Szabad az út a Bombardier Q400-as brazíliai üzemeltetése előtt, miután a dél-amerikai ország légügyi hatósága, az ANAC típusengedélyt adott ki a kanadai turbolégcsavaros gyártmányra. A brazil légitársaságok ennek birtokában a Q400-ast akár a legújabb, 86 üléses fedélzeti konfigurációban is a flottájukba vehetik.

Brazília jelentős piaca a turbolégcsavaros utasszállító gépeknek, ezért a Bombardier nagy reményekkel száll versenybe a népszerű Q400-as típusával. Az iparági tendenciák alapján a regionális forgalomban is egyre jelentősebb az igény a nagyobb teljesítményű gépek iránt, ezért különösen előnyös lehet, hogy a Q400-as kategóriája jelenleg legnagyobb utaskapacitását kínálja.

Bombardier Q400 (Fotó: Bombardier Aerospace) | © AIRportal.hu

Bombardier Q400 (Fotó: Bombardier Aerospace)

A kanadai repülőgépgyár első alkalommal 2014 augusztusában adott át 86 üléses Q400-ast, a thaiföldi diszkont légitársaság, a Nok Air számára. A vevőkörnek 2013 végén felajánlott kabinkonfigurációs újítással a Q400-as üzemeltetési költségei a gyáriak közlése szerint egy utasülésre vetítve 17%-kal lehetnek kedvezőbbek legközelebbi konkurense, az ATR gyártmányához képest.

Az ATR legújabb 600-as szériájának hosszabb törzsű változata a választható legsűrűbb székezéssel 78 utas felvételére képes, amely nyolc üléssel marad el a Q400 maximumától.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az európai riválisnak ugyanakkor igen jók a pozíciói Brazíliában. Az Azul Linhas Aéreas például csaknem 60 darab ATR üzemeltetője, és a légitársaság az ATR 72-eseire idén tavasszal kötött egy 85 millió dolláros, újabb 5 évre szóló, átfogó karbantartási szerződést közvetlenül a gyártóval. Az ATR áprilisban, amikor egy új, São Paulo-i alkatrészraktár létesítését jelentette be megemlékezett róla, hogy 2005 óta 70 gépről csaknem 180-ra nőtt a térségben üzemeltetett ATR-ek száma, és várakozásaik szerint 2016-ra ez a szám már meghaladhatja a 200-at is.

A Bombardier saját, 20 évre előre szóló előrejelzései szerint a latin-amerikai és karibi térségben összesen mintegy 1150 darab 60-150 üléses regionális repülőgépre lesz igény, és ebből 450 lehet olyan 60-100 üléses gép, amelyben a Q-széria sikerrel szerepelhet az eladások során.

A nagyobb, 700 darabos résszel viszont egyértelműen a 100-150 üléses gépekre mutatkozik kereslet, amelyben a kanadaiak nem restellték megemlíteni, hogy a vadonatúj keskenytörzsű típusukkal, az első típusengedélyeit várhatóan idén év végén megszerző CSeries-zel kelnek versenyre. Azzal, amelynek egyik legközvetlenebb konkurense éppen a brazil Embraer gyár, 2018-ra ígért második generációs E-Jet E2 családja.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!