A héten jelentette be a Boeing repülőgépgyár, hogy a Kínai Népköztársaság elnöke, Hszi Csin-ping jövendő hivatalos amerikai útja során látogatást tesz az amerikai üzem legnagyobb kereskedelmi típusokat előállító everetti komplexumában. Ott, ahol a 767, 777 és 787 családjai mellett a legendás óriásgép, a 747-es legújabb generációs változata is készül.

A kínai elnök tiszteletére a teljes Boeing vezérkar felsorakozik. A szeptember 23-i eseményen ott lesz Jim McNerney, a Boeing igazgatóságának elnöke, Dennis Muilenburg, elnök-vezérigazgató és természetesen Ray Conner, a Boeing Commercial Airplanes vezérigazgatója is.

A történelmi jelentőségű látogatásról szólva McNerney elmondta, nagy megtiszteltetés számukra, hogy az elnök megtekinti gyárukat és személyesen is találkozik azokkal az emberekkel, akinek munkája révén az elmúlt évben rekord mennyiségben, összesen 155 darab repülőgépet szállítottak le kínai üzemeltetőknek. Hozzátette: Kína gyorsan növekvő légiközlekedése kulcsfontosságú szerepet játszik a Boeing jelenlegi és jövőbeli sikereinek elérésében.

A kötelező tiszteletkörökön túl a Boeing adatokkal is szolgált: Ezek szerint az év eddigi részében az amerikai repülőgépgyár termelésének negyedét vette fel a kínai piac a leszállított gépek számából kiindulva. Az előrejelzések pedig azt mutatják, a hatalmas távol-keleti ország a következő két évtizedben a Boeing legjelentősebb piaca lesz a maga mintegy 6330 darab újonnan gyártott kereskedelmi célú repülőgép igényével, ami dollárban kifejezve 950 milliárdos üzlettel kecsegtet.

Kína és az Egyesült Államok közti politikai és gazdasági viszonyrendszerben Richard Nixon elnök 1972. februári pekingi látogatása hozott áttörést. A Boeing kínai időszámítása is ekkortól kezdődik. A gyáriak által büszkén visszaemlékezve rá, hogy az elnököt “légierő egyes” hívójel alatt egy B-707-es különgép szállította a kínai fővárosba. Azóta a kínai forgalomban lévő utasszállítók több mint fele Boeing gyártmány, és az ezredik kínai megrendelésre készült gép, egy 737-800NG átadására 2013 márciusában került sor.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az ezredik kínai Boeing a China Eastern Airlines-nak lett leszállítva, két évvel ezelőtt. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Az ezredik kínai Boeing a China Eastern Airlines-nak lett leszállítva, két évvel ezelőtt. (Fotó: Boeing Company)


A négy évtized során a kapcsolatok szerteágaztak és korántsem csak adás-vételről szólnak. Az idők folyamán a Boeing Kína légi iparának a legnagyobb ügyfelévé nőtte ki magát, kiterjedt beszállítói hálózattal rendelkezik minden típuscsaládja, így a 737, 747, 767, 777 és a 787 Dreamliner programokhoz is. Nem mellesleg a kutatás-fejlesztés területén, ahol a Boeing közvetlen kontaktusban áll kínai egyetemekkel és kutató intézményekkel, amelyekkel például bio-üzemanyag és egyéb olyan rendszerek előállításán dolgoznak szorosan együtt, amelyek mind a légiközlekedés hatékonyságának növelését szolgálják.

A kínai elnök látogatása viszont minden bizonnyal valami konkrétumot is hoz majd, akárcsak amikor a nyáron az ország miniszterelnöke franciaországi körútján az Airbushoz is elment, és aminek a vége 75 darab A330-as egyidejű megrendelése mellett egy vadonatúj, erre a szélestörzsű típusra érvényes kínai átadóközpont felállításáról szóló megállapodás is volt. Ahogy akkor, most is szivárogtak ki feltételezések, vajon mire is lehet számítani Hszi Csin-ping everetti tartózkodása során? A sajtótájékoztatók aligha fogják megismételni mindazt, amiről most szó esett, legfeljebb azt díszítő keretként alkalmazzák.

A múlt héten látott napvilágot hírek szerint a Boeing egy kínai 737-es kivitelező-, vagy gyártósor felállítását tervezheti, amit ─ érthető kommunikációs stratégiai megfontolásból ─ egyelőre nem voltak hajlandóak sem megerősíteni, vagy cáfolni, de esélyes, hogy a kapacitásai növelése és globális piaci jelenlétének erősítése érdekében, akárcsak az elsőszámú konkurense, amelynek tiencsini A320-as végszerelő sora már 2008 óta működik megvetheti a lábát ezen a módon Kínában a Boeing is.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!