Elkészült az első környezetbarát és hatékonyságnövelő technológiákkal felvértezett Boeing 787-8-as, amely az amerikai repülőgépgyár ecoDemonstrator programjában vesz részt. A prototípus Dreamlineren több, mint huszonöt technológiai újdonságot próbál ki a Boeing, a partnerivel közösen.

A részben saját, részben pedig különböző partnercégek és kutatási programoktól származó újítások célja, hogy a repülőgépgyártás és rajta keresztül a légiközlekedés számára olyan új, kipróbált technológiákat tudjanak felajánlani, amelyekkel csökkenthető a repülőgépek zajkibocsátása és javítható a hatékonyságuk.

A Boeing közleménye örömmel tudatja, hogy a két évvel ezelőtt az American Airlines egyik vadonatúj Boeing 737-800-asán megkezdett vizsgálatok most egy szélestörzsű típussal, a Boeing 787-8-assal folytatódnak, amely a gyári flotta 2010-es évjáratú, ZA004 számú prototípusa. A tesztgépek fehér alapú festését viselő, Rolls-Royce Trent 1000 hajtóművekkel szerelt Dreamliner igen sokféle rendszernek lesz a hordozója, a legújabb digitális technológiák mellett többek közt a kábelezés mértéket csökkentő távérzékelős megoldásokat, aerodinamikai és repülésirányítási fejlesztéseket, valamint „jégfóbiás” szárnybevonatot a jegesedés elkerülése érdekében is kísérleteznek rajta.

A részleteket tekintve a Dreamliner ecoDemonstratorral sor kerül az amerikai űrhajózási hivatal, a NASA ASTAR – Airborne Spacing for Terminal Arrival Routes rendszerének próbáira, amely a megközelítési-, és leszállási hatékonyságban hozhat előrelépést. A gépen elhelyezett gázérzékelők az üvegházhatás vizsgálatát segítik, amiben egyébként együttműködő partner a Japan Airlines és más légitársaságok is. Aztán a Delta Air Lines-szal való kooperációban a turbulencia megfigyelések is részei a végrehajtandó feladatoknak, hogy a turbulens áramlásokkal szemben is minél biztonságosabb és kényelmesebb utazást lehessen biztosítani.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Felszállás közben az ecoDemonstrator programban szereplő ZA004 gyári számú Boeing 787-8 prototípus. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Felszállás közben az ecoDemonstrator programban szereplő ZA004 gyári számú Boeing 787-8 prototípus.
(Fotó: Boeing Company)

Ezekkel azonban a sor még korántsem ér véget, része lesz a programnak a landolás optimalizálás és az üzemanyag takarékosság jegyében a műszeres leszállító rendszerek próbája, akárcsak a már említett vezeték nélküli fedélzeti szenzorhálózat és a mikro-elektromechanikus rendszerek tesztelése, amelyekkel további csökkenést lehet elérni a gépek súlyában, következően a ritkább kábelezési igényből. Mint ahogy az újrahasznosított, szénszálás anyagokból készülő szerelőajtók a szárnyon is hozzájárulhatnak az anyagfelhasználás környezetkímélőbb módjához.

Jelentős előzmény, hogy a négyes számú Dreamliner prototípus már részt vett egy hasonló célú, az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) alacsony károsanyag kibocsátást és halk működést előirányzó programjában, a CLEEN-ben, amelyben a Boeing akusztikus kerámia mátrixú, kompozit hajtómű fúvócső fejlesztése volt hangsúlyos.

A jövőre nézve pedig a Next Generation Boeing 737-800-as, és a most tárgyalt 787-8-as Dreamlinert követően, 2015-től egy Boeing 757-es is részt fog venni az ecoDemonstrator programban, amelyhez a TUI Travel Group adja gépét.

Kövess minket a Google Newson, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Kövess minket a Google News hírfolyamban!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!