A Kúria múlt heti határozata után – amely megsemmisítette a dunakeszi önkormányzat repülőtér-működést szabályozó rendeletét – bírósági döntés születhet a város repülőtérének használatáról; az eljárást kezdeményező Opitz Nándor Repülőklub (ONRK) ugyanakkor úgy véli, jó együttműködés kialakításával mindkét fél nyerhet – közölte a klub vezetője szerdán az MTI-vel.
Vámosi Miklós elmondta: jelenleg a bíróság előtt van az megállapodás, amelyet az önkormányzat és a klub kötött 2004-ben, s amely kimondja: az ONRK számára a helyhatóság 15 évre biztosítja a reptér ingyenes használatát, valamint hogy a sporttevékenységen felül a klub folytathat más, hasznot hozó tevékenységet is a használatba adó előzetes értesítése mellett.
A városvezetés ugyanakkor vitatja a megállapodás érvényességét, és mint Dióssi Csaba polgármester (Fidesz) az MTI-nek pénteken nyilatkozta, álláspontjuk szerint az említett megállapodás a szintén 2004-ben kötött üzemben tartási szerződés felbontásával érvényét vesztette.
A városvezető hozzátette azt is: Dunakeszi szeretne részesedni valamilyen mértékben a tulajdonában álló reptér gazdasági tevékenységeinek hasznából, hiszen azok az általa biztosított infrastruktúrát használva keletkeztek. A polgármesteri tájékoztatással kapcsolatban Vámos Miklós megjegyezte: a klub bevételei az önfenntartást fedezik, a rezsiköltségeket, a karbantartásokat és a javításokat, másrészt a légiközlekedési törvény kimondja: nem nyilvános repülőtér használatáért ellenszolgáltatás nem kérhető. Az ONRK vitatja a városvezetés azon állítását is, hogy jelentős számú lakossági panasz érkezett volna a zaj miatt. „Ilyet sem a Nemzeti Közlekedési Hatóság, sem a repülőteret jelenleg üzemeltető Malév Repülőklub nem jelzett nekünk.”
A repülőklub jelenleg nem használja a repteret, mert – mint a klubvezető fogalmazott – ezt „ellehetetleníti az önkormányzat”, a városvezetés által támogatott repülőtéri rend pedig szerinte olyan területekre is kiterjed, amelyek a nem motoros tevékenységeket is jelentősen korlátozzák, holott azok nem járnak zajjal.
A klub vezetője hozzátette: „a tulajdonos önkormányzat nettó hasznot szeretne a repülőtér üzemeltetéséből, erre azonban nincs mód, hiszen Magyarországon ma egyetlen sportrepülőtér üzemeltetése sem nyereséges. A repülőterek viszont nagyon sok közvetett hasznot hozhatnak egy városnak, ha a vezetés felismeri azokat a lehetőségeket, amit például a kisgépes turizmus, a versenyek rendezése, vagy éppen a fiatalság egészséges nevelése jelent”.
Vámosi Miklós ugyanakkor hangsúlyozta: nyitottak az olyan tárgyalásokra, amelyek a kölcsönös jó szándék jegyében születnek, és elképzelhetőnek tartják, hogy részt vállaljanak a fenntartás költségeiből, hozzájárulásuk feltétele azonban az, hogy a klub által befizetett összegeket a repülőtér karbantartására fordítsák.
A Magyar Közlönyben múlt csütörtökön jelent meg a Kúria Önkormányzati Tanácsának határozata, amely megsemmisítette a dunakeszi önkormányzat által a repülőtér hasznosításáról és használatáról alkotott rendeletet, többek között arra hivatkozva, hogy a helyhatóságnak a tárgyban nem volt rendeletalkotási jogosultsága, továbbá az önkormányzatnak nincs törvényi felhatalmazása a repülőtér használat és hasznosítás körében kötendő szerződés tartalmának rendeleti meghatározására.
Dióssi Csaba polgármester a Kúria határozatára utalva pénteken elmondta: a most megsemmisített rendelet bizonyos területeinek szabályozása miniszteri hatáskörbe tartozik, a városvezetés ugyanakkor úgy véli, hogy lehetséges más módon is rendezni a helyzetet. A polgármester hangsúlyozta: Dunakeszi számára fontos a sportrepülés, a vitorlázórepülést pedig kifejezetten támogatják.
Korábbi cikkünk: Dunakeszi: pert nyert a repülőklub
Forrás: MTI