Dreamliner alapú, modernizált pilótafülkét kínál a Boeing és a Rockwell Collins avionika-informatikai nagyvállalat a korábbi 757-es és 767-es típusokhoz – jelentették be a ma kezdődő Farnborough légi szalonon.
Boeing 787 Dreamliner alapú pilótafülke-modernizációt kínál az amerikai repülőgépgyár a B757, valamint a máig igen népszerű, szélestörzsű B767 típusaihoz. A cockpit frissítés, amely a Boeing és a Rockwell közös fejlesztése 2014 közepétől vehető igénybe az előbb említett, a hetvenes években közösen fejleszetett típusok üzemeltetői számára.
Az átalakított pilótafülke három nagyméretű, egész pontosan 38cm képátmérőjű, fekvő formátumú LED háttérvilágítású LCD kijelzőt kap, amelyek a jelenleg rendszeresített hagyományos katódsugárcsöves (CRT) kijelzőket, valamint az analóg műszereket váltják, sőt külön igény esetén a Rockwell gyártotta HGS-6700 típusú head-up kijelző (HUD) is a megrendelő rendelkezésére áll, azzal szinte a jövőbe repítve az idén szeptemberben 30 éve szolgáló 767-es típust.
A gyártó arra vonatkozó előrejelzéseket nem közölt, hogy melyik modellen lehet népszerűbb a felkínált fejlesztés, de valószínűsíthető, hogy a 767-es és annak is leghatékonyabb változata, a 767-300ER lesz a befutó.
Az újjávarázsolt pilótafülke a legmodernebb, ADS-B (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast) rendszerű légtérellenőrző navigációval is fel lesz vértezve; és persze nem maradhat ki a sorból az EFB (Electronic Flight Bag) sem, amelynek segítségével a pilóták digitálisan – mellőzve a papír rengeteget – vehetik igénybe például a repülőterek térképeit, valamint a guruló útvonalakat.
A Rockwell és a Boeing közötti megállapodás értelmében, a repülőgépgyár megrendelői akár az újonnan rendelt, a gyártósorról frissen legördülő Boeing 767-esekhez is igénybe vehetik a pilótakabin modernizációt.
A Malév HA-LHB lajstromú Boeing 767-200ER-jének pilótafülkéje (Fotó: Mészáros Balázs – Airliners.net)
A Rockwell egyelőre nem hozta nyilvánosságra, hogy ki a rendszer első megrendelője, annyit azonban igen, hogy egy flottányi kiépítésről folynak tárgyalások, ezért nem kizárt, hogy a FedEx lehet az első, aki igénybe veszi a Rockwell-Boeing közös ajánlatát, hiszen a logisztikával foglalkozó amerikai nagyvállalat nemrég adott le megrendelést 19 darab Boeing 767-300F típusú vadonatúj teherszállító repülőgépre, amelyek szállításait 2015-19 között bonyolítja a gyártó.
A Rockwell elnöke prezentációjában kiemelte, hogy nemcsak a polgári, hanem a katonai üzemeltetőknek is állnak rendelkezésükre, mint ahogy teszik azt az Amerikai Légi Erő, a Boeing 767-200-ason alapuló KC-46A típusú tankerei számára.
A világon jelenleg körülbelül 1600 darab kereskedelmi célú Boeing 757 és 767 típus áll forgalomban. Leginkább erre a nagy bázisra, legyen az utas-, vagy teherszállító alapozza pilótafülke feljavító opcióját a Rockwell.