Az utastérben található fej feletti rendszerek, valamint a pilóták öt pontos biztonsági öveinek veszélyességeire hívta fel a figyelmet legújabb kutatási eredményei alapján az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Testület, az NTSB. A 2012. február 23-án közzétett biztonsági ajánlás összefoglalója a Flightglobaltól.

Az új generációs Boeing 737 típusú repülőgépek biztonsági hiányosságaira hívta fel a figyelmet legfrissebb közleményében az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság. A megtörtént balesetek alapján készített vizsgálat eredményei szerint a hatóság javasolja, hogy az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) módosítsa a tervezési és vizsgálati követelményeit a repülőgépek utaskabinjában, az utasok feje felett elhelyezett kiszolgáló rendszerekre vonatkozóan. A PSU, vagyis Passenger Service Unit tartalmazza például azt a nélkülözhetetlen fedélzeti életmentő berendezést, amely kihermetizálódás esetén aktiválja az oxigénmaszk-rendszert, de ugyanígy a rendszer részét képezik azok a kényelmi berendezések, amelyek az olvasófényt, vagy éppen a klimatizációt biztosítják.

Az a panel, amely ezeket a rendszereket fedi egy baleset során bekövetkező leválás esetén legalább 5.7kg-os terhet zúdit az alatta tartózkodó utas felső testére, vagy éppen közvetlenül a fejére. Ennek érdekében az NTSB felhívást intézett a Szövetségi Légyügyi Hivatal irányába, hogy tegyenek kezdeményezést ezen rendszerek felülvizsgálására, amelynek révén elkerülhetők lennének a balesetek esetén bekövetkező fejsérülések. Az NTSB, ajánlását a Boeing 737NG (Next Generation) típuscsalád konkrét megnevezése mellett más hasonló típusokra is kiterjesztő érvényben fogalmazta meg.

A másik téma, amiben az amerikai Közlekedésbiztonsági Testület ajánlást tett az a pilótafülkében található, negatív-g terhelést ellensúlyozni hivatott öv csatlakozóit illeti, amely esetében cserét szorgalmaznak, mivel a jelenleg alkalmazott foglalatot nem tartják kellően erősnek. Az elmúlt három év balesetein alapuló vizsgálati eredmények megállapították, hogy erősebb csatlakozók alkalmazása esetén nagy valószínűséggel elkerülhetők lettek volna a pilóták hátsérülései.


A vizsgálat részét képezte a Turkish Airlines TC-JGE lajstromú Boeing 737-800-asával történt amszterdami katasztrófa is.
(Fotó:Radio Nederland Wereldomroep – Wikimedia Commons)

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Hangsúlyos vizsgálati téma lett az elmúlt évek baleseti tapasztalatai alapján az utaskabin fejfeletti rendszereinek sérülékenysége. Az eredmények szerint nemcsak, hogy súlyukból adódóan fej-, valamint arcsérüléseket okoztak ezek a rendszerek, hanem sok esetben – beesésüknél fogva – kimondottan nehezítették is az utasok kabinelhagyási, illetőleg menekülési esélyeit. Az NTSB fontosnak tartotta arra is felhívni a figyelmet, hogy a balesetek során jelentős sérüléseket szenvednek a fej feletti tárólórekeszek, amelyek további terhelést súlythatnak a PSU-ra (Passenger Service Unit), azzal növelve az ott található rendszerek betörését az utastérbe.

Az pilótakabinban található negatív-g övek csatlakozói esetében pedig a jelenlegi 1.6mm-es – Ipeco gyártmányú – rögzítők helyett inkább vastagabb, az AmSafe Aviation gyártotta 2.4mm-es alkatrészt ajánlanak. Indoklásuk szerint ugyanis a vizsgált balesetek némelyikében a vékonyabb rögzítők felmondták a szolgálatot és nem biztosítottak kellő védelmet a pilóták számára. Az NTSB ezért nem csupán új ellenőrzési kritériumok felállítását javasolja az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatalnak, hanem egyenesen az Ipeco gyártotta rögzítők leváltását szorgalmazza.

Forrás: Flightglobal.com (2012. február 24.)

Ajánlott link: Az eredeti NTSB dokumentum (PDF).

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!