Az USA-beli Air Transport World szaklap a partnerek elkötelezettségét és úttörő szerepét jutalmazta az elektromos járművek földi kiszolgálásban való szélesebb körű használata terén .
A Fraport repülőtér-üzemeltető vállalat és a Lufthansa Csoport együttműködik a frankfurti nemzetközi légi csomópontban zajló E-PORT AN projektben, amelynek célja a földi kiszolgálásban használt elektromos járművek számának növelése, és ezen keresztül a repülőtéri környezetterhelés csökkentése.
A neves USA-beli repüléstechnikai szaklap, az Air Transport World (ATW) „Az év ökovállalati partnerkapcsolata” díjjal jutalmazta az együttműködést. A 42. éves ágazati díjprogram (Annual Airline Industry Achievement Awards) keretében odaítélt elismerés átadására 2016. február 15-én került sor Szingapúrban.
„A Lufthansa Csoport és a Fraport bebizonyította, hogyan lehet egy ilyen együttműködéssel mind a részt vevő vállalatok, mind pedig a környezet számára előnyös helyzetet teremteni. Őszintén gratulálok a kezdeményezéshez és az eddig elért eredményekhez” – nyilatkozta Karen Walker, az ATW főszerkesztője.
A Fraport és a Lufthansa Csoport mellett Hessen tartomány és a Rajna-Majna Elektromobilitási Mintarégió is részt vesz az E-PORT AN programban. Így a díj valójában a kezdeményezés összes szereplőjének erőfeszítéseit jutalmazza.
A repülőgépek földi kiszolgálásában mintegy 20 különféle jármű dolgozik. Az egyes folyamatok fokozatos kiváltása elektromotoros megoldásokkal nemcsak a széndioxid-kibocsátást csökkenti, hanem a munkakörülményeket is javítja a repülőtéri környezetben.
Jelenleg három hibrid repülőgépvontató – ún. TaxiBot – dolgozik a Lufthansa LEOS-nál, a Csoport földi támogató társaságánál. Ezen túlmenően, a LEOS jelenleg végzi az eSchlepper (eTug) tanúsítását. Ez az első olyan vontatójármű a világon, amely teljes egészében elektromotoros vezérléssel képes egy Airbus A380 méretű utasszállítót a kívánt helyre manőverezni.
Az elektromos járművek különösen alkalmasak a repülőtéri használatra, mivel ebben a környezetben általában rövid utakat kell megtenni. Jelenleg a Fraport AG több mint háromezer motoros járművének kb. egytizede működik elektromotorral. Vannak közöttük a repülőgépek kiszolgálásában használt szállítószalagos, raklap-rakodó járművek és kisméretű poggyászszállító gépek. Ráadásul nemcsak a földi személyzet használ elektromos autókat és minibuszokat, hanem az alkalmazottak céges autói között is találhatók ilyen járművek.
Annak érdekében, hogy az utasok figyelmét is felhívják az elektromos járművek használatára, az E-PORT AN kezdeményezés partnerei 2015. október 12-én megnyitották a Frankfurti repülőtéren a világ első „zöld kapuját”. Az A15-ös Lufthansa utaskapunál makettek, tájékoztató táblák és animációk mutatják, hogyan segítik az elektromos járművek a repülőgépek környezetkímélőbb földi kiszolgálását.
Az E-PORT AN projekt a Rajna-Majna Elektromobilitási Mintarégión keresztül a német szövetségi Közlekedési és Digitális Infrastruktúra Minisztérium támogatását is élvezi. Az elektromobilitási mintarégiók működését szövetségi szinten a hidrogén- és üzemanyagcella-technológia alkalmazását ösztönző NOW GmbH, regionális szinten pedig a Rajna-Majna Mintarégió Stadtwerke Offenbach Holding GmbH-nál működő projektirányítási központja hangolja össze. Mivel az E-PORT AN projektet Hessen tartomány „Strom bewegt” (Mozgásban az energia) kezdeményezésébe integrálták, megvalósítását mind a repülőtéri környezetben, mind azon kívül nagy nyilvánosság kíséri.
2013-ban a német szövetségi kormány kiemelt elektromobilitási projektnek nyilvánította és összesen 8,1 millió euróval támogatta az E-PORT AN-t. 2014-ben a projekt elnyerte a rangos GreenTec díjat a repüléstechnika kategóriában.