A repülés szinte mindenkit érdekel kortól, nemtől függetlenül, kit jobban, kit kevésbé. Mindenki, aki utazott már repülőgépen, vagy látott fel- vagy leszállni egy 50-100 tonnás monstrumot, kíváncsi arra, hogy milyen lehet az, amikor az ember saját maga vezeti a repülőgépet.

A Boeing 737 repülőgép-szimulátor ajtaja mindenki előtt nyitva áll, bárki kipróbálhatja a repülőgép vezetést a neki tetsző típuson. (Fotók: Pilots) | © AIRportal.hu

A Boeing 737 repülőgép-szimulátor ajtaja mindenki előtt nyitva áll, bárki kipróbálhatja a repülőgép vezetést a neki tetsző típuson. (Fotók: Pilots)

Manapság a szigorú repülésbiztonsági szabályok miatt azonban repülés közben még a pilótafülkébe sem lehet bejutni utasként (és ez így rendben is van), azonban a számítástechnika fejlődésének segítségével a repülőgép vezetést akár magunk is kipróbálhatjuk.

Ezt az olyan, igazihoz megszólalásig hasonló repülőgép szimulátorokban tehetjük meg, mint a Pilots szimulátor-központ repülőgép-szimulátorai. Nem kell, hogy valaki több ezer repült órával rendelkező pilóta legyen, vagy gyakorlott otthoni szimulátorozó, a Pilots-nál mindenki örömét lelheti a repülésben és sikerélménnyel távozhat – hangsúlyozta Cseh János, a Pilots szimulátor-központ vezetője.

A Pilots szimulátor-központ leginkább abban különbözik a Budapesten található többi központtól, hogy a Pilots-nál három repülőgép-típus is megtalálható. A legnépszerűbb Boeing 737 szimulátor mellett a látogatók kipróbálhatják az Airbus A320-ast és a legújabb, Cessna 172-es szimulátort is.

Boeing 737 a legnépszerűbb típus az összes szimulátor közül. | © AIRportal.hu

Boeing 737 a legnépszerűbb típus az összes szimulátor közül.
Az Airbus-szimulátor pilótafülkéje is teljesen egyezik az igaziéval. | © AIRportal.hu

Az Airbus-szimulátor pilótafülkéje is teljesen egyezik az igaziéval.

A Boeing és Airbus repülőgépekben nem csak a pilótafülke, hanem egy nyolc és hat fős utastér is kialakításra került, azaz nem csak egy vagy két ember tartózkodhat a szimulátorban, míg a többiek kint várakoznak, hanem egy egész család, baráti társaság, vagy vállalati csapatépítő programon résztvevő csoport is együtt élvezheti a virtuális repülés élményét.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A repülőgépek utasterei eredeti ülésekkel, fej feletti csomagtárolókkal és oldalpanelekkel készültek, az ablakokon kinézve pedig a szimulátor pillanatnyi helyzetének megfelelő tájkép fut folyamatosan. A szimulátorok óradíjasok, azaz nem kerül többe egy nyolc-tíz fős társaságnak sem egy repült óra, annál, mintha valaki egyedül látogat el a Pilots-hoz. A pilótaülésben bárki kipróbálhatja magát, a résztvevők szabadon és nem utolsó sorban gyorsan helyet cserélhetnek.

A Boeing szimulátorban szintén eredeti alkatrészek felhasználásával kiépítettek egy szárny feletti vészkijáratot, ahol ha balul sül el a leszállás, a résztvevők a menekülést is gyakorolhatják, bár ez inkább a csapatépítő programok népszerű része. Aki a vészhelyzeteket szereti, még az automatikusan kieső oxigénmaszkokat is kipróbálhatja.

Boeing utastér eredeti elemekből összerakott belsővel és szárny feletti vészkijáratokkal. Aki szeretné, a menekülést is gyakorolhatja. | © AIRportal.hu

Boeing utastér eredeti elemekből összerakott belsővel és szárny feletti vészkijáratokkal. Aki szeretné, a menekülést is gyakorolhatja.
Az "utasok" sem unatkoznak, a Boeing 737-es és az Airbus A320-as oldalsó ablakain keresztül is nézhetik a tájat, de a pilótafülkére is jó a rálátás. | © AIRportal.hu

Az “utasok” sem unatkoznak, a Boeing 737-es és az Airbus A320-as oldalsó ablakain keresztül is nézhetik a tájat, de a pilótafülkére is jó a rálátás.

Laikusok által is használható, maximálisan valósághű Cessna 172 szimulátor elsőként Magyarországon, visszaható kormányerővel

Látogatásunk apropója azonban nem a szívünknek kedves Boeing 737 és Airbus 320 szimulátorok tesztelése volt, hanem az új, Cessna 172 szimulátorra volt igazán kíváncsi az AIRportal stábja.

A Pilots szimulátor-központban működik – ismereteink szerint – Magyarországon elsőként és egyedüliként, a laikusok által is használható maximálisan valósághű Cessna 172 szimulátor. A Pilots célja egy olyan Cessna szimulátor létrehozása volt, mely akár átlagember által is vezethető, de a jövőben pilótaképzésre is használható legyen – ha a szimulátor a szükséges hatósági jogosításokat is megszerzi.

