Ma 10 óra körül landolt először az Emirates Airbus A330-243 típusú repülőgépe Varsóban. Az Emirates még 2012-ben jelentette be, hogy napi, direkt járatot indít Dubaj és a lengyel főváros repülőtere között.
A másik nagy, öböl-menti légitársaság, a Qatar Airways 2012. december 5-e óta üzemeltet heti négyszeri járatot Varsóba, Airbus A320-as gépekkel.
A varsói repülőtér pezsgő életét mi sem szemlélteti jobban, minthogy a dohai központú légitársaság – nyilvánvaló reakcióként a konkurens Emirates járatnyitásra – alig néhány hónapos üzemelést követően, már 2013. február 1-től napi rendszerességűre sűrítette varsói járatait.
Mindkét arab légitársaság hatalmas akciókkal próbál a lengyel és a régió utazóközönségének kedvére tenni, így aki mostanában tervez a térségbe, vagy a távol-kelet felé utazást, annak érdemes figyelni a varsói átszállással kínált opciókat is.
Tavaly novemberben is volt mit ünnepelni Varsóban, hiszen a LOT lengyel légitársaság akkor vette át első Boeing 787-es Dreamliner repülőgépét.
A repülőtér teljes mértékben fel van készülve a típus fogadására, több olyan utashíd áll rendelkezésre, amelyet a repülőgépek mindkét ajtajára rá lehet illeszteni, így külön lehet választani a business és a turista utasokat – mondta el az AIRportal.hu-nak Przemysław Przybylski, a Warsaw Chopin Airport szóvivője.
A repülőtér az Airbus A380-as fogadására is felkészült, bár egyelőre még csak a Lufthansa Superjumboja tett bemutatkozó látogatást a repülőtéren.
Komoly fejlesztéseken van túl a repülőtér
A Varsói repülőtér kettes termináljának fejlesztése néhány éve fejeződött be, ez jelentős mértékben megemelte a repülőtér utaskapacitását. A T2-es központi utasforgalmi épülethez egy csaknem 800 méter hosszú „móló” kapcsolódik, amelyen 23 utashíd található.
A T2 átadásával az utashidak száma közel megháromszorozódott. A régi, jellegzetes narancssárgás-barna utashidakat folyamatosan cserélik újabb, korszerűbb szerkezetekre, ottjártunkkor éppen egy új csáp felszereléséhez készülődtek. Köztük számos olyan utashíd is akad, amely szélestörzsű gépek kiszolgálását is lehetővé teszi.
A repülőtéren (T1+T2) összesen 130 check-in pult áll rendelkezésre – beleértve a csak kézicsomagos és VIP pultokat is – amely több mint a duplája a korábbi pultszámnak.
Épült már prémium repülőtéri szálloda is, a korábban fapadosok által használt terminált pedig hamarosan cargo célokra alakítják majd át. 2012. év egyik jelentős fejlesztése volt a poggyászokat továbbító rendszer fejlesztése is, melynek köszönhetően a felére csökkent egy csomag átlagos kézbesítési ideje.
Zavartalan forgalom mellett folytatódnak a beruházások, ideiglenesen a fapadosok is visszatértek
IATA: WAW ICAO: EPWA
A repülőtér két, egymást keresztező futópáláyval rendelkezik:
11/29: 2,800 méter
15/33: 3,690 méter
A repülőtér 2012-ben ~9,59 millió utast szolgált ki, mely 2,7%-os növekedést jelent az előző évhez képest. A le- és felszállások száma pedig ~140 ezer volt 2012-ben.
A repülőteret használja a lengyel légierő is, számukra egy külön forgalmi előtér került kialakításra.
A repülőtér üzemeltető az év elején kezdte meg a régebbi egyes terminál teljes felújítását, amelyet erre az időre teljesen lezártak az utasforgalom elől.
„A T1 ideiglenes kiesése nem jelent kapacitás problémát a repülőtér számára, mert a téli időszak forgalmát a T2 is képes gond nélkül átereszteni” – mondta el kérdésünkre Przemysław Przybylski.
„Kapacitás gondok inkább azért fordulhatnak elő majd, mert a fapados Wizz Air és Ryanair járatok ideiglenesen visszaköltöztek a Chopin reptérre a modlini fapados repülőtér futópályájának minőségi hibái miatt; és ha ez így marad a tavaszi-nyári időszakban is, akkor már lehet némi zsúfoltság a reptéren.” – tette hozzá a szóvivő.
A modlini repülőtér egyébként nem konkurencia Chopin Airport számára, hiszen a fapados repteret is ugyanaz az állami cég üzemelteti. A repülőtér tudatosan próbálja az ultra-fapados forgalmat, azaz leginkább a Wizz és a Ryan járatokat a modlini repülőtérre terelni, mert a Chopin Airportot szeretnék fenntartani a hagyományos légitársaságok és azok utasai számára. Ugyanakkor a fél-fapados pl. Air Berlin, vagy Norwegian járatokat is szívesen látják a repülőtéren.
