Igazi különlegesség érkezett csütörtök este a budapesti repülőtérre. A maláj légitársaság Airbus A332F cargo gépe a Turkish Cargo rendszeres csütörtöki járatán érkezett Ferihegyre.

A Turkish Cargo az AIRportal.hu információi szerint megkezdte a régebbi és kisebb kapacitású A310F repülőgépeinek a flottából történő kivonását. A török légitársaság egyébként szintén üzemeltet 4 darab A332F repülőgépet, de amíg nem veszik át a további megrendelt A332F gépeket, addig bérelt gépekkel pótolják a szükséges kapacitást. A Turkish Airlines Cargo ezért úgynevezett wet-lease megállapodás keretében bérli a maláj MAS Cargo Airbus A-330-223F (Freighter) repülőgépét.

A wet-lease megállapodás keretében mind a repülőgépet, mind a gép személyzetét a bérbe adó, azaz a maláj légitársaság biztosítja, azonban a járatokat a Turkish Airlines (TK/THY) járatszáma és hívójele alatt teljesítik a repülőgépek. A gép átlajstromozására és átfestésére nem került sor, így a repülőgép teljes MAS Cargo festésben, és az eredeti maláj, 9M-MUC lajstrommal repül.

A repülőgép alig múlt egy éves, 2011-ben gyártotta az Airbus és 2012. január 26-án vette át a légitársaság. Ez a repülőgép már eleve cargo repülőgépnek épült, nem utasszállítóból lett átalakítva. A típus jellegzetessége a megemelt orrfutó miatt kialakított púpos orrfutóakna. Az orrfutó megemelésére azért volt szükség, mert az utasos A330 alapverziók törzse a földön állva az orr felé dől, azonban cargo repülőgépeknél nem előnyös, hiszen úgy nehezebb mozgatni a nagy tömegű rakományt a gépen belül.

A púpos orrú A332F gépek rajongóinak érdemes figyelni az elkövetkezendő időszakban, mert ezen a héten szombaton várhatóan a török MNG cargo A332F gépe érkezik majd a Turkish Cargo járatán, illetve az elkövetkezendő hetekben a MAS Cargo gépét is jó eséllyel láthatjuk majd néhányszor a csütörtöki járatokon.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A repülőgépet a Celebi Ground Handling szolgálja ki Budapesten.


A kettes hajtómű.


Ez a winglet akár vezérsíknak is elmenne egy kisebb repülőgépen.


A függőleges vezérsíkon és a wingleten is ott díszeleg a maláj légitársaság logója.


A jellegzetes orr.


A megemelt orrfutó és a púpos orrfutó-akna. Csinos…


A maláj zászló és a cég logója.

A repülőgép tulajdonjogát, üzemeltetőjét és típusát mutató táblácskák. Fotók: Sarkadi Csaba

A nagyon készséges személyzet az összes műszert és fényt felkapcsolta a fotó kedvéért. Fotó: Sarkadi Csaba


A kapitány úr munkahelye. A rendkívül barátságos személyzet büszkén mutatta be a repülőgépet.


A gép gyomra, többek közt ide pakolják be a szállítmányt.


A gép a kitolást követően, a felszálláshoz történő gurulás megkezdése előtt.


Fotók: Samu Ádám / AIRportal.hu (kivétel, ahol külön jelölésre került)

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!