Nagyszabású pilóta-toborzásba és pilóta-képzésbe kezdett a Wizz Air diszkont légitársaság annak érdekében, hogy a cég elkövetkezendő években várható dinamikus növekedéséhez elegendő számú és megfelelő tudással rendelkező repülőgép-vezetőt toborozzon.

A321neo látványterv a Wizz Air színeiben. Forrás: Airbus | © AIRportal.hu

A321neo látványterv a Wizz Air színeiben. Forrás: Airbus

Mint ismeretes a 2015. februárjában tőzsdére lépő diszkont légitársaság útvonalhálózata, a cég által használt európai bázisrepülőterek és a flottában üzemelő repülőgépek száma is jelentősen növekszik majd a következő években.

A légitársaság ambiciózus növekedését legjobban szemlélteti, hogy a cég az idei párizsi légiszalon egyik legnagyobb darabszámú szerződését kötötte meg az Airbus-szal. Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója 110 darab Airbus A321neo típusú repülőgép beszerzéséről írt alá szándéknyilatkozatot az európai repülőgépgyártóval. Az új repülőgépek egy része a jelenlegi repülőgépeket váltja majd, amikor azok visszakerülnek a lízingbeadókhoz, másik részük pedig a Wizz Air további növekedéséhez biztosítja majd a kapacitás bővítését.

A növekvő flottához azonban új pilótákra is szükség van, így a Wizz Air a már szakszolgálati engedéllyel rendelkező pilóták toborzása mellett saját, úgynevezett kadétképző-programot is indított.

A Central European Flight Academy (CEFA) képzési programról a cég egyik ügyvezetőjét, Horváth Pétert kérdeztük, aki több mint 35 éves oktatói tapasztalattal rendelkezik:

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Central European Flight Academy (CEFA) azt tűzte ki céljául, hogy Magyarország és a közép-kelet európai régió egyik legnevesebb pilótaképző központjává váljon. Miben nyújt többet a CEFA az eddig elérhető pilóta-képzéseknél?

A „tradicionális” pilóta-képzéseknél minden képző-szervezet a saját tematikájához ragaszkodik, így a hallgatók csak jelentős erőfeszítések árán és további képzéseket elvégezve tudnak beilleszkedni egy légitársaság kultúrájába és működési folyamataiba, amennyiben alkalmazzák őket.

A CEFA a jövőt abban látja, hogy a Wizz Air légitársaság számára direktben, a cég elvárásainak megfelelően képez szakembereket. A CEFA által indított Wizz Air kadét képzés esetében stratégiai fontosságú, hogy a pilótákat a Wizz Air igényeinek megfelelő tematika szerint, teljes egészében a légitársaság sztenderdjeinek megfelelően képezzük.

A hallgatók az első perctől kezdve a Wizz Air követelményeinek és eljárásrendjeinek megfelelő képzést kapnak az általános ismeretanyag mellett. Ez mindkét félnek, a leendő pilótának és az őt alkalmazó légitársaságnak is kiemelkedően hasznos, hiszen a kadét-programot elvégzők már a munkába álláskor ismerik a légitársaság elvárásait, működési folyamatait.

Ennek érdekében a kadét program során a Wizz Air szakemberei, jelenlegi pilótái is belefolynak a hallgatók képzésébe.

Az általános és a légitársaság-specifikus tudásanyag elsajátításán túl miben nyújt újat a CEFA kadét-képzése?

Wizz Air A320 pilótafülke (Forrás: CEFA) | © AIRportal.hu

Wizz Air A320 pilótafülke (Forrás: CEFA)

A legfontosabb újdonság és plusz az eddigi pilóta tanfolyamokhoz képest az, hogy a CEFA kadét-képzésébe bekerülő növendékek számára a Wizz Air garanciát nyújt arra, hogyha hallgató a képzést sikeresen elvégzi, azaz a képzés követelményeit teljesíti, a légitársaság őt hatvan napon belül alkalmazza.

A hallgatók a képzés utolsó fázisa, a típusképzés alatt már a Wizz Air alkalmazásában állnak, fizetést kapnak.

A 23 hónapos kadét-képzés ára 119.700 Euró, azaz egy jelentős befektetésről beszélünk. Mik azok a szempontok, amik miatt a leendő pilótáknak érdemes a CEFA-t választani a rendelkezésre álló egyéb képzésekkel, illetve a külföldi lehetőségekkel szemben?

Ha valaki egy hagyományos ATPL tanfolyamot elvégez körülbelül 40-50 ezer euróért, aztán megszerez egy típusjogosítást 20-25 ezer euróért, utána pedig egy „pay to fly” line traininget elvégez további 20-25 ezer euróért, az gyakorlatilag az nem sokkal kerül kevesebbe, mint a Wizz Air kadét program. A Wizz Air kadét program azonban magába foglalja a szállás és egyéb a képzéshez tartozó költségeket is, míg az egyéni tréningeknél ez a fenti összegekhez még pluszban merül fel.

