A Finnair is beszáll az elektromos utasszállítók bevezetéséért vívott versenybe, a cég nulla helyi károsanyag-kibocsátású gép vásárlására írt alá szándéknyilatkozatot. Ha minden a tervek szerint alakul, és tényleges szerződést is kötnek, még ebben az évtizedben átvehetik az első példányokat.
Arról szinte minden légitársaság és a tisztább légiközlekedésért dolgozó start-up repülőgépgyártó között láthatóan konszenzus van, hogy az elektromos meghajtás – technikai korlátok miatt – először a kisebb utasszállítók között törhet utat magának.
A kategória egyik versenyzője a Heart Aerospace, amelynek most komoly partnere akadt: a Finnair a Flightglobal beszámolója szerint húsz, még csak a tervezőasztalon létező ES-19 elektromos repülőgép vásárlására írt alá szándéknyilatkozatot. A fejlesztők 2019-ben mutatták be a 19 utas szállítására tervezett gépet, és reményeik szerint 2026-ra már forgalomba is állhatnak az első példányok.
A Finnair elképzelése szerint rövid, főleg belföldi útvonalakon használná a 400 kilométeres hatótávú repülőgépet.
Az üzemelés csak akkor lesz teljesen „zöld”, ha a négymotoros repülőgép akkumulátorait megújuló forrásból termelt árammal töltik, de Finnországban ez nem lehetetlen elképzelés, már így is az energia mintegy harmadát így állítják elő.
Ezen felül a skandináv országok és légitársaságok igyekeznek élenjárni a légiközlekedés környezetbarátabbá tételében, az összefogás részeként külön program is született erre, ami csökkentené az átszállások számát, és helyette point-to-point üzemelést szorgalmaz a régión belüli és belföldi utazási igények kiszolgálásában.
Ebben a programban részt vesz a BRA (Braathens) és a SAS Scandinavian mellett a Wideroe is, utóbbi korábban ugyancsak érdeklődését fejezte ki a Heart Aerospace ES-19 vásárlása iránt, de nemrég betársult egy másik hasonló projektbe a Rolls-Royce és a Tecnam mellé. A három cég hasonlóan a Hearthoz, 2026-ot tűzte ki a forgalomba állítás céldátumaként.