Ezen a héten kezdte meg az útvonal-tesztelési programját a Bombardier új generációs regionális jet típusa, a CS100-as. A tesztrepülőgép a típus indító légitársasága, a Swiss eljárásainak megfelelően, zürich-i bázissal járja majd be a svájci légicég útvonalhálózatának több célállomását a következő egy hónapban. A CS100-as tesztrepülőgép Budapestre is ellátogatott a route-proving program keretében.

Először szállt le ilyen típusú repülőgép Ferihegyen, ráadásul a gyár festésében. | © AIRportal.hu

Először szállt le ilyen típusú repülőgép Ferihegyen, ráadásul a gyár festésében.

A C-FFCO lajstromjelű, a Bombardier gyár festését viselő CS100 repülőgép március 10-én délelőtt érkezett Budapestre. Ilyen típus még sohasem járt Magyarországon, hiszen még tartanak a CS100-as üzemeltetési próbái, a típus végleges amerikai- és európai légialkalmassági engedélyeit is csak a következő hetekben adják ki. A 60 tonna maximális felszálló tömegű gép 108 vagy 120 utast vehet majd a fedélzetére és legnagyobb hatótávolsága eléri az 5000 kilométert.

Egy sorban öt ülés található, köztük széles folyosó. | © AIRportal.hu

Egy sorban öt ülés található, köztük széles folyosó.

A repülőgép ablakai is jóval nagyobbak a Boeing 737 és Airbus A320 típusokénál, ezt néhol az ablakra ragasztott matrica is szemlélteti. | © AIRportal.hu

A repülőgép ablakai is jóval nagyobbak a Boeing 737 és Airbus A320 típusokénál, ezt néhol az ablakra ragasztott matrica is szemlélteti.
A teszt- és bemutató-repülőgép kényelmes bőrülésekkel van székezve. A Swiss gépei vékony támlás ülésekkel ennél jóval sűrűbbre, 125 személyesre lesznek székezve. | © AIRportal.hu

A teszt- és bemutató-repülőgép kényelmes bőrülésekkel van székezve. A Swiss gépei vékony támlás ülésekkel ennél jóval sűrűbbre, 125 személyesre lesznek székezve.

Az új kanadai gép, amelynek kifejlesztése több, mint egy évtizedig tartott, a brazil Embraerrel együtt komoly versenytárs lesz a 100-150 személyes repülőgépek kategóriájában az amerikai Boeing és az európai Airbus számára. Különösen, ha a gyakorlatban is beigazolódik az ígért 10 %-os üzemanyag megtakarítás hasonló méretű Boeingokkal és Airbusokkal szemben. Ehhez új hajtóműveket fejlesztett az amerikai Pratt&Whitney cég, a PW1500G-szériát, amely takarékosabb és lényegesen csendesebb a most piacon lévő hajtóműveknél.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Modern, letisztult és tágas pilótafülke hatalmas kijelzőkkel és sidestick-ekkel. A nagy méretű ívelt ablakok pazar kilátást biztosítanak a pilótáknak. | © AIRportal.hu

Modern, letisztult és tágas pilótafülke hatalmas kijelzőkkel és sidestick-ekkel. A nagy méretű ívelt ablakok pazar kilátást biztosítanak a pilótáknak.

Nem gyakori, hogy Ferihegyen ilyen figyelmeztetéssel ellátott repülőgép száll le. | © AIRportal.hu

Nem gyakori, hogy Ferihegyen ilyen figyelmeztetéssel ellátott repülőgép száll le.
PW1500G az A320neóról ismert hajtómű "kistestvére", kívülről nagy a hasonlóság is, de az átmérő jóval kisebb. | © AIRportal.hu

PW1500G az A320neóról ismert hajtómű “kistestvére”, kívülről nagy a hasonlóság is, de az átmérő jóval kisebb.

Az elmaradhatatlan fotó a toronnyal, ahogy szépen CSENDBEN gurul be a repülőgép az állóhelyre. | © AIRportal.hu

Az elmaradhatatlan fotó a toronnyal, ahogy szépen CSENDBEN gurul be a repülőgép az állóhelyre.

A CS100-as teljesen digitális vezérlésű repülőgép, a kabinban öt, hatalmas színes képernyőről vezérlik a pilóták a gép működését, a hagyományos szarvkormánynak sincs nyoma a kabinban, helyette ún. sidestickkel (számítógépes joystickhez hasonló eszközzel) vezetik a gépet. A CS100-as fedélzetén 3+2-es, aszimmetrikus üléselrendezésnek köszönhetően az utasok 80 %-a számára kényelmesebb ablak melletti vagy folyosó melletti ülések állnak rendelkezésre. A felső tárolókban pedig utasonként egy, kifejezetten nagyméretű kézipoggyász helyezhető el.

A repülőgép bal első ajtaján belépve. | © AIRportal.hu

A repülőgép bal első ajtaján belépve.

A hátsó konyha | © AIRportal.hu

A hátsó konyha
és WC hasonló elrendezésben, mint az Airbus SpaceFlex esetében. | © AIRportal.hu

és WC hasonló elrendezésben, mint az Airbus SpaceFlex esetében.

A regionális repülőgépekhez képest hatalmasak fej feletti csomagtárolók. (Fotók: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A regionális repülőgépekhez képest hatalmasak fej feletti csomagtárolók. (Fotók: AIRportal.hu)

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!