Értékesíteni készül A350-900XWB prototípusainak egy részét az Airbus. Az európai repülőgépgyár összesen öt gépet épít a berepülési program számára, de azt egyelőre nem tudni, ebből mennyi kerülhet eladósorba.
A flightglobal.com híradása szerint, amely Harald Wilhelm, az Airbus Group pénzügyi igazgatójának sajtótájékoztatón tett bejelentésén alapszik, a gépek értékesítése csak egy „jóval későbbi időpontban” lesz esedékes.
Ami érthető, hiszen a berepülési program még javában zajlik, most tart körülbelül 1600 repült óránál az összesen 2500 órásra tervezetthez képest, és az utolsó, ötödik gép még csak most, az elkövetkező hetekben fog csatlakozni a flottához.
Az Airbus egyébként – korábbi bejelentése szerint – a nyár végére tervezi befejezni a forgalomba bocsátáshoz szükséges tanúsító eljárást, amelynek csúcspontja, hogy a két legfontosabb légügyi hatóság, az európai EASA (Európai Repülésbiztonsági Ügynökség), és az amerikai FAA (Szövetségi Légügyi Hivatal) megadják a típusengedélyeket.
Az ötödik, MSN5 gyári számot viselő prototípus, akárcsak a már üzemben lévő MSN2 teljes értékű kabin berendezéssel lesz ellátva, és az útvonal teljesítő próbákban fog közreműködni, ugyanúgy mint a kettes számú gép, de míg annak csak az ELFs – Early Long Flights, vagyis a kezdeti, rövidebb hosszú távú utak jutnak, addig az ötös már igazán nagy távolságokra is fog járatokat repülni a gyár munkatársaiból verbuvált próbautasokkal.
Külsőségekben is rokon lesz a két gép, mivel festésmintájuk ugyanolyan karbon-mintázatú lesz, mint amelyet az MSN kettesen megismerhetett a nagyközönség. A másik három A350-900XWB prototípus fedélzetéről azonban tudvalevő, hogy nem ülésekkel és az utasok körében megszokott ellátó rendszerekkel van szerelve, hanem komoly mérőműszerek és fedélzeti számítógépek dolgoznak rajtuk az alapos és mindenre kiterjedő adatgyűjtés, a tesztek eredményeinek kiértékelése érdekében.
Igaz, még ez sem zárja ki, hogy egy jövőbeni megrendelő elvigye és flottájába vegye őket, de elsőre nyilvánvalóan a két, belülről is „szalonképes” példány kerül megvilágításba egy esetleges értékesítésre, még akkor is, ha a vevő biztosan saját elvárásai, arculata szerintire formálná át majd.
Nem minden prototípus kerülhet forgalomba
Az idézett szaklap tudósítása példaként hozza, hogy a konkurens, ugyancsak kompozit építésű Boeing 787 Dreamliner legelső, 8-as szériája esetében az amerikaiak hat prototípust építettek, annak viszont csak a fele, három lehet értékesítés tárgya, mivel a másik három gép olyan változtatásokon esett át a vizsgáik során, s érdekében, amelyek kizárják, hogy utasforgalomba kerüljenek.
Minden bizonnyal így lesz az A350-es esetében is, a legdurvább próbákat átélt gépeket nem fogja kiadni az Airbus. A prototípusok ugyanis olyan teszteken is keresztülmennek, ráadásul relatív rövid idő alatt, amelyeket a szabályos és rendeltetésszerű körülmények közepette a sorozatgyártású példányok, ideális esetben egész pályafutásuk alatt nem élnek meg üzemeltetőiknél.
Annál érdekesebb viszont, hogy mennyiért lehet hozzájutni egy ilyen proto példányhoz. Az A350-900XWB aktuális listaára ugyanis 295.2 millió dollár, de ezért vadonatúj gép jár, s a listaár is mint olyan, csupán tájékoztató jellegű, a valódi üzletek általában nem ilyen értéken köttetnek, különösen flotta-vásárlás esetén.
A pénzügyi igazgató ezzel kapcsolatban egyelőre csak annyit közölt, az A350XWB prototípus-flotta könyv szerinti értékét reális szinten tartják, az értékesítésből nem számítanak jelentős profitra, sem veszteségre.