Ismertette első Boeing 787 típusú utasszállító repülőgépének átvételi időpontját és bemutatta annak fedélzeti konfigurációját is a Japan Airlines. Cikkünkben exkluzív, egyenesen a Boeing gyártól származó fotók találhatók!
Miközben a Boeing átvette az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) típusengedélyét a General Electric GEnx hajtóművekkel ellátott Boeing 787-esre az első megrendelő, amely ezzel a meghajtással rendelte a gépet bejelentette az átvétel időpontját.
A Japan Airlines, amely elsőként fogja üzembe állítani a General Electric hajtóművekkel szerelt Boeing 787-est március 25-én veszi át első Dreamlinerét, amely másnap fog új bázisrepülőterére, a tokiói Naritára repülni.
A japán nemzeti légitársaság Boeing 787-8 típusú repülőgépe április 22-én kezdi meg hivatalos szolgálatát a Tokió-Narita és Boston közötti útvonalon, amely egyébként nemcsak az üzemeltetett típust, hanem a járatot tekintve is premier lesz. A vállalat még ebben az évben tervezi egy hasonlóan vadonatúj járat nyitását Tokió-Narita és San Diego (USA) útvonalon. A légitársaság további Dreamliner útvonaltervei között szerepelnek Peking, Moszkva, Új Delhi és Szingapúr városai is.
Az elsőszámú japán légitársaság kétféle változatban is rendelt a Dreamlinerből, ugyanis mind a 787-8-ast, mind a hosszított törzsű 787-9-est üzemeltetni kívánják. A rövidebb törzsű változatból 25 gépre szóló megrendelési és 20 gépre szóló opciós vásárlási szerződése van érvényben, míg a hosszabb törzsű változatból 20 darabot rendelt a vállalat.
Az első Japan Airlines Boeing 787-es festése már tavaly december elején elkészült (lásd. fenti fotón), de mivel a japánok olyan hajtóművel rendelték gépüket, amelyre még nem volt típusengedély várniuk kellett az átvételre. A tegnapi napig ugyanis csak a Rolls-Royce Trent 1000-es hajtóműveivel volt hatóságilag tanúsítva a típus.
Fotó premier! A Japan Airlines Boeing 787-esének felszállása elsőként az AIRportal.hu-n
Az első JAL 787-es a tervek szerint március 26-án helyi idő szerint 16:00-kor fog felszállni Paine Fieldről (Seattle) és non-stop repülését követően ugyancsak helyi idő szerint 18:30-kor érkezik meg Japánba, a tokiói Narita repülőtérre.
A Japan Airlines kétosztályos fedélzeti elrendezéssel fogja üzemeltetni a típust. A Dreamlinereken 42 business és 144 turista osztályú ülés várja az utasokat. A típuson fog debütálni a légitársaság vadonatúj business ülése, amely 5 centiméterel szélesebb, mint a flotta Boeing 777-esein rendszeresített ülések. Különlegesség, hogy a business osztály toalettjeiben egy japán gyártó által készített bidé is elhelyezésre került.
Az üzleti osztályon 2-2-2, míg a turista osztályon 2-4-2 konfigurációban vannak elhelyezve az ülések. Utóbbi komforfokaztú osztályon is nagyobb üléseket helyezett el a légitársaság, ott 2 cm-rel szélesebbek az ülések az eddig megszokottakhoz képest.
Az utaskabin kiépítése során a Japan Airlines hangsúlyos figyelmet fordított az utasok kényelmére. Olyannyira, hogy a Boeing munkacsapatában is részt vettek a légitársaság delegáltjai, amikor a fedélzeti kényelmi rendszerek tervezése zajlott.
Az eredmény: a Boeing 767-eséhez képest 30%-kal nagyobb utaskabin ablakok, amelynek révén több fény árad az utastérbe, amely az ablaktól távolabb ülő utasoknak is nagyobb komfortérzetet ad. Az ablakok ráadásul nemcsak, hogy nagyobbak az eddig megszokottaknál, hanem egészen új módon elektromosan szabályozható fényerősségűek is. Az utasok maguk választhatják meg – többféle átmenettel -, hogy milyen mennyiségű fény áradjon be az utastérbe, illetőleg szükség esetén természetesen teljesen el is lehet sötétíteni az ablakot.
Fontos szerepet szán a változtatható színű LED megvilágításnak is a légitársaság, amellyel a nyugodt, békés utazást kívánják elősegíteni ötvözve persze a hangulatot a japán kultúra hagyományos színvilágával. A hosszú távú utakon különösen észrevehető változás lesz, hogy a kabinnyomás alacsonyabb magassának megfelelő, mint az eddig megszokott. A Dreamliner új rendszereinek köszönhetően mindössze 1800 méteres magasságnak megfelelő atmoszférában lehet eltölteni a hosszú utak idejét.
A kényelmet és a térérzetet ugyancsak tovább növeli, hogy a fedélzeten a Boeing 767-eshez képest 14 cm-rel magasabban van a mennyezet. (A Japan Airlines itt a két típus turista osztályát összehasonlítva hozta a példát).
2012. március 26-án az első Boeing 787-es Dreamliner Tokióba érkezésével új fejezet kezdődik a japán repüléstörténetben.
Forrás : Boeing Media / Japan Airlines (2012. március 21.)
Ajánlott link:Hivatalos JAL B787 oldal letölthető háttérképekkel.