Két új légitársasággal gazdagodott az ATR legújabb, 600-as szériájának üzemeltetői köre, miután az európai repülőgépgyár előbb a spanyol Binter Canarias-nak, majd az angliai Flybe-nek szállította le az első 72-600-asait típusait.
Színpompás ATR 72-600-ast adott át a francia gyártó (videó)
Az elsősorban Kanári-szigetek közti forgalmat bonyolító Binter Canarias szeptember 16-án vette át ünnepélyesen az ATR repülőgépgyár központjában az első új generációs 72-600-asát, amelyből összesen 12 darabot rendeltek a flottájuk megújítása, az utaskényelem és az üzemeltetési hatékonyság fokozása érdekében.
A székhelyével Gran Canaria szigetén bejegyzett spanyol légitársaság kitartó és régi ügyfele a turbolégcsavaros regionális utasszállító repülőgépeket gyártó ATR-nek. A Binter Canarias ugyanis indulása, 1989 óta számít ATR üzemeltetőnek. Gépparkjuk gerincét jelenleg is a toulouse-i gyár típusai, összesen 16 darab, előző generációs 72-500-as alkotja.
Mellettük mindössze két, sugárhajtású Bombardier CRJ-900 teljesít még szolgálatot.
Az új 72-600-asokat a Binter Canarias 70 üléses kabinkonfigurációval rendelte, ami azt jelenti, hogy kényelmes székezést választottak. Abból kiindulva legalábbis, hogy a típus a legsűrűbb konfigurációjában akár 78 üléssel is kérhető. Az új ATR-eket a társaság nemcsak szigetközi-belföldi, hanem nemzetközi járatokra is szervezni fogja: észak-afrikai és portugáliai célpontokra is repülnek majd a típussal. Az ATR közleménye ezek közül a Portugáliához tartozó Madeira szigetét, a marokkói Casablancát, Marrákest, Agadirt és Nyugat-Szahara fővárosát, El Ajúnt említette.
Pedro Agustin del Castillo, a Binter Canarias elnöke a gépátvételi ceremónián öt jellemzőjében is elismerően szólt az új 72-600-asról. Hangsúlyt adva a típus alacsonyabb fogyasztásának, fedélzetén az új, vékonyított háttámlájú üléseknek, valamint a tágasabb és praktikusabb poggyásztartó rekeszeknek, továbbá a nagyobb repülési autonómiának és nem utolsó sorban a színes képernyős, „full-glass” pilótafülkének, amelynek korszerű technológiáját egyenesen a kétszintes óriásgép, az Airbus A380-aséhoz hasonlította.
Az autonómia címén a Binter elnöke az ATR 600-as széria 120 perces ETOPS jogosítására utalt, amellyel a típus akár két órányira is eltávolodhat a legközelebbi, biztonságos leszállást biztosítani képes repülőtértől. Attól a légikikötőtől, amelyet a gépnek végszükség esetén egyetlen működő hajtóművel is el kell tudnia érni. Az üzemeltetők ennek a 120 perces „szabadságnak” köszönhetően közvetlenebbül választhatják meg és repülhetik az útvonalaikat, amely szintén hozzájárulója a hatékonyabb üzemnek.
Öt 72-600-as a Flybe üzemeltetésében a SAS-nak
A Binter Canarias átadó ünnepségének másnapján, szeptember 17-én az angliai Flybe légitársaság vehette át a legelső, ugyancsak 72-es, azaz hosszú törzsű 600-as ATR-ét.
A Flybe Európa legjelentősebb regionális légitársaságaként ugyancsak 70 üléses fedélzeti berendezéssel rendelt meg összesen 5 darabot a típusból, az Aviation PLC lízingcég finanszírozási konstrukciójában.
A gépeket 2016-ig bezárólag veszi át a Flybe, és a SAS – Scandinavian Airlines-szal kötött üzemeltetési megállapodása alapján annak regionális útvonalhálózatát kiszolgálva állítja azokat szolgálatba, kívül-belül a SAS arculatának megfelelően. Az új ATR-ek a Stockholm-Arlanda repülőtéri bázisra érkeznek.