Jelentős forgalmi fennakadásokat okozott pénteken London légterében az irányítási rendszer informatikai hálózatának meghibásodása. A hibát estére kijavították, de a feltorlódott járatok miatt továbbra is nagy késésekre kell számítani. A késések budapesti járatokat is érintenek.

A meghibásodás a brit országos légiforgalmi irányítási szolgálat (NATS) Swanwickban működő irányító központjának informatikai rendszerében következett be. A Hampshire megyében lévő központ a felelős az angliai légi irányításért a légtér Manchestertől délre eső részén, így London öt nemzetközi repülőterének – Heathrow, Gatwick, Stansted, Luton, City – forgalmát is ez a létesítmény ellenőrzi.

A műszaki problémák miatt jelentősen meg kellett növelni a leszálló repülőgépek közötti távolságot, és az indulásokat Heathrow-n és Gatwicken is teljesen le kellett állítani egy időre. Budapestre az öt londoni repülőtér közül négyről – Heathrow, Gatwick, Stansted, Luton – közlekednek járatok.

Heathrow-n péntek estig ötven járatot töröltek, de a légikikötő felhívta az utazók figyelmét, hogy még szombaton is fennakadásokra és törlésekre kell számítani a pénteki késések és járattörlések áthúzódó hatásai miatt. A London nyugati határában fekvő hatalmas repülőtér a világ legnagyobb nemzetközi forgalmú légikikötője, amelynek évente 480 ezer – naponta átlagosan több mint 1300 – járat indítására és fogadására van hatósági engedélye. Heathrow e keret 98 százalékát meghaladó kapacitás-kihasználtsággal működik, így a péntekihez hasonló incidensek mindig óhatatlanul rendkívüli forgalmi torlódásokat okoznak.

Heathrow-ról a British Airways közlekedtet járatokat Budapestre. A fennakadás a BA870-es számú péntek esti járatot érintette, amely a Heathrow járatinformációja szerint csaknem két órás késéssel indult, továbbá több fapados járat is késéssel érkezett meg Londonból pénteken.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Patrick McLoughlin brit közlekedési miniszter péntek este kijelentette, hogy ilyen mértékű fennakadás a brit légiforgalomban „egyszerűen elfogadhatatlan”. McLoughlin közölte: „teljes körű magyarázatot” követel a NATS-tól a történtekre. A NATS péntek estig nem részletezte a műszaki hiba pontos jellegét.

A swanwicki irányító központ azonban korábban is okozott gondokat, és már építése sem volt problémamentes. A létesítményt 1997-ben kellett volna átadni, ám az informatikai rendszer hibái miatt végül csak 2002-ben helyezték üzembe.

Kövess minket a Google Newson, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Kövess minket a Google News hírfolyamban!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!