Visszavonja as codeshare-ről kötött megállapodását az Etihaddal és a Qatar Airways-zel az American Airlines, mivel az már „nem érdekes” a számukra. A vita újabb mélységbe süllyedt.
Az American Airlines közleménye szerint még június végén értesítették a két közel-keleti légitársaságot arról, hogy 2018. március 25-ével felmondják a megállapodást, tekintettel arra, hogy a nagy nyilvánosság előtt zajló vitában idáig fajultak a dolgok. A döntésnek semmilyen anyagi vonzata nincs, és ez is egy lépésnek tekinthető a tiltott állami támogatásokkal szembeni küzdelemben – hangsúlyozták.
Az Airways Magazine elemzésében rámutatott arra, hogy az American először minden fegyverét bevetve harcolt a Qatarral és a többi öböl-mentivel szemben, majd utána szépen felmarkolta a codeshare és törzsutas programok után járó pénzt. Ennek viszont most véget vetnek, ez azonban mind csak szimbolikus.
Emellett az American a Skift szerint némileg magába is belerúg, mert számos utasa volt, akik az American által ki nem szolgált területekre átszálló utasként a codeshare partnerével ment tovább.
A lépés természetesen összefüggésben van azzal, hogy a Qatar Airways bejelentette, 10 százalékos részesedést kíván vásárolni az amerikai légitársaságban. A katariak a napokban pontosítottak, és visszavonták korábbi ajánlatukat, amely szerint 4,75 százalékos csomaggal kezdenek, amit fokozatosan tornásznak fel 10 százalékra. Ehelyett egyből 10 százalékot vennének és ehhez kértek az amerikai gazdasági versenyhivatal jóváhagyását.
Ezzel kapcsolatban az American leszögezte: a művelet semmilyen formában nem befolyásolja az American döntéshozó testületét és a jövőbeni döntéseket sem és nem változtatja meg az Igazgatóság álláspontját az Open Skies megállapodás szigorításáról, és így a tiltott állami támogatás betiltásáról. Emellett reményüket fejezték ki, hogy a Trump adminisztráció mindent megtesz azért, hogy megszüntessék az amerikai piacot és családokat veszélyeztető folyamatot.
Akbar al Baker az utasok felé fordulva a nyilatkozatra a maga módján válaszolt. Egy videofelvétel szerint közölte: „Nem kell ezekkel borzalmas amerikai légitársaságokkal utazniuk”. Hozzátette: a Qatarnál a légiutaskísérők átlagos életkora 26 év, míg az amerikaiaknál többnyire „nagymamák” szolgálják ki az utasokat.
Utóbbi kijelentéséért Akbar Al Baker később nyilvánosan elnézést kért.