Menetrend szerinti járat teljesítése közben december 14-én meghibásodott a Norwegian egyik Boeing 737 MAX 8-asa, így Iránban kellett kényszerleszállást végrehajtania. Az eset után azonban ott is ragadt a repülőgép, mert a szankciók miatt nehéz alkatrészt oda juttatni a szereléshez.

A légitársaság egyik legfrissebb, LN-BKE lajstromú, alig két hónapos, új generációs keskenytörzsű repülőgépének bal oldali, egyes számú hajtóművében kritikus értékre esett le az olajnyomás repülés közben. A 737-es a DY1933-as számú, Dubaj – Oslo járatot teljesítette, 32 000 láb utazómagasságon, Irán felett.

Illusztráció (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

A meghibásodás miatt a pilóták úgy döntöttek, leállítják a hajtóművet, és leszállnak a legközelebbi kitérő reptéren, amely az iráni Siráz városának légikikötője volt.

Az utasokért a cég cseregépet, azzal együtt pedig műszakiakat is küldött, az LN-DYG lajstromjelű 737-800-as az eset után tizenegy és fél órával meg is érkezett, és mindenkit eljuttatott Oslóba, a meghibásodott MAX azonban maradt Iránban – írja az Aviation Analyst.

A gép átvizsgálását követően kiderült, hogy új hajtóműre, de legalábbis néhány fontosabb cserealkatrészre biztosan szükség lesz ahhoz, hogy újra levegőbe tudjon emelkedni a 737 MAX, és el tudja hagyni az országot.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Alkatrészek azonban az amerikai gazdasági szankciók miatt egyáltalán nincsenek Iránban, azokat ugyanis az ország egyetlen cége sem vásárolhatja meg, de harmadik ország vállalata sem importálhatja.

Legalábbis a legfelsőbb amerikai kormányzat engedélye nélkül, ennek kiadása azonban időbe telik. Amíg nem születik a kivételt lehetővé tévő politikai egyezség, addig a norvég 737-es kénytelen-kelletlen Iránban marad, a kényszerpihenő akár egy hónapnál is hosszabbra nyúlhat. Bár vannak olyan vélemények, amelyek szerint a korlátozások nem vonatkoznak az ilyen esetekre.

Az eset kapcsán valószínűsíthetően a többi, az országba járatokat közlekedtető légitársaság is átgondolja üzemelését, hogy egy esetleges hasonló meghibásodás esetén milyen módon lehet könnyebben kijuttatni a gépet az országból.

Sirázba közvetlenül két külföldi légitársaság, a diszkont Flydubai és a Turkish Airlines üzemeltet járatokat, mindkét cég Boeing 737-es típuscsaládba tartozó gépekkel.

A Norwegian esetét nehezíti még, hogy soha egyetlen gépük sem szállt le semmilyen okból Iránban, így a helyi, vallási törvényeknek nem felel meg sem a személyzet ruházata, sem a repülőgép, amelynek fedélzetén alkoholos italok is voltak, amely ütközik az iszlám előírásaival.