Több mint 50 milliárd euró veszteség, 6 millió elmaradt járat és közel 200 ezer elbocsátott dolgozó: az Eurocontrol összefoglalója szerint ez jellemezte az európai légiközlekedést tavaly, és az idei kilátások sem túl jók.
Az európai légiforgalom szervezője lapunkhoz eljuttatott közleményében írt arról, hogy milyen évet zárt a szektor. Bár az első pár hónap még javarészt zavartalan volt, márciustól a koronavírus-járvány határozta meg az iparág teljesítményét.
Az elmúlt évben a légitársaságok, repülőterek és léginavigációs szolgáltatók 56,2 milliárd euró veszteséget könyveltek el, az európai járatszám 11 millióról 5 millióra, az utasforgalom pedig 1,7 milliárddal csökkent 2019-hez képest.
A legrosszabb hónap a május volt, amikor a járatok 89,5 százaléka leállt és nyárra is csak a 2019-es összeköttetések fele, nagyjából 18 ezer járat közlekedett naponta.
Az Európán belüli járatok száma 54 százalékkal csökkent, ezen belül a fapadosok 62, a hagyományos légicégek 59 százalékkal csökkentették a kínálatukat.
A légitársaságok flottájuk felét, 4100 gépet még az év végén is letárolva tartottak, összesen 191 ezer ember veszítette el állását a légiközlekedésben.
Országokra bontva az Egyesült Királyságban és Spanyolországban mutatták ki a legnagyobb százalékos esést a járatszámokban, mindkét ország 61 százalékkal kevesebb gépet indított és fogadott, míg abszolút értéken az Egyesült Királyság (1,3 millió mínusz) és Németország (1,2 milliós csökkenés) vezeti a listát.
Légitársasági csoportonként vizsgálva a Lufthansa-csoport vesztette a legtöbb napi járatot, 67 százalékkal 1100-ra csökkent ez az érték, a Ryanair 951 (mínusz 59 százalék), az Air France-KLM pedig 920 (mínusz 55 százalék) járatot indított naponta átlagosan.
Az Eurocontrol előrejelzésében azzal számol, hogy idén átlagosan a 2019-es szint felét fogja elérni a forgalom Európában, de a nyártól nagyobb ütemű fellendülésre van esély, miközben újabb légitársasági csődöket sem lehet kizárni.
Az Eurocontrol arra hívta fel a figyelmet, hogy világos résidőszabályokra, a károsanyag-kibocsátási programok anyagi hátterének biztosítására, valamint a légiforgalmi irányítás megújítására (Single European Sky – Egységes Európai Égbolt) lenne szükség ebben az évben.