Egyre több gép késhet a hőség miatt egy amerikai tanulmány szerint, de van megoldás: csökkenteni kell a gép tömegét, hogy az fel tudjon szállni.

A Forbes magazin cikke szerint 2016-ban a késések 33 százalékáért az időjárás volt a felelős, amely jelentős javulás, a 2000-es években mért 50 százalékhoz képest, de még így is magas az arány. Eddig időjárási problémák alatt általában a jegesedést, heves zivatarokat, vagy a csökkent látótávolságot értették, most azonban egy újabb faktor is szerepet játszik: a hőség.

A Climate Change című lapban közzétett jelentés szerint a nagyobb hőmérséklet miatt egyre több járat szenvedhet késéseket, mert a gépek egyszerűen nem tudnak majd felszállni, mások pedig csak csökkentett tömeg (vagyis kevesebb utas, vagy teheráru) mellett lesznek képesek a futópályáról való elemelkedésre. Utóbbi viszont az árakat is módosíthatja, méghozzá felfelé, arról nem is beszélve, hogy a légitársaság árbevételére is negatív hatással van.

Fotó: AIRportal.hu | © AIRportal.hu

Fotó: AIRportal.hu


A Columbai Egyetem témában végzett kutatásáról szóló sajtóközleménye szerint a legmelegebb órákban a teljes töltöttséggel üzemelő járatok 10-30 százaléka lehet érintett, ezek vagy 4 százalékkal (10-12 utassal) kevesebb utassal, és/vagy áruval kénytelen közlekedni, vagy meg kell várniuk, amíg lehűl a levegő.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A jelenség hátterében az áll, hogy a meleg levegő sűrűsége alacsonyabb, a „vékonyabb” levegőben viszont a szárnyak kevesebb felhajtóerőt generálnak, így aztán a gép képtelen lesz az elemelkedésre. kimutatások szerint a Boeing 737-800-asokat érintő ilyen jellegű probléma négyszer olyan gyakori lehet mint most egyes magasabban fekvő, vagy forró éghajlatú repülőtereken, ahol nem áll rendelkezésre megfelelő hosszúságú futópálya.

A téma most azért is forró krumpli az Egyesült Államokban, mert pár hete minden rekordot megdöntő kánikula volt az országban, a Közel-Keleten pedig egyes helyeken 54 fokos forróságot mértek. Az év első öt hónapja 0,92 fokkal volt melegebb, mint a húszéves átlag.

A Columbai Egyetem kutatása szerint a repülőterek levegője 2080-ig 4-8 dokkal is emelkedhet.