Elveszett az Air Canada 759-es járatának hanganyaga, így talán soha nem fog pontosan kiderülni, hogy miért hibáztak a pilóták.
A kanadai Globalnews a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Tanács (NTSB) közlésére hivatkozva azt írta, hogy az esetet a hatóságoknak csak két nappal később jelentették.
Így mire hozzájuk került a pilótafülkében zajló beszélgetést rögzítő egység, addigra a felvételek már automatikusan felülíródtak.
Előírások szerint ugyanis két órát kell rögzíteniük a hangrögzítőknek. Adatbázisok szerint a gép július 8 és 10 között mintegy 10 órát volt szolgálatban, így esély sem volt arra, hogy a július 7-én történt eseményről meglegyenek a felvételek.
Az esetet a híroldal szerint a pilóták és a légiforgalmi irányítás is azért csak két nappal később jelentették a hatóságoknak, mert az elkülönítési minimum megsértése nem a levegőben történt, illetve azért, mert a leszálló gép az incidens során nem ért földet, ezért pályaelhagyásnak sem tekinthető.
Szakértők szerint így nem is biztos, hogy kiderül, pontosan mi okozhatta a pilóták hibáját, mivel a hangrögzítő volt az egyetlen eszköz, ami tisztázhatta volna az eseményeket, és a vizsgálat szempontjából is kiemelt fontosságú volt a hanganyag beszerzése.
„A hangrögzítő anyaga mindig alapvető fontosságú bármilyen nyomozásnál. Megtudhatnánk az eseményeket az emberi tényezők szempontjából, és kiderülhetne, pontosan mi történt” – nyilatkozta Ross Aimer egykori United pilóta a híroldalnak.
Mint arról korábban beszámoltunk, a kanadai gép pilótái éjszaka véletlenül nem a futópályára, hanem az azzal párhuzamos gurulóútra helyezkedtek és kezdték meg a végső megközelítést. Ott viszont több gép is várakozott felszállásra, a fotók szerint az utolsó pillanatban vették csak észre, hogy rossz helyen akarnak leszállni.
A gurulóúton egymás mögött állt a United Boeing 787-ese, a Phillippine Airlines Airbus A340-ese, és a United Boeing 737-ese is. Az Air Canada 759-es járatát teljesítő gépet a Philippine Airlines személyzete azzal figyelmeztette, hogy bekapcsolták a leszálló fényeket, a United pedig a légiforgalmi irányítást riasztotta.
Később az NTSB közölte: az átstartoláskor mindössze 18 méterre volt a földtől az Air Canada Airbus A320-asa, csupán néhány méterrel kerülték el a katasztrófát. Később a pilóták azt mondták, úgy tudták, a mellettük lévő kivilágított futópálya a 28L jelű.