Gőzerővel dolgozik a Boeing keskenytörzsű típuscsaládjának modernizálási programján: a legfrissebb értesülések szerint lehetséges, hogy a 737 MAX-en az először a 767-400-ason bevezetett hajlított szárnyvégtechnológia kerül alkalmazásra.
Az amerikai repülőgépgyár a múlt héten ismertette legújabb keskenytörzsű típuscsaládjának, a Boeing 737 MAX-nek technikai részleteit. A tájékoztatóból megtudhattuk, hogy a nagyobb átmérőjű CFM LEAP-1B hajtóművek következtében magasabb orrfutót rendszeresítenek, a hajtóműveket a Boeing 787-eséhez hasonló módón függesztik fel a szárnyfelületre, valamint a szárnyféklapok fly-by-wire elektronikus vezérlést kapnak.
A legutóbbi bejelentés óta az egyik legnagyobb érdeklődésre számot tartó téma az alkalmazni kívánt szárnyvégtechnológia. A MAX-program bejelentésekor még egyértelműnek tűnt, hogy a legújabb generációs 737-eseken is a Next Generation típusokról jól ismert wingletek kerülnek alkalmazásra. A Boeing által készített imázsfilmeken, illetőleg számítógépes grafikákon is ilyen formátumban jelentek meg a várhatóan 2017-ben szolgálatba álló 737MAX-ek. A legfrissebb hírek szerint azonban lehetséges, hogy a Boeing végül másképp dönt és másfajta szárnyvégmegoldást választ az üzemanyagfogyasztás-csökkentő hatás, illetőleg a teljesítmény növelése érdekében.
A Boeing számára az amerikai Aviation Partners Inc. szállítja a wingleteket, amelyek 2004 közepe óta rendelhetők opcionálisan a Next Generation típuscsaládba tartozó 737-esekre. A technológia hatékonyságát mi sem igazolja jobban, hogy számos légitársaság utólag is felszereltette gépeire a felfelé nyúló szárnyvégeket, sőt még a korábbi „Classic” típusokra is kibővítették az alkalmazhatóság körét.
A wingletek átlagosan 6%-os üzemanyag megtakarításhoz segítik hozzá a Next Generation 737-eseket, amelyek így nagyobb hatótávolságra is képesek.
Az eredeti tervek szerint az amerikai repülőgépgyár a legújabb MAX változat esetén is kitartott volna az igen népszerű wingletek mellett, amely immáron az alapfelszereltség részét képezte volna, de a most végzett és még folyamatban lévő szélcsatorna tesztek részeredeményei arra ösztökélték a Boeinget, hogy újragondolja az alkalmazni kívánt szárnyvégtechnológia részleteit.
Bár a Boeing egyelőre csak szűkszavú tájékoztatást adott a tervezett változtatásról, szakmai körökben feltételezni vélik, hogy a gyár esetleg a 737NG katonai változatánál (P-8 Poseidon lásd. keretes rész alatti fotón) már bevezetett hajlított (raked wingtip) szárnyvégtechnológiát alkalmazná a MAX típuscsalád esetében. Ezt a technológiát legelőször a szélestörzsű 767-400ER, illetőleg 777-es családon vezette be a Boeing, azóta már a legújabb 787-es, valamint 747-8-as típusokon is rendszeresítésre került. Most pedig lehetséges, hogy a 737-es kereskedelmi változata is megkapja ezt a kivitelt.
Nem véletlen, hogy a hajlított szárnyvégtechnológia (raked wingtip) először a szélestörzsű utasszállító repülőgépeken került bevezetésre, mivel a vizsgálati eredmények szerint rendkívül hatékony az üzemanyagfogyasztás tekintetében, valamint a nagyméretű repülőgépek esetében fontos felszállási teljesítmény-adatokra is igen előnyös hatással van.
Érdekes, hogy míg a Boeing a 737-es esetében már a nagyobb kategóriájú utasgépeknél alkalmazott és sokak szerint modernebb szárnyvégtechnológia felé kacsingat, addig a legnagyobb konkurens, az Airbus épp most készül bevezetni a winglet-technológiát keskenytörzsű típuscsaládja, az A320 számára. Az európai gyártó a költséghatékonyság jegyében újratervezett A320NEO típusokon már alapfelszereltségként fogja kínálni a Sharkletnek elnevezett technológiát, amely kísértetiesen hasonlít az Aviation Partners Inc. által kifejlesztett winglet szabadalomra.
A Boeing folyamatosan fejleszti az új 737-es típust, a műszaki paraméterek véglegesítését 2013 közepére ígéri a gyártó. Addig még számos tesztet hajtanak végre a legoptimálisabb kialakítás érdekében és talán rövidesen hivatalos bejelentést is tesznek az alkalmazni kívánt szárnyvégtecnológia tekintetében.
De vajon a gépek a gyári grafikán ábrázolt módon, wingletekkel érkeznek a flottába?