Elégedettségének adott hangot a Boeing. A legújabb típusok fejlesztési programjai megfelelően haladnak, így a 737 MAX, a 777X és a 787-10-esé is. Az amerikai repülőgépgyár Párizsban, a légi szalon mai második napján adott összefoglalót.

B-737 MAX-8, az elsőként forgalomba álló új 737-es. (Forrás: Boeing Company) | © AIRportal.hu

B-737 MAX-8, az elsőként forgalomba álló új 737-es.
(Forrás: Boeing Company)

Mind a hét folyamatban lévő típusprogram a terv szerint halad – szögezte le a Boeing repülőgépgyár fejlesztési alelnöke, Scott Fancher, aki szerint mind a négyféle 737 MAX típusváltozat, a 737 MAX-7, MAX-8, MAX-9 és a MAX 200, valamint a leendő legnagyobb Dreamliner, a 787-10-es, és az új generációs 777-esek, a 777-8X és 777-9X programjai is jól állnak.

A költséghatékonyság jegyében a 737NG-ből továbbfejlesztett 737 MAX családról szólva Fancher elmondta, május 29-én, a három évvel ezelőtt eltervezetteknek megfelelően tudták elkezdeni az első gép, a leendő prototípus gyártását, miközben a típus hajtóműve, a CFM International LEAP-1B fejlesztése is kellően alakul, akárcsak a maguk részéről a 737 MAX-7, MAX-9 és a MAX 200 koncepcióinak a véglegesítése.

A legfontosabb bejelentést azonban Ray Conner, a Boeing Commercial Airplanes elnök-vezérigazgatója tette, miszerint az első 737 MAX-8-ast még az idei év végén le fogják gördíteni a gyártósorról, hogy 2016 elején meg is kezdhessék vele a berepülési programot. Az elsőként forgalomba kerülő 737 MAX típusváltozat, a 8-as koncepcióját a Boeing 2013-ban zárta le, a hírek szerint igen ígéretes konfigurációval, mivel Conner kiemelte, a típus teljesítménye minden várakozásukkal összhangban van. A 737 MAX 20%-kal takarékosabb üzemet kínál majd a korai Next Generation 737-esekhez képest.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Boeing 787-10-es, amely csakis a Boeing dél-karolinai üzemében fog készülni. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Boeing 787-10-es, amely csakis a Boeing dél-karolinai üzemében fog készülni. (Fotó: Boeing Company)

2018-ban a legnagyobb Dreamliner, 2020-ban az első 777X állhat forgalomba

Mivel hátra van még a legnagyobb Dreamliner, a 787-10-es bevezetése, ezért természetesen erről is szó esett. A két éve, éppen a párizsi légi szalonon elindított 787-10-es program Fancher szerint lassan készen áll a gyártásra, a típusdokumentációk idén lesznek 90%-osak, a Rolls-Royce hajtómű fejlesztése, a Trent 1000-TEN is kellő időben van. A 787-8-as alaptípushoz képest 11,6 méterrel hosszabb törzsű 10-es Dreamlinert a Boeing dél-karolinai üzeme fogja gyártani, és az első átadásra a tervezett menetrend alapján 2018-ban kerül sor.

Ray Conner a 787-es család gyártásáról szólva megjegyezte, 2016-ban már havonta 12 Dreamlinert szeretnének előállítani, amit az évtized végére még két géppel készülnek megfejelni. Jelenleg egyébként havi tíz Dreamliner készül az everetti és karolinai gyártósorokon együttvéve.

A leendő legnagyobb új Triplahetes, a 777-9X látványterven. (Forrás: Boeing Company) | © AIRportal.hu

A leendő legnagyobb új Triplahetes, a 777-9X látványterven. (Forrás: Boeing Company)

Az új generációs 777-esek előzetes tervei – mondta el Fancher – már jóváhagyásra kerültek, a véglegesített változat várhatóan az idén készül el. A típushoz kizárólagosan szánt General Electric GE9X hajtómű programja ugyancsak jól menetel. A Boeing soron lévő fontos feladata a gyártás előkészítése, az everetti új gyártósor, illetőleg a St. Louis-i kompozit alkatrészeket előállító gyáregység felállítása. Ami pedig a menetrendet illeti, a 777X végszerelését 2018-ban tervezik elkezdeni, miután az első átadás 2020-ban történhet meg.

Az érintett típusok rendelésállományai a Boeing legfrissebben rendelkezésre álló, 2015. májusi összesítője szerint a következő: 737 MAX-ból összesen 2725 darab, 787-10-esből 140 darab, 777X-ből pedig 286 darab talált eddig lezárt, végleges rendelés formájában gazdára, amelyekhez hamarosan hozzá lehet adni a párizsi légi szalon termését is.

Kövess minket a Google Newson, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Kövess minket a Google News hírfolyamban!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!