A Pratt&Whitney hajtóműgyártó vállalat vezetője szerint technológiai csoda kellene ahhoz, hogy az utasszállító repülőgépek elektromos hajtású hajtóművekkel repülhessenek.

Bár a kisgépes repülésben egyre elterjedtebb az elektromos meghajtás és létezik az utasszállító repülőgépek földi gurulását is segíthető villanymotoros rendszer is, a Pratt&Whitney mérnökei szerint az elektromos hajtóművekkel ellátott utasszállítókra még várni kell egy ideig.

Alan Epstein, az amerikai gyártó vállalat alelnöke egy Connecticutban tartott fórumon elmondta, jelenleg három nagy “csodára” lenne szükség ahhoz, hogy az elektromos utasszállító repülőgép megvalósítható legyen.

A legfőbb kérdés az energiatárolás: az akkumulátorok kapacitását 50-100-szorosára kellene növelni. Egy Boeing 737-es utazósebességének fenntartására közel 10 MW energia szükséges, a jelenlegi akkumulátorokkal a mostani hatótávolság századakkorára zsugorodna.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Az Airbus 2025-2030 körülre vizionálja a hibrid hajtást (Forrás: Airbus) | © AIRportal.hu

Az Airbus 2025-2030 körülre vizionálja a hibrid hajtást (Forrás: Airbus)


A második akadály a megfelelő villanymotor hiánya. Epstein elmondta, a Pratt&Whitney illetékesei a Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) mérnökeivel már folytattak megbeszéléseket egy elektromos hajtómű közös létrehozásáról, de jelenleg még nem létezik olyan szupravezető-technológia, mellyel a mai gázturbinák teljesítmény/tömeg-arányát meg tudnák közelíteni.

A harmadik probléma a védelem. A súlycsökkentés érdekében mágneses árnyékolás nélküli erőforrást kéne alkalmazni, viszont enélkül a hajtóművek közelében ülő utasok veszélynek lennének kitéve: súlyos egészségkárosulást szenvednének, vagy meg is halhatnának.

Mindezek ellenére a Pratt&Whitney szerint is az elektromosságé a jövő, amint elérhetővé válik a megfelelő technológia, úgy az elsők között lesznek, akik villanymotoros hajtóműveket kínálnak majd a piacon. A Boeing és az Airbus is az elektromos meghajtást vizionálja, de a teljesen elektromos utasszállítók még szerintük is messze vannak, ehelyett a hibrid megoldások kifejlesztésére összpontosítanak.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!