Nem sokkal azután, hogy az Angol Királyi Légierő (RAF) 2013 szeptemberében kivonta a 101-es repülőszázad Vickers VC-10-es repülőgépeit, idén márciusban egy újabb típusnak intenek búcsút a Brize Norton légibázison.

A RAF klasszikus fehér festésű Tristar gépe 2000-ben Budapesten. (Fotó: Mészáros Balázs - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A RAF klasszikus fehér festésű Tristar gépe 2000-ben Budapesten. (Fotó: Mészáros Balázs – AIRportal.hu)

A 216-os repülőszázad története 1917-re nyúlik vissza, amikoris Handley Page O/100 típusú repülőgépekkel megkezdődött a szolgálat.

A század végül a Falkland-szigeteki háború után, 1984-ben vehetett át 9 darab amerikai gyártmányú Lockheed L-1011-es többcélú szállítógépet, melyek katonai egységek, különböző felszerelések szállítására, valamint légiutántöltés végrehajtására is alkalmasak voltak, a fedélzet kialakításától függően.

A flotta 2 példánya K1-es alváltozatú tanker volt, míg 3 darab C2-es verzió repült kizárólag szállítógépként, továbbá 4 Tristar került kialakításra KC1-es tanker és szállítógéppé.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A típus történelme röviden

A Tristarok története egyébként a hatvanas években kezdődött, amikor a Lockheed cég a katonai repülőgépek gyártása mellett az egyre nagyobb üzletnek ígérkező polgári közlekedésből is szeretett volna részesedést szerezni magának.

A cég mérnökei meg is alkották az akkori legnagyobb riválisok, a Boeing 747-es és a McDonnell Douglas DC-10-es utasszállítókkal egy kategóriába tartozni kívánó L-1011-est, melyet 1968-tól kezdtek el gyártani, ám az első példány csupán 1972-ben állt szolgálatba az amerikai TWA és Eastern Airlines társaságoknál.

A Tristar jellegzetes alakját minden szögből könnyen fel lehet ismerni. (Fotó: Kovács Gábor - AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A Tristar jellegzetes alakját minden szögből könnyen fel lehet ismerni. (Fotó: Kovács Gábor – AIRportal.hu)


A RAF repülőgépei is nagy polgári múltra tekinthetnek vissza, ugyanis a gépek olyan fuvarozóknál repültek katonai pályájuk megkezdése előtt, mint a British Airways vagy a Pan Am.

A Vickers VC-10-esek kivonásakor már csak mindössze 3 darab repülőgép állt szolgálatban, abból egyet pedig a Falkland-szigetekre repültek át, hogy onnan biztosítsa a szintén a szigeten szolgálatot teljesítő Eurofighter Typhoon köteléket.

A Lockheed legendás típusának tökéletességét mi sem igazolhatná jobban, mint az a tény, hogy még az egyre dráguló üzemanyagárak mellett is akadt olyan üzemeltető, aki biztosította, hogy a repülőgépek nap mint nap a levegőbe emelkedhessenek.

A búcsú napja

Sajnos az L-1011-esek búcsúja a RAF-ot is érintő megszorítások következtében az eredeti 2017-ről módosítva lett 2014 májusára, majd egy újabb bejelentés után a végső búcsú március 24-ére esett.

A légierő méltó módon köszönt el a típustól. Az utolsó szolgálati napon egy két-gépes kötelék szállt fel a Brize Norton bázisról, hogy az Északi-tenger felett végrehajtsanak egy légiutántöltést, melynek során a ZD950 lajstromjelű gép töltötte fel üzemanyaggal a köteléket kísérő géppárokat, melyek 2-2 Panavia Tornado, valamint Eurofighter Typhoon vadászgépből álltak.

A géppár másik tagja a ZD948-as lajstromú gép pedig újságírókat, valamint a légierő által meghívott vendégeket szállított, akik így egészen különleges élményben részesültek, hiszen az egyik utolsó Tristar által teljesített repülés résztvevői lehettek.

Magyar vonatkozások

A Royal Air Force Lockheed Tristar gépei az elmúlt 30 éves szolgálat alatt többször megfordultak Ferihegyen gyakorlórepülés céljából. Az L-1011-es utoljára 2013. augusztus 18-án, a Sólyom Airways első repülőgépének landolása után érkezett Budapestre, majd néhány óra múlva távozott is.

Valószínűleg ezen a napon járt utoljára a nagyszerű három hajtóműves szállítógép Magyarországon, ugyanis a katonai gépek kivonása után már csak egyetlen Tristar üzemel a világon. Az „utolsó mohikán” az amerikai Orbital Sciences cég szolgálatában áll, amely különböző tudományos megfigyelésekre használja a repülőgépet.


Azonban nemcsak az Angol Királyi Légierő által üzemeltetett példányok látogatták a budapesti repülőteret. A 2000-es évek közepén az amerikai ATA Airlines gépei is rendszeresen közlekedtek hazánkba, igaz csak üzemanyag felvétel céljából, hogy innen folytathassák az iraki és afganisztáni missziókkal kapcsolatos Egyesült Államok és Közel-Kelet közötti szállítási feladatokat.

Az L-1011-es Tristarokat és a Vickers VC-10-es gépeket is a modernebb Airbus A330-as Voyager-ek váltják a légierő üzemeltetésében, míg a repülőgépekhez szükséges személyzetet az Air Tanker konzorcium fogja biztosítani.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!