Eredeti Cessna 172-es kaszni emeli a kiváló szimulátoros élményt. | © AIRportal.hu

Eredeti Cessna 172-es kaszni emeli a kiváló szimulátoros élményt.


A szimulátorban nem az a legkülönlegesebb, hogy a virtuális pilóta egy valódi – előzőleg Németországban szolgáló – Cessna 172-es törzsben ülve repülhet, hanem, hogy az, hogy a Pilots saját fejlesztésű, visszaható kormányerővel is ellátta a gépet, mely még valóságosabbá teszi az élményt.

A szimulátor hatalmas, Garmin1000 digitális kijelzőkkel van felszerelve, de az analóg backup műszerek is megvannak, sőt az iránytű is a valós irányt jelzi ki a pilótának. A repülőgép biztosítékpanelje jelenleg még készül, ehhez is eredeti alkatrészeket használ fel az üzemeltető.

A Boeing és Airbus szimulátorokhoz viszonyítva a Cessna ablakai hatalmasak, sokkal szélesebb látvány tárul a virtuális pilóta elé, mint a nagygépekben. A kép kivetítését egy félkörív alakú vászonra oldották meg három darab projektorral úgy, hogy a képek széleit egymásra vetítik, így egyáltalán nem vehetők észre és nem zavaróak az illesztések.

A repülőgép flight modelljét az üzemeltető folyamatosan tökéletesíti, gyakorló Cessna-pilóták és oktatók tesztrepülései és visszajelzései alapján.

A hatalmas ablakfelületen jobban kilátni, mint a nagygépekből, ez is emeli a repülési élményt. | © AIRportal.hu

A hatalmas ablakfelületen jobban kilátni, mint a nagygépekből, ez is emeli a repülési élményt.
Sok igazi magyarországi Cessna-tulaj megirigyelne egy ilyen high-tech Garmin1000-es műszerfalat az analóg műszerek helyett. | © AIRportal.hu

Sok igazi magyarországi Cessna-tulaj megirigyelne egy ilyen high-tech Garmin1000-es műszerfalat az analóg műszerek helyett.

A Pilots-központ legfőbb célja, hogy a szimulátor megszerezze az NKH-tól az úgynevezett FNPT II. hatósági jogosítást, így a laikusok egy igazoltan valósághű szimulátorban repülhetnek, a légitársaságok, pilótaiskolák pedig be tudnák építeni az IFR képzésükbe a szimulátor használatát.

Tapasztalataink szerint a nagygépes repülés/szimulátorozás szerelmeseinek is érdemes kipróbálni a Pilots szimulátor-központ Cessna szimulátorát. Talán az eredeti kaszninak, a sokkal szélesebb látótérnek és a visszaható kormányerőnek köszönhetően számunkra a legvalósághűbb repülési élményt nyújtotta, túlszárnyalva az Airbus és a Boeing szimulátorokat is.

A Cessna 172 szimulátor tesztelésére és véleményének megosztására az AIRportal felkért egy PPL jogosítással rendelkező, Cessna 172-esen gyakran repülő pilótát, akinek az értékelése a keretes részben olvasható.

A Cessna 172 szimulátor egy gyakorló pilóta szemével

Jártam már korábban több szimulátor központban és a Pilots-nál is, ismertem a megteremtett exkluzív miliőt és a csapat által képviselt profi hozzáállást. Ellenben annak idején az első PPL gyakorlati órám után hamar megtapasztaltam, hogy általánosságban a laikusok számára is elérhető szimulátorok és a való élet között jókora szakadék van. Ezért vegyes elvárásokkal érkeztem, hogy kipróbáljam az új Cessna 172 szimulátort, hogy valóban olyan élethűen működik-e mint ahogy mondják.

Minden azonnal kézre áll egy igazi Cessna 172-esen repülő pilótának is. | © AIRportal.hu

Minden azonnal kézre áll egy igazi Cessna 172-esen repülő pilótának is.

A Cessna szimulátorhoz érkezve a kialakított környezet valóban lenyűgöző, egy igazi repülőgép törzsébe került beépítésre a technika, ráadásul a fülékében további eredeti alkatrészekkel is lehet találkozni, melyek egyértelműen emelik egy szimulátor színvonalát.

Az előre eltervezetteknek megfelelően szándékosan nem hagytam felkészülési időt, nem akartam megérteni a gépezet sajátosságait, arra voltam kíváncsi mennyire áll kézre a gép, mennyire tudom elképzelni egy valós repülés perceit. Persze a digitális világ apró eltéréseiben kaptam segítséget (pl. a benzincsap kapcsolója trükkös, de megfelelően imitál) ellenben gyakorlatilag a beülés első másodperceiben a felszállás előtti kötelező elemek mentek.

A szimulátor az első komoly pozitív meglepetést akkor okozta, mikor hátra és oldalirányba tekintettem ki a kormányszervek kitéríthetőségének ellenőrzése miatt, mert a környezet annyira élethű, hogy a motorindítást követően a valóságban megszokott mozdulatokat kezdtem végrehajtani. Ezután gyorsan kezdetét vette a felszállás, ahol az iskolakör első fordulójáig máris olyan további pozitív élmények értek, mint például az oldalkormányok használatának szükségessége nagy teljesítménynél, valamint a valós kormányerő kellően realisztikus megléte.

