Az Emirates több mint 6 millió dollárért vásárol fedélzeti orvosi készülékeket, illetve évi több ezer órányi képzésben részesíti személyzetét, hogy hatékony egészségügyi ellátást biztosítson repülés közben jelentkező egészségügyi vészhelyzet esetén. Amennyiben a fedélzeten rendkívüli egészségügyi helyzet alakul ki, a személyzet azonnal képes kezelni a problémát. A súlyosabb esetekben a repülőgép a legközelebbi reptéren leszáll az utasok megfelelő orvosi ellátása érdekében.
A légitársaság 2014-ben összesen 33.430 órányi egészségügyi képzést tartott légiutas-kísérőinek és pilótáinak, hogy felkészítse őket az utasok megfelelő egészségügyi ellátására.
Minden légiutas-kísérő elvégez egy átfogó alapképzési programot, amelyet az Egyesült Emírségek Általános Civil Légiforgalmi Hatósága ír elő. Emellett további, elméleti és gyakorlati tréningeken sajátítják el a fedélzeti orvosi készülékek megfelelő használatát.
A képzés során a sürgősségi segítségnyújtásra, az alapvető újraélesztési műveletekre, illetve az asztma, a szívelégtelenség, az agyvérzés, az allergiás reakciók és a traumás sérülések kezelésére is felkészülnek. Sőt akár egy váratlan, sürgősségi szülést is képesek levezetni. A pilóták orvosi képzése kiterjed az oxigénhiány, a malária, a dengue-láz és a különféle csonttörések kezelésére, elsősegélynyújtásra, valamint a fulladás és egyéb, a repüléssel kapcsolatos egészségügyi problémák kezelésére.
Egészségügyi probléma miatti útvonal-változtatás
Azon ritka alkalmak során, amikor útvonal-változtatást igényel egy repülés közben jelentkező egészségügyi vészhelyzet, a légiutas-kísérők egyike felméri a helyzet súlyosságát, majd értesíti a pilótát az esetről, és konzultál a MedLink-kel, amely egy amerikai központú, a nap 24 órájában működő, műholdas egészségügyi tanácsadó szolgáltatás. A MedLink a személyzetet egy, a fedélzeti orvosi vészhelyzetekre szakosodott tanácsadóval köti össze, aki segíteni tud az utas állapotának felmérésében.
„2013-ban és 2014-ben 100-nál is több járatnak kellett megváltoztatni az útvonalát orvosi vészhelyzet miatt, ami több mint 12 millió dollár extra költséget jelentett a légitársaságnak. Egy rosszullét miatti útvonal-változtatáskor a helyi hatóságokkal együttműködve minden erőnkkel azon dolgozunk, hogy az érintett utast minél hamarabb megfelelő orvosi ellátáshoz juttassuk. Mindeközben arra is törekszünk, hogy a többi utast érő kellemetlenségeket csökkentsük. Egy váratlan útvonal-változtatás számos kihívással és logisztikai nehézséggel jár, és esetenként több órás késéseket is okozhat” – mondta Adel Al Redha, az Emirates ügyvezető igazgató-alelnöke.
„A fedélzeti személyzet tagjai mellett egy egész csapat áll készenlétben a szárazföldön, hogy a csatlakozásukat lekéső utasok repülőjegyeit újrafoglalja, a helyi orvosi egységeket a repülőgéphez juttassa, illetve biztosítsa az üzemanyagpótlást, és egy újratervezett repülési tervvel álljon elő. Különösen nagy kihívást jelent mindez abban az esetben, amikor a csapatnak egy olyan reptéren kell megszerveznie a leszállást és újraindulást, amely nem része az Emirates úticél-hálózatának. Az útvonal-változtatások költségesek, felborítják a működésünket, nem is beszélve a többi utas számára okozott kellemetlenségekről. Egyetlen útmegszakítás akár 200 ezer dollár plusz költséget jelenthet a légitársaságnak, de amikor egy utas biztonsága a tét, mindez nem számít a légitársaságnak. Soha nem kötünk kompromisszumot, ha az utasaink vagy a személyzetünk biztonsága a tét“ – tette hozzá az ügyvezető igazgató-alelnök.
A MedLink mellett a fedélzeti személyzet munkáját a legkorszerűbb technológián alapuló Tempus IC is segíti, amely az érintett utas egészségügyi adatait műholdas adatátvitellel közvetíti a MedLinknek – többek között a szívritmusát, a vérnyomását, EKG eredményét, de hangot és videót is rögzít és továbbít. A MedLink-csapat az adatok feldolgozása után pontos útmutatást nyújt a javasolt kezelési módról, és megállapítja, hogy szükséges-e az útvonal-változtatás, vagy elég-e leszálláskor kezelni az utast. A repülőtereken elérhető egészségügyi szolgáltatások alapján ugyancsak a MedLink határozza meg, hogy melyik az a legközelebbi repülőtér, amely fogadni tudja a repülőgépet.
A MedLinkkel és a légiutas-kísérőkkel való egyeztetést követően, a pilóta hozza meg a végső döntést, hogy változtasson-e az úti célon, a repülőgép speciális igényeinek és a fogadó repülőtér kompatibilitásának figyelembevételével. Nem mindegyik reptér képes ugyanis egy széles törzsű repülőgép befogadására.
„Amint az érintett utas az orvosi csapat felügyelete alatt leszáll a repülőgépről, az rendszerint 1-2 órán belül továbbindulhat az eredeti úti cél felé egy újratankolást követően”– mondta Al Redha.
A felkészítő tréning részeként minden szárazföldön vagy fedélzeten dolgozó személyzeti tag megtanulja felismerni a beszálláskor, ha egy utas nincs a repüléshez megfelelő állapotban. Amennyiben kétségük támad egy utas egészségi állapotával kapcsolatban, a MedLink segítségét kérhetik, és egy szakértői orvosi vélemény alapján döntés születik arról, hogy utazhat-e az adott személy, ezzel is csökkentve az egészségügyi vészhelyzet kialakulásának kockázatát repülés közben.
Segítségre szoruló utasok
Noha az Emirates járatain képzett, a sürgősségi esetek ellátásában jártas személyzet dolgozik, az utasoknak csak akkor szabad repülniük, ha egészségügyi állapotuk ezt lehetővé teszi, illetve előre kell tájékoztatniuk a légitársaságot, amennyiben különleges egészségügyi segítségre, intézkedésre szorulnak.
Bizonyos betegségek esetén az utasoknak egy külön nyomtatványt kell kitölteniük az egészségügyi adataikkal, amelyet az utasok orvosi állapotát ellenőrző osztály bírál el. Néhány esetben külön orvosi felszerelés, például oxigénpalack megléte, vagy kísérő orvos, nővér jelenléte szükséges lehet.