azonban ez minden szinten karcsúsítással fog járni.

16:40: A menedzsment mindent megtesz annak érdekében, hogy a dolgozók bérét kifizesse az érvényes kollektív szerződés értelmében. A szakszervezeteket is arra kérik, hogy működjenek együtt a társaság működésének fenntartása érdekében.

16:35: A Malév összes adóssága 60 milliárd forint, ennek nagy része a kisebbségi tulajdonos VEB bank felé esedékes.

16:33: Berényi János újságírói kérdésre elmondta, hogy a kormány elkötelezett egy budapesti központú légitársaság mellett, azonban ehhez magánbefektetőket kell találni, mert az EU szabályai szerint az állam nem adhat már többet pénzt a Malév részére.

16:30: A Malév gépei továbbra is repülnek, ma is, holnap is és a cég bízik abban, hogy a tulajdonos ebben továbbra is támogatja. A repülőgépek a cég rendelkezésére állnak, erről pénteken egyeztek meg a Malév képviselői a repülőgépeket lízingelő ILFC képviselőivel. Nagyon fontos a mostani csődvédelem alá helyezés a további működés biztosításához, mert ha a külföldi repülőterek a díjakat a rossz hírekre, pletykákra alapozva elkezdik előre, készpénzben kérni és a hitelkártya társaságok az utasok védelmében emelik a szükséges kármentesítési depozitok mértékét, akkor nagyon hamar elfogyhat a pénz és leállhat a légitársaság.

16:25: Berényi János szerint a Malév örökölt nehéz pénzügyi helyzete ellenére az előző hónapok javuló eredményei biztatóak, ezek jó alapot biztosíthatnak a légitársaság továbbviteléhez. A menedzsment és a kormány is azon dolgozik, hogy a rendkívül szűk pénzügyi mozgástér ellenére biztosítsák a Malév működését.

16:20: Berényi a tegnap megjelent kormánydöntésről beszél, miszerint a kormány a Malévot a stratégiailag fontos vállalatok közé sorolta. A kormány elkötelezett a nemzeti légitársaság sorsának jobbra fordítása mellett, a mai kormányülésen is erről volt szó. Az elnök kijelentette, hogy a kormány gyakorlatilag csődvédelmi ernyő alá helyezte a malévet, amely a hónapok óta “chapter 11” csődvédelem alatt működő, átszervezés alatt lévő American Airlines-hoz hasonlítható.

© AIRportal.hu - kép

16:17: Róna Márta megnyitja a sajtótájékoztatót és átadja a szót Berényi Jánosnak, a Malév elnökének. Jelen van még Limburger Lóránt a Malév vezérigazgatója.

16:15: Sehol semmi, ilyen késés esetén már egy repülőgépnek is új “slotot” kellene kérni, de legalább nem halasztották el ismét órákkal a kezdést.

16:05: Egyelőre semmi hír a Malév vezetőségéről, a teremben az újságírók mellet néhány Malév alkalmazott is feszülten várja a fejleményeket.

15:55: A sajtó képviselői nagy számban gyűltek össze a Malév Lurdy házban lévő székházában és várják, hogy elkezdődjön végre a sajtótájékoztató.

Fotók: Csemniczky Kristóf / AIRportal.hu

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!