A Cessna 172-vel olyan helyekre is berepülhetünk, ahova igazi repülőgéppel egyáltalán nem, vagy csak hosszas ügyintézéssel lehetne engedélyt kapni. | © AIRportal.hu

A Cessna 172-vel olyan helyekre is berepülhetünk, ahova igazi repülőgéppel egyáltalán nem, vagy csak hosszas ügyintézéssel lehetne engedélyt kapni.


Innentől szabadabb repülés vette kezdetét, kis-és nagy bedöntésű fordulókban próbáltam a valós élethelyzetekhez hasonlítani a működést, átesési gyakorlatokat végeztem és a repülőgép mechanizációjainak hatására voltam legfőképp kíváncsi.

A fordulókat és a fékszárnyakat illetően valóban realisztikus a szimulátor működése, a kormányerő visszacsatolást csukott szemmel, érzékszerveimet átverve próbáltam az igazihoz hasonlítani, míg a fékszárnyak állítását különböző repülési helyzetekben próbálgattam, mindkettőt nem várt sikerrel.

Hogy ne csak az erősségekről legyen szó, az átesési gyakorlatokkal és a trimm rendszerrel kapcsolatban némi fenntartásaim vannak: egy valódi Cessná-hoz képest kicsit hamarabb esik dugóba a szimulátor, illetve a trimm-kerék működése nem annyira folyamatos, mint az elvárt lenne a többi rész megdöbbentő valódiságához képest, de ez inkább a szimulátor általánosan kiemelkedő teljesítményét mutatja, semmint utóbbi két jelenség hiányosságát.

 | © AIRportal.hu

A szimulátor Garmin G1000-es fedélzeti rendszerrel van ellátva, ami a magyar valóságban ritkaság, de ez senkinek sem okozhat gondot. Egy jól átgondolt, kellően kiforrt rendszert pillanatok alatt bármilyen átlagos képességű pilóta elsajátít. Az ülések, a kapcsolók, a műszerfal, egyszóval a fizikailag megalkotott belsőtér kifogástalan. A tesztelés időpontjában hiányzott a beltéri biztosíték panel, mely hamarosan beszerelésre kerül, így az igazi fanyalgók sem tudnak majd belekötni a belső térbe.

Természetesen végrehajtottam átstartolásokat, leszállásokat, azonban a realitások talaján maradva nehéz komoly hibát találni a szimulátorban: magasan veri a hivatalos oktatási és vizsgázási célokra is használt Cessna szimulátorokat, mindezt a piacon jelenleg jutányosnak mondható óradíj ellenében.

A Pilots szimulátor-központ látogatóinak legnagyobb része laikus, aki a repülőgép-vezetés élményéért látogat el a központba. A legnépszerűbb program körükben a budapesti városnéző repülés, áthúzás a Duna belvárosi szakasza felett, majd a leszállás gyakorlása Ferihegyen, vagy tetszőleges repülőtéren. A virtuális repülés programok egyre népszerűbbek a cégek körében is, csapatépítő tréningek, partnertalálkozók programjának színesítésére.

A központ számítógépei a legtöbb nagyváros és repülőtér részletes képeit tartalmazzák, azaz teljesen valósághű környezetben repülhetnek a látogatók akár New York, London, Sydney felett vagy landolhatnak St. Marteen repülőterén. A repülőgép-szimulátorokat a központ saját munkatársai folyamatosan tökéletesítik és szükség szerint karbantartják, ha bármi meghibásodik azt gyorsan tudják javítani vagy cserélni.

Nem lehet eltévedni. | © AIRportal.hu

Nem lehet eltévedni.

A Boeing és Airbus szimulátorokat azonban pilóták és olyan pilóta-jelöltek is gyakran használják, akik felvételire készülnek fel. Bár nagygépeknek nem lesz hatósági jogosítása így hivatalos, hatóság által elismert oktatásra nem alkalmasak, de a pilóták számára a műszerek, kapcsolók ismeretének mélyítésére jól használhatók.

A Pilots szimulátor-központ a belvárosban, a Duna parthoz közel, a IX. kerületben található, a Petőfi híd pesti hídfőjétől pár percre. A szimulátor központ nyitva tartása a látogatók igényéhez rugalmasan alkalmazkodik, de érdemes előre bejelentkezni, melyet akár pár perc alatt, online is el lehet végezni, mert főleg a hétvégi időpontok egy-két hétre előre betelnek. A központ a hétköznapokon akciókkal és kedvezményekkel csábítja a látogatókat.

A Pilots-központ szimulátorainak kipróbálását minden repülést szeretőnek jó szívvel ajánljuk, a Cessna 172-es szimulátorban pedig felejthetetlen repülési élményekkel és ismeretekkel gazdagodhat minden virtuális és valódi pilóta.

Pilots Simulator Center bemutató

Forrás: PilotsSimulator

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!