A francia-olasz regionális repülőgépgyártó nem folytatja a rövid futópályákon fel- és leszállni képes (STOL) ATR 42-600S változat fejlesztését, a célpiac csökkenése és beszállítói láncban tapasztalható gondok miatt.
Az ATR vezetése a cég lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint a piac átfogó felülvizsgálatát követően és a beszállítói láncot érintő tartós problémák miatt úgy döntött, hogy erőforrásait jelenlegi termékportfóliója versenyképességének növelésére összpontosítja.
A döntés értelmében a vállalat felhagy a rövid futópályákon fel- és leszállni képes (STOL) ATR 42-600S változat fejlesztésével.
A közlés hozzáteszi, hogy a piaci feltételek, a technológiai fejlődés és a jövőbeli előrejelzések átfogó felülvizsgálata azt mutatja, hogy az eredeti előrejelzéshez képest az STOL-változat piaca kisebb lesz a vártnál.
Délkelet-Ázsiában például jelentősen csökkent a STOL-képes repülőgépeket igénylő légikikötők száma, elsősorban a futópályák meghosszabbítása vagy a közeli alternatív repülőterek építése miatt, és ez a tendencia más kulcsfontosságú piacokon is megfigyelhető.
Az ATR 42-600S iránti keresletre nézve kedvezőtlen folyamat viszont az ATR alaptípusai számára a piac bővülését jelenti.
Amint korábban megírtuk, a francia-olasz regionális repülőgépgyártó 2019-ben jelentette be, hogy megkezdi az ATR 42-600S, azaz STOL (Short Take Off and Landing) változat kifejlesztését, amely akár csupán 800 méter hosszúságú futópályával rendelkező repülőtereken is képes üzemelni. A több ponton is módosított demonstrátor tesztpéldány 2022-ben hajtotta végre első repülését, a típushoz tervezett a Pratt & Whitney Canada PW127XT-L hajtómű pedig tavaly októberben szerezte meg a hatósági tanúsítványát.
A gyártó korábban azzal számolt, hogy az ATR 42-600S különleges képességeinek köszönhetően a légitársaságok világszerte akár 500 olyan repülőtérre is indíthatnak majd járatot, ahová eddig az ekkora, 50 üléses kategóriába tartozó típusokkal nem volt lehetséges.