Az állam jó gazda
Az állam mégis lehet jó gazda – legalábbis a varsói repteret látva ez a benyomásunk – ugyanis a repülőtérre néhány év után rá sem lehet ismerni, annyit változott: előnyére. Kérdésünkre a repülőtér szóvivője elmondta, hogy a jelenlegi állami tulajdonos nem szándékozik privatizálni a repülőteret, az üzemeltető marad állami cég, viszont a repülőtér vezetése a közeljövőben várhatóan nagyobb önállóságot kap majd, amely rugalmasabbá és gyorsabbá teszi a döntéshozatalt.
A LOT esetleges csődje rendkívül negatívan érintené a repülőteret, hiszen a forgalom nagy részét még mindig a bázis légitársaság adja, de bíznak benne, hogy az év elején beindult átszervezés és az átmeneti időre nyújtott állami mentőöv újra életképessé teszi a légitársaságot.
Nem a hó az úr
A repülőtér nagyon büszke a „havas flottájára”, amely Európában az egyik leghatékonyabban és leggyorsabban tudja elvégezni a futópályák és forgalmi előterek hó és síkosságmentesítését is.
Erre Varsóban szükség is van, hiszen ottjártunkkor is végig szakadt a hó, de fennakadásokat a forgalomban nem okozott, köszönhetően a folyamatosan izgő-mozgó „snow buster” flottának.
A lengyel tervezők a funkcionalitást helyezték előtérbe
A varsói terminált a budapesti SkyCourt-tel összehasonlítva, két teljesen eltérő koncepciót láthatunk. Mindkét épületre jellemzőek a hatalmas üvegfelületek, a nagy belmagasság adta szellős és a világos belső terek.
A lengyelek terminálja láthatóan kisebb választékot kínál az üzletek és vendéglátó egységek terén, mint a budapesti. Egyelőre két üzleti váró áll rendelkezésre, egy nagyobb – első sorban a LOT és a Star Alliance prémium-utasainak – és egy kisebb a többi légitársaság utasainak. A SkyCourt ezen a téren talán több lehetőséget kínál.
A budapesti terminál atmoszférája sokkal kellemesebb, elegánsabb, mondhatni családiasabb és élhetőbb. A varsói terminál ezzel szemben sokkal funkcionálisabb, jelentősen nagyobb, jobban hajaz a nagy légikikötőkre. A hatalmas tereket és a csaknem 800 méter hosszú, egybefüggő csarnokot a számos mozgó járdával, akár Frankfurt is megirigyelheti.
Amit még mindenképpen érdemes megemlíteni, az egy, a nem business utasoknak fenntartott pihenő helyiség, ahol az átszálló, turista utasok is nyugodt környezetben pihenéssel tölthetik el a járataik közti üres időt.
A varsói reptér és a repülésbarátok
A repülőtér vezetése és a repülőfotósok egyesülete között – a budapestihez hasonlóan – rendkívül jó az együttműködés mondta el Przemysław Przybylski. „A repülőtér szempontjából érdekes és jeles eseményeken természetesen részt vesznek a spotterek is és ha érdekes repülőgép érkezik, akkor akár nagyobb csoportokat is vendégül látunk” – tette hozzá a szóvivő.
Fotó: Samu Ádám / AIRportal.hu
Varsóban az összes repülőfotóst regisztrálják és számukra egy kis fényképes igazolványt ad ki a repülőtér, amelynek hátoldalán szerepelnek a legfontosabb telefonszámok, így ha a spotterek bármilyen rendellenességet tapasztalnak, akkor azt az igazolványszámuk bemondásával, azonnal tudják jelezni a biztonsági szolgálatoknak. Az ilyen igazolvánnyal rendelkező fotósok elsőbbséget élveznek a repülőtér területén tartott fotózási lehetőségekre történő bejutásnál is.
Hasonlóan a budapesti példához a repülésbarátok egy csoportja rendszeresen hozzájárul a repülőtér környezetének tisztán tartásához is, tavasszal és ősszel is szoktak önkéntes hulladékgyűjtési akciókat szervezni.
Sajnos ugyan a T1-en lévő kilátóteraszt a felújítások idejére le kellett zárnia a repülőtérnek, de a munkák végeztével újra kinyitják majd azt. Kevésbé jó hír, hogy az EU-s szabályok miatt kénytelenek ott is egy üvegfalat építeni.
„A két futópálya kereszteződéséhez közel nem régiben építettünk egy spotterdombot, ahonnan remek kilátás nyílik a fel és leszálló gépekre. Továbbá az idei évben fogunk egy másik már meglévő, az egyik futópálya küszöbénél elhelyezkedő kilátódombon tereprendezést végrehajtani és lépcsőt kiépíteni .” – mondta el Przemysław Przybylski. „A többi fotós helyen, ahol nincs hely dombok építésére, ott pedig lyukakat fogunk kialakítani a kerítésen, amiken keresztül át tudnak majd fotózni a repülőgépek szerelmesei.” – tette hozzá a szóvivő.