Ideiglenesen ki kellett vonni a forgalomból az új-kaledóniai Air Calin egyik A330neo gépét, mert az utaskísérők kellemetlen szagokra panaszkodtak emelkedés és süllyedés közben. Közben a kibocsájtó légitársaság TAP-nál is többen rosszul lettek a típus fedélzetén történt repülés után.
Új-Kaledónia legnagyobb légitársasága július végén vette át első Airbus A330-900neo repülőgépét, október elején pedig a második példányt is megkapta, amivel három gépesre bővült a hosszútávú járatok teljesítésére használható flottája.
Az utolsóként átvett, F-ONET lajstromjelű újgenerációs szélestörzsűvel viszont hamar gondok adódtak.
A személyzet és az utasok egy része rendszeresen kellemetlen, olajos szagra és szemirritációra, fejfájásra panaszkodott süllyedés vagy emelkedés közben.
Bár a kabin levegőjébe a vizsgálatok szerint nem kerültek nagy mennyiségben mérgező anyagok, és a szagok is az elviselhető szinten belül maradtak az Air Calin vezérigazgatójának nyilatkozata alapján, a hiba feltárására a gépet ideiglenesen kivonták a forgalomból egy október 29-én teljesített sydney-i járat után – írta meg az Aerotelegraph.
Azóta az Airbus mérnökei mellett a Trent 7000-es hajtóműveket gyártó Rolls-Royce szakemberei igyekeznek megtalálni a szagok forrását, és kijavítani a hibát.
Valószínűsíthető, hogy a probléma gyökere a hajtóművekben, és rajtuk keresztül a kabin levegőellátó rendszerében van, hiszen mint ahogy a legtöbb típusnál, az A330neo esetében is az erőforrások biztosítják a megfelelő nyomást és hőmérsékletet a fedélzeten tartózkodók számára.
Az olajszag ezért könnyedén származhat a hajtóműből, ugyanakkor egyelőre rejtélyes, hogy ott miért és pontosan hol ég el a kenőanyag.
A hiba nem minden A330-900-ason jelentkezik, az Aircalin másik gépe például gond nélkül üzemel az átvétel óta.
Más üzemeltetőnél viszont szintén jelentkezett a probléma, az A330-900neo kibocsátó légitársaságánál, a TAP Air Portugalnál is hasonló jelenségre panaszkodtak az utasok és a személyzet. Egy Brazíliába tartó járaton a helyzet annyira súlyosra fordult, hogy a pilóták elővigyázatosságból felvették az oxigénmaszkjukat.
Az SNPVAC portugál szakszervezet szerint ömlenek hozzájuk a panaszok az új generációs európai típusról, amiből már tizenhat darabot használ a TAP, és további példányokat vár belőle rövid időn belül.
Az A330neo így a hosszútávú járatok teljesítésére alkalmas kapacitás túl nagy hányadát adja ahhoz, hogy azonnali kivonást lehessen elrendelni, mint az Air Calin esetében, ahol egy régebbi A330-200 újbóli forgalomba helyezésével megoldható volt a kiesett gép pótlása.
A TAP közlése szerint a levegőminőség-vizsgálatok alapján biztonsággal kijelenthető, hogy az utasok és a személyzet sincs kitéve egészségügyi kockázatnak a repülések alatt, erről az Airbusszal közös teszteken már meggyőződtek a szakemberek, így azonnali lépéseket sem terveznek.