Ekkor pedig még mindig fennáll annak a kockázata, hogy az 500 óra gyakorlat lerepülése után nem, vagy nem biztos, hogy azonnal lesz munkája a frissen végzett pilótának, ezáltal később kezd el megtérülni a képzésbe befektetett pénzösszeg.

Ezzel szemben a kadét programot sikeresen elvégzőknek biztos helye lesz a légitársaságnál. Így a hallgatóink elkerülhetik azt a nehéz helyzetet, amivel a hagyományos pilóta-képzésben résztvevők könnyen szembesülhetnek, mégpedig hogy a vizsgák letétele után nem tudnak elhelyezkedni légitársaságnál és nem tudják törleszteni a képzésre felvett hiteleket.

Továbbá, egy 140 repült órával rendelkező friss pilóta számára – tapasztalataink szerint – 3-4 év szükséges ahhoz, hogy bekerüljön egy nagy légitársasághoz. Ha ezt a 3-4 évet például a Wizz Air-nél tölti el a pilóta, akkor ennyi idővel előbb válhat kapitánnyá az illető, ha megfelelően rátermett Ez szintén fontos szempont a befektetés megtérülésének értékelése szempontjából.

Kínál-e a légitársaság, vagy a CEFA olyan pénzügyi, finanszírozási konstrukciót, melynek igénybevételével azok is részt vehetnek a programban, akik nem tudják teljes egészében önerőből finanszírozni a képzést? Van-e valamilyen biztosíték a képzésre beiratkozók számára, hogy megtérül a befektetésük?

A CEFA dolgozik annak a lehetőségnek a megteremtésén, hogy aki nem rendelkezik megfelelő önerővel, nem tud, vagy nem akar piaci hitelt felvenni, annak is lehetősége legyen részt venni a kadét programban.

Több bankkal folynak tárgyalások hitel konstrukciókról, illetve keressünk szponzori jellegű megoldásokat is, azonban ezek az idén induló képzésben még nem állnak rendelkezésre.

A kadét programba jelentkező hallgatók már a képzés kezdetekor egy felvételi eljáráson és komoly teszteken esnek át, így a képzést valóban azok kezdhetik el, akik ezek alapján alkalmasnak bizonyulnak. A Wizz Air mindenki számára garantálja az első tisztként történő alkalmazást, aki sikeresen teljesíti a képzés követelményeit és megszerzi az NKH Légügyi Hivatala által kiadott szakszolgálati engedélyt.

Ezen felül létezik egy olyan pénzügyi biztosítás, mely az anyagi befektetés kockázatát hivatott csökkenteni, ezt „Performance Safeguard”-nak nevezzük. Lényege, hogy ha valakiről kiderül, hogy valami oknál fogva nem alkalmas, vagy önhibáján kívül olyan helyzetbe kerül, hogy nem tudja elvégezni a képzést, az első 10-12 ezer eurós befizetés kivételével az általa befizetett képzési összeget visszakapja. Ez a hazai, és a regionális piacon is újdonság, amely a befektetett összeg nagyságrendje miatt is fontos.

Central European Flight Academy-ról

A Central European Flight Academy-t (CEFA) 2015-ben alapította pilóták képzésével foglalkozó három neves cég, a nyíregyházi székhelyű Tréner Kft., az amszterdami Martinair Flight Academy (MFA) és a pilóták szimulátoros oktatásával foglalkozó Flight Simulation Company (FSC).

A pilóták oktatásával foglalkozó három tapasztalt cég által létrehozott CEFA volt az egyik nyertese annak a pályázatnak, amelyet a Wizz Air légitársaság hirdetett meg annak érdekében, hogy a cég működéséhez a következő években szükséges számú első tisztet kiképezzék.

A CEFA alapító Tréner Kft. Nyíregyházi Főiskolával együttműködésben, 1992 óta képez pilótákat. A cég által képzett pilóta-növendékek sikerét a több évtizedes tapasztalattal rendelkező, mérnöki végzettségű oktatói gárda, valamint a nyíregyházi repülőtér és a Nyíregyházi Főiskola által biztosított infrastruktúra segíti.

A CEFA által képzett pilóták ugyanakkor a képzés egyes részeiben, multikulturális környezetben, a Hollandiában működő Martinair Flight Academy falai között sajátíthatják el a légitársasági pilótává váláshoz szükséges ismereteket, a legmodernebb oktatási filozófiák szerint.

