Forradalmian új business osztály bevezetésére készül a Qatar Airways. A tervek szerint 2016-ra elkészülő kabintermék olyan ülésekkel fog előállni, amelyek a még magasabb, első osztály színvonalával lesznek összemérhetők.
Al Baker: „sajnos a repülőgép nem fán terem”
Ötcsillagos Superjumbo: megkapta az elsőt a Qatar
Minderről az Australian BusinessTraveller magazinnak sikerült információkat szereznie közvetlenül Akbar Al Bakertől, a Qatar Airways vezérigazgatójától, aki a héten Hamburgban, a légitársaság első Airbus A380-800-as típusának átvételekor adott egy kis előzetest.
A vezérigazgató szerint az új ülések nemcsak, hogy felülmúlják majd a jelenlegieket, hanem olyan egyedi koncepció szerintiek lesznek, amelyet más légitársaság nem is használhat majd. A terméket, amely állítása szerint teljesen új, inkább a mai első osztályokhoz közelebb álló komfortszintet nyújt 2016 közepén készülnek bemutatni.
A „super business class”, ahogy Al Baker titulálta annak a programnak a meghatározó eleme, amely értelmében a Qatar Airways egyetlen típusára, az Airbus A380-asra koncentrálja csak a First Class szolgáltatást, a flotta többi gépén kizárólag turista és üzleti osztályok lesznek elérhetők.
Az ötcsillagos légitársaság ugyanis úgy látja, csak halvány igény mutatkozik a legdrágább fedélzeti nívóra a vállalati utazók körében, és elegendő a hangsúlyt inkább egy kimagaslóan igényes business szolgáltatásra helyezni.
A katariaknak kell első osztály
Al Baker rámutatott, hogy az első osztályuk töltöttsége mindössze 40%-os, noha több olyan konkurens légitársaság is van, amely 50% feletti mutatóval büszkélkedhet ezen a téren, de azok nem teljes jegyárat fizető utasokkal vannak töltve, hanem többnyire törzsutasokkal, akik kedvezményeik útján foglaltak helyet maguknak. Hosszabb távon ez azonban nem éri meg a légitársaságok számára.
Ugyanakkor az A380-800-asok esetében azért döntöttek a három-osztályos elrendezés mellett, mert Katarból egyértelmű igény mutatkozik a First Class szolgáltatásra – magyarázta a vezérigazgató, vagyis a tehetős katariak diktálta keresletet tartották szem előtt, amely a kiválasztott desztinációkon is kiválóan tetten érhető, mivel legelőször Londonba (október 10-től), majd Párizsba közlekednek a Superjumbók, az ugyancsak első osztályú fedélzettel, valamint társalkodóval ellátott A340-600-as gépeket váltva.
A társaság egyébként az A380-800-as előtt utoljára az A340-600-asok forgalomba állításakor, 2006-ban foglalkozott első osztályú kabintermékkel. Az A340-esek elsődleges útvonalai pedig mindig is a légitársaság két európai top célpontja, London és Párizs voltak.
A Qatar 2012-ben, a Boeing 787-es megjelenésével vezetett be vadonatúj business osztályt, amely mindössze két éves kabintermék és így tipikus Öböl-menti rongyrázásnak tűnhet az újítás, de az a teljes flottán még nem vehető igénybe, és az idő is telik közben, ezért az élvonalban maradás érdekében egyáltalán nem tekinthető indokolatlannak a Qatar lépése, kiváltképp, hogy a közeli Arab Emírségekben a nemzeti légitársaság már egyenesen luxus lakosztályokat készül telepíteni szélestörzsű gépeinek fedélzetére, amelynek hatására az Etihad Airways mellett a másik nagy, az Emirates is bejelentette, hasonlóval áll elő A380-as gépein.
A hálószoba háború tehát nem most kezdődött, az már javában tart.