A kanadai Bombardier repülőgépgyár legújabb keskenytörzsű típuscsaládjából, a CSeries-ből készül vásárolni a budapesti Liszt Ferenc repülőtéren is jelenlévő airBaltic légitársaság.

Bombardier CSeries típuscsaládba tartozó új generációs utasszállító repülőgépekkel tervezi modernizálni flottáját az airBaltic. A lett nemzeti légitársaság a Farnborough Air Show mai napján írt alá szándéknyilatkozatot 10 darab CS300-as vásárlására és további 10 gépre opciós vásárlási jogot is kötött.

A listaárakat figyelembe véve a 10 gépes megrendelés – feltéve, hogy lehívják 764 millió dollárjába kerül a légitársaságnak. Amennyiben esetleg az opciós jogok is érvényesítésére kerülnek mintegy 1.57 millárdos üzletről lehet beszélni.

A szándéknyilatkozatot Martin Gauss, az airBaltic jelenlegi, az idén február 3-án csődbement Malév korábbi vezérigazgatója írta alá. Elmondása szerint azért esett a választásuk a Bombardier legújabb keskenytörzsű típusára, mert bár megvizsgálták az összes lehetséges variációt, a kanadai modell igazodik leginkább igényeikhez. A légitársaság flottamodernizációs céllal szeretne új CS300-asokat vásárolni, amelyek kitűnő kiegészítői lennének a jelenlegi géppark Bombardier Q400-as turbolégcsavaros regionális utasszállítóinak. A CS300-asok pedig a kiöregedő Boeing 737-300/500-asokat váltanák.

airBaltic Bombardier CSeries 300 rendering (Forrás: Bombardier)

Gauss azt is hozzátette, hogy a modellválasztásban kulcsszerepet játszott a típus gazdaságossága és az a szállítási időkeret, amelyet a Bombardier fel tudott ajánlani számukra.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Az egykori Malév vezér pályafutása során kötött már hasonló üzletet, amikor a 2009-es Le Bourget légi szalonon 30 darab Sukhoi Superjet 100 típusú sugárhajtású regionális utasgépre írt alá szándéknyilatkozatot a magyar nemzeti légitársaság számára. Az üzlet, mint tudjuk nem realizálódott.

A Bombardier CSeries a kanadai Bombardier Aerospace repülőgépgyár két-sugárhajtóműves, keskenytörzsű típuscsaládja, amely várhatóan 2013 végén áll forgalomba.

A típus kétféle modellváltozatban érhető el, a CS100-as, valamint a hosszabb törzsű CS300-as formájában. Míg előbbi a standard kétosztályos elrendezésben 100, addig utóbbi legkevesebb 120 utast vehet fedélzetére.

A CSeries-hez a gyártó a Pratt&Whittney PurePower PW1500G típusú hajtóműveit kínálja, amellyel a ma gyártott típusokhoz képest 15%-kal kedvezőbb üzemeltetési, és 20%-kal kedvezőbb üzemanyag fogyasztási mutatókat tud elérni a gép. A Bombardier azonban közleményének kisbetűs részében felhívja a figyelmet, hogy az adatok egyelőre csak tájékoztató jellegűek, mivel a típus technikai paramétereinek véglegesítése még nem történt meg.

A CSeries nagy ígéretei közé tartozik, hogy könnyebb lesz hasonló kategóriás vetélytársainál és kabinja bár egyfolyosós lesz, a szélestörzsű gépek kényelmével fog vetekedni. Utóbbi hasonló ígéretet az egyelőre szintén fejlesztés alatt álló orosz Irkut MC-21-nél hallhattunk.

A Bombardiernek jelenleg összesen 352 darab rendelése van a típusra, de ebbe beleszámítják a szándéknyilatkozatokat, így a mostani airBaltic igénybejelentést is. Ezért számos szakértőben felmerül a kérdés, hogy nyereséges tud-e lenni a kanadaiak legújabb gyártmánya.

Bombardier CSeries 100/300 (Fotók: Bombardier)

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!