A CEFA által képzett Wizz-kadétok a típusjogosításhoz szükséges ismeretek és gyakorlat elsajátítását a szintén Hollandiában működő, tizenkét Full Flight szimulátort üzemeltető Flight Simulation Company biztosítja. Ez a cég üzemelteti egyébként a Wizz Air budapesti bázisán működő Airbus-szimulátort is, a kadétok az MCC kurzust is a Wizz Air eljárásainak megfelelően végzik el.

Ennek köszönhetően a CEFA által képzett Wizz-pilóták már a munkakezdéskor jól ismerik majd a légitársaság által alkalmazott eljárásrendeket, ezzel segítve a minél gyorsabb és hatékonyabb integrálódásukat, munkába állásukat.

Hogyan épül fel a képzés?

A kadét program során a hallgatók egy 98 hetes, hatékony tematika mentén vezetett, intenzív kurzus alatt sajátíthatják el a kezdetektől mindazt a szükséges tudást, mely a nagygépes, kereskedelmi pilóta hivatás ellátásához szükséges.

Az elméleti és gyakorlati képzés párhuzamosan zajlik. A programnak öt fő fázisa van, amelyek keretében elméleti oktatás, valós és szimulátorban elvégzett repülés tréning keretében szerezhetik meg a hallgatók a szükséges ismeretanyagot és gyakorlati tudást. Minden egyes elméleti fázis egy hatósági vizsgával zárul.

A minimum követelménnyel szemben a hallgatóink 30 órát repülnek kétmotoros gépen annak érdekében, hogy minél jobban elsajátítsák a multi engine repülés és ezáltal a légitársasági környezetben történő repülés követelményeit, illetve megfeleljenek az iparági elvárásoknak.

Milyen gépekkel képzi hallgatóit a Central European Flight Academy?

Természetesen modern repülőgépekkel végezzük a képzést, kezdetben Socata TB10-eseken indulnak a flight trainingek, majd Glass Cockpittel rendelkező Diamond DA42NG-es (Next Generation) repülőgépeken folytatódik a multi engine képzés. Az európai sztenderdeknek megfelelően műszerezett és új repülőgépekkel repülünk.

Diamond DA42NG... | © AIRportal.hu

Diamond DA42NG…
... full glass cockpittel. (Fotók: Mendrey Gergely) | © AIRportal.hu

… full glass cockpittel. (Fotók: Mendrey Gergely)

Miért előnyös a hallgatók számára a nyíregyházi lokáció a 23-ből a 21 hónap alatt?

Fontos, hogy a megélhetési költségek alacsonyak, a hallgatók fiatalos környezetben végezhetik a képzést, campus környezetben élnek, a Nyíregyházi Főiskola kollégiumában.

További előny, hogy nem egy másik kontinensen, vagy távoli országban a történik a képzés, hanem abban a környezetben és régióban, ahol a későbbi munkavégzés is zajlani fog. A Nyíregyházi Főiskola és a repülőtér kiváló hátteret biztosít a programunknak, a hallgatók pedig a legjobb környezetbe érkeznek majd ahhoz, hogy elsajátítsák a szükséges ismereteket.

A szimulátoros típusképzések Amszterdamban zajlanak körülbelül két hónapos időtartamban a Flight Simulation Company-nél (FSC), itt a legmodernebb körülmények és berendezések várják a hallgatókat.

Kiknek javasolják a jelentkezést a Central European Flight Academy Wizz kadét programjába?

Azoknak javasoljuk, akik minél hamarabb egy dinamikusan fejlődő légitársaságnál, első tisztként, majd akár kapitányként szeretnének dolgozni és kellően elhivatottak, hogy a 23hónapos, rendkívül intenzív képzést végigcsinálják.

Aki jelenleg nem rendelkezik megfelelő finanszírozási háttérrel a képzés elkezdéséhez, annak is azt javasoljuk, hogy kövesse nyomon a programot, mert ha a következő években újabb finanszírozási lehetőségek elérhetővé válnak, őket is szeretettel várjuk.

Hogyan lehet jelentkezni és a jelentkezők hol férhetnek hozzá a részletes információkhoz a programról?

Jelentkezés feltételei a wizzaircadetprogram.com oldalon elérhetők, a honlapon már megnyílt a jelentkezési felület és előre láthatólag szeptember 24-ig lehet jelentkezni.

A programról az érdeklődők személyesen is tájékozódhatnak a Central European Flight Academy által megrendezett roadshow-prezentáción, 2015. szeptember 17-én, Budapesten, a Radisson Blu Béke Hotelben (Budapest, Teréz körút 43.), melyre itt lehet jelentkezni.

Airbus A320-as a Wizz Air új festésében (Forrás: Wizz Air) | © AIRportal.hu

Airbus A320-as a Wizz Air új festésében (Forrás: Wizz Air)

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!