Mindhárom Boeing 747-esét eladja a katari uralkodócsalád, két fiatal, új generációs 747-8i mellett eladó a több, mint negyven éves, de nagyon jó állapotú, VP-BAT lajstromjelű Boeing 747SP is.

A VQ-BSK lajstormjelű Boeing 747-8i BBJ (Forrás: Wikimedia Commons)

A három eladásra kínált repülőgép eddig az öböl menti ország uralkodócsaládjának tagjait és más magas rangú állami tisztségviselőit szállító Worldwide Aircraft Holding és a Qatar Amiri Flight kötelékében szolgált.

A tulajdonos eddig ismeretlen okok miatt döntött a luxusgépek eladása mellett.

Az első és egyben legfiatalabb, a VQ-BSK lajstromjellel repülő, Boeing 747-8 Intercontinental hivatalosan a Bermudában bejegyzett Worldwide Aircraft Holding tulajdonában áll, sosem tartozott a hivatalos uralkodói flottához.

A repülőgép festése is eltér a Qatar Amiri Flight flottájában szolgáló repülőgépekétől. A Boeing 747-8i 2012-ben gördült le az everetti gyártósorról és 2015-ben állt szolgálatba Katarban.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A repülőgép egyik különlegessége, hogy hat éves pályafutása alatt csak 436 órát töltött a levegőben és mindössze 200 fel-és leszállást hajtott végre.

Teljes „VVIP kialakítású” (azaz királyi/államfői luxust kínáló) kabinja 76 utas és 18 fős személyzet szállítását teszi lehetővé, a fedélzeten pedig több tárgyaló, szórakoztató és pihenő helységek, fürdőszobák és saját kórház is helyet kapott.

A gép különleges belső teréről fotókat is közzétettek, valószínűsíthetően nagyon hasonló mint a másik, szintén eladásra kínált, Qatar Amiri Flight tulajdonában álló A7-HBJ lajstromjelű Jumbojet fedélzete.

Árat a két Jumbo esetében nem adtak meg, azt csak komoly érdeklődőknek árulják el.

Nagyságrendi következtetéseket egy új gép árából lehet levonni, egy 747-8i listaára jelenleg 370 millió amerikai dollár, amihez egy ilyen gép esetében hozzájön még a több millió dollárba kerülő belső berendezés is – írja a TheDrive.

A legendás 747SP eladásáról már korábban döntöttek

A harmadik kiárusításra kerülő 747-es, még különlegesebb, mint két társa. A közel negyven éves, VP-BAT lajstromjelet viselő rövidített törzsű, nagyhatótávú négyhajtóműves, egykor az arab világ gazdag urai között méltán népszerű, Boeing 747SP (Special Performance) szintén a Worldwide Aircraft Holding festését viseli, belső tere pedig szintén luxus kialakítású.

A gép árával kapcsolatos elképzeléseit a tulajdonos – eltérően a 747-8i-ktől – nyilvánosságra hozta, potom 9,5 millió dollárt szeretne kapni érte (átszámítva 2,7 milliárd forint).

Ez egészen alacsony ár, viszonyításként a Magyar Honvédség részére nemrég használtan beszerzett Falcon 7x típusú üzleti jet darabonkénti ára a használt piacon 18-20 millió dollár körül mozog.

A leendő tulajdonosnak azonban számításba kell venni a gép kora és különlegessége miatti magas szervizelési költségeket, és a koros hajtóművek kiugró fogyasztását is. A típusból ugyanis már alig repül néhány példány a világon és csak Hamburgban foglalkoznak a karbantartásával.

A katari uralkodói család tagjai a gépek eladása után sem maradnak választási lehetőségek nélkül, ha utazni szeretnének: három Airbus A340-es, két A330-as, nyolc A320-as és egy A310 közül választhatnak. Amennyiben túlméretes rakományokat is szállíttatnának az ország légierejének Boeing C-17-eseire és Lockheed C-130-asaira bízhatják.