Elégedettségének adott hangot a Boeing. A legújabb típusok fejlesztési programjai megfelelően haladnak, így a 737 MAX, a 777X és a 787-10-esé is. Az amerikai repülőgépgyár Párizsban, a légi szalon mai második napján adott összefoglalót.
Megkezdte a 737 MAX szárnyainak összeszerelését a Boeing
Dél-Karolinában építi a Boeing a 787-10-est
Versenybe száll a legnagyobb Dreamliner
Mind a hét folyamatban lévő típusprogram a terv szerint halad – szögezte le a Boeing repülőgépgyár fejlesztési alelnöke, Scott Fancher, aki szerint mind a négyféle 737 MAX típusváltozat, a 737 MAX-7, MAX-8, MAX-9 és a MAX 200, valamint a leendő legnagyobb Dreamliner, a 787-10-es, és az új generációs 777-esek, a 777-8X és 777-9X programjai is jól állnak.
A költséghatékonyság jegyében a 737NG-ből továbbfejlesztett 737 MAX családról szólva Fancher elmondta, május 29-én, a három évvel ezelőtt eltervezetteknek megfelelően tudták elkezdeni az első gép, a leendő prototípus gyártását, miközben a típus hajtóműve, a CFM International LEAP-1B fejlesztése is kellően alakul, akárcsak a maguk részéről a 737 MAX-7, MAX-9 és a MAX 200 koncepcióinak a véglegesítése.
A legfontosabb bejelentést azonban Ray Conner, a Boeing Commercial Airplanes elnök-vezérigazgatója tette, miszerint az első 737 MAX-8-ast még az idei év végén le fogják gördíteni a gyártósorról, hogy 2016 elején meg is kezdhessék vele a berepülési programot. Az elsőként forgalomba kerülő 737 MAX típusváltozat, a 8-as koncepcióját a Boeing 2013-ban zárta le, a hírek szerint igen ígéretes konfigurációval, mivel Conner kiemelte, a típus teljesítménye minden várakozásukkal összhangban van. A 737 MAX 20%-kal takarékosabb üzemet kínál majd a korai Next Generation 737-esekhez képest.
2018-ban a legnagyobb Dreamliner, 2020-ban az első 777X állhat forgalomba
Mivel hátra van még a legnagyobb Dreamliner, a 787-10-es bevezetése, ezért természetesen erről is szó esett. A két éve, éppen a párizsi légi szalonon elindított 787-10-es program Fancher szerint lassan készen áll a gyártásra, a típusdokumentációk idén lesznek 90%-osak, a Rolls-Royce hajtómű fejlesztése, a Trent 1000-TEN is kellő időben van. A 787-8-as alaptípushoz képest 11,6 méterrel hosszabb törzsű 10-es Dreamlinert a Boeing dél-karolinai üzeme fogja gyártani, és az első átadásra a tervezett menetrend alapján 2018-ban kerül sor.
Ray Conner a 787-es család gyártásáról szólva megjegyezte, 2016-ban már havonta 12 Dreamlinert szeretnének előállítani, amit az évtized végére még két géppel készülnek megfejelni. Jelenleg egyébként havi tíz Dreamliner készül az everetti és karolinai gyártósorokon együttvéve.
Az új generációs 777-esek előzetes tervei – mondta el Fancher – már jóváhagyásra kerültek, a véglegesített változat várhatóan az idén készül el. A típushoz kizárólagosan szánt General Electric GE9X hajtómű programja ugyancsak jól menetel. A Boeing soron lévő fontos feladata a gyártás előkészítése, az everetti új gyártósor, illetőleg a St. Louis-i kompozit alkatrészeket előállító gyáregység felállítása. Ami pedig a menetrendet illeti, a 777X végszerelését 2018-ban tervezik elkezdeni, miután az első átadás 2020-ban történhet meg.
Az érintett típusok rendelésállományai a Boeing legfrissebben rendelkezésre álló, 2015. májusi összesítője szerint a következő: 737 MAX-ból összesen 2725 darab, 787-10-esből 140 darab, 777X-ből pedig 286 darab talált eddig lezárt, végleges rendelés formájában gazdára, amelyekhez hamarosan hozzá lehet adni a párizsi légi szalon termését is.