Doha, Hamad International, a Qatar Airways hamarosan megnyíló új bázisrepülőtere, Airbus és Boeing óriásgépek, megannyi egyéb típus leendő légikikötője, egy az Öbölbe épült varázslat, korszerű technológiák, gigantikus terek és a csúcsminőség együttese. Bemutatjuk az új dohai repülőteret, valamint hogy hogyan telik az 5 és fél órás út Budapest és Doha között a társaság A321-es gépének ötcsillagos fedélzetén.

Indulás Dohába, kezdődik a varázslat

Az Öböl-menti gyöngyszemmel, a picinyke, de annál gazdagabb és prosperáló Katar fővárosával, Dohával a Qatar Airways a hét minden napján összeköttetést biztosít Budapestről. A Liszt Ferenc nemzetközi repülőtér 2B termináljáról közlekedő járatokat különleges figyelem övezi, az ötcsillagos kiszolgálás már a Qatar repülőtéri munkatársaival való első találkozáskor megkezdődik.

Elegancia és kedvesség, ez jellemzi őket a legjobban, nincs rohanás, kapkodás. A Qatar eleve négy pultot nyit a check-in számára. Az utas nem várhat túl sokat, igyekeznek azonnal szólni hozzá, megkezdik csomagjának és jegyének kezelését, sőt ahogy az méltó az induláshoz, még néhány kedves szóra is telik idő.

A jellegzetes burgundi színű egyenruhával már ekkor találkozhat az utas, hát még ha szerencséje van és szemtanúja lehet a hajózók megérkezésének, amikor a terminálon végig vonulva bizony megáll egy pillanatra az idő, a pilóták és a légi-utaskísérők alkotta ekvipázs elismerő tekintetekkel övezve, szabályos eleganciával útjukat veszi a beléptető kapuk felé.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Qatar Airways egy nap kétszer landol és száll fel a Liszt Ferenc repülőtér futópályáiról, az első járat 12:15-kor érkezik meg Dohából, majd 13:15-kor elrepül Zágrábba, ahová adott a lehetőség jegyet is váltani, nemcsak a gépre már Katarban felszállt utasokat viszi tovább. A járat aztán 16:05-kor ismét Budapesten van és a menetrend szerint 17:05-kor veszi útját vissza Doha felé.

Az útvonalon közlekedő Airbus A321-es természetesen hídra áll, így biztosít kényelmes beszállást az utasok számára. A kapunál friss napilapok választéka, közben gyors jegyellenőrzés, majd közvetlen séta a gép fedélzetére, belépés a keskenytörzsű luxusba.

Járatunkat a flotta A7-ADV lajstromú Airbus A321-231 típusa teljesíti. A 2007-es évjáratú gép makulátlan állapotú, kívül-belül tisztaság és frissesség lengi körül. A Qatar kitűnő állapotban tartja gépeit, rendszeresen és az átlagosnál gyakrabban ápolják őket, a legtöbbször ezért olyanok, mintha frissen gördültek volna le a gyártósorról.

Az A321-esről még érdemes tudni, hogy ez a Qatar-flotta legnagyobb keskenytörzsű típusa. Először 2004-ben jelent meg a gépparkban és jelenleg 10 darab teljesít aktív szolgálatot.

Qatar Airways Airbus A321 – Business Class

Friss vörös rózsa a falon és kellemes, arab hangulatú aláfestő zene az első benyomás a business osztály 2-2-es ülés elrendezésű kabinjába lépve.

A masszázs funkcióval is ellátott, 130 fokban dönthető fotelekben, amikből ezen a típuson 12 darab van (hátul, az economy 165 üléses) bekészített párna, takaró és válogatott pipere csomag van elhelyezve, és ami nagyon jól jön a több mint 5 órás út során, ott a híresen jó minőségű, zajszűrös fejhallgató is a filmeket, zenecsatornákat és játékokat kínáló szórakoztató rendszerhez.

A vezető utaskísérő az udvarias köszöntést követően itallal kínál, s figyelembe ajánlja a választékot. Ha valaki esetleg a bőség zavarába kerülne, mindig ott a jolly joker, a Qatar dedikált welcome drinkje, a kellemes Lemon Mint, aminek kortyolgatása alatt a gépparancsnok is üdvözli utasait, a hangosítás kitűnő, tisztán érthető, aztán lemegy a biztonsági tájékoztató.

Qatar Airways Airbus A321 felszállás a Liszt Ferenc repülőtér 31L futópályájáról. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)

A finom felszállást, az utazó magasság elérését követően az előre kiosztott, bőrmappába helyezett menülapok kapnak főszerepet, az egyik utaskísérő érkezik és felveszi a rendelést. Még a magyar légtérben a gép, amikor a legkiválóbb, díjnyertes borok és pezsgők közül lehet válogatni. Az Airbus konyhája pedig valóságos éttermet rejt, előételek, főételek, desszertek, mindegyiknél van választási lehetőség, és ha valaki frissen főzött kávét, teát szeretne, annak sincs akadálya. Neves kávéházakat megszégyenítő illat lengi be a kabint, amikor valaki kér egy jóféle feketét.

A felszolgálásig van egy kis idő még alaposabban körülnézni, felnyitni az ülés kartámlájába rejthető szórakoztató rendszer monitorját, amely távirányítón keresztül kezelhető, játszi könnyedséggel, de ha valaki inkább nyomtatott lapokat szeretne olvasni, három magazin is be van készítve az ülés háttámlájába és a businesst az economytól elválasztó panel mindkét oldalán is van egy-egy jókora magazincsomag ismert nemzetközi lapokkal.

A gép már javában halad kelet felé, egyre sötétedik odakint mikor kezdődik a vacsora. A felszolgálást végző utaskísérő fehér abrosszal megterít, vajjal és péksüteménnyel kínál, és sorra érkeznek a megrendelt ételek. Ízléses díszítéssel, fém evőeszközökkel és dizájnos porcelán tányérokban lehet élvezni a fedélzeti gasztronómiát, s nem hiába, a jól komponált étkeztetés csak úgy húzza az időt, igaz közben az Airbus is 850-900km/h-val hasítja az eget.

A vacsora végeztével már éjszakai sötétség van odakint, a stewardessek leszednek és hagyják pihenni az utasokat, de előtte még kiosztanak egy-egy üveg ásványvizet, hogy az utas véletlenül se száradjon ki a magasban, de persze ha bármi egyébre igény van, készséggel állnak rendelkezésre. A legtöbben nyugovóra térnek, előkerülnek a kényelmes párnák és finom pamut takarók. A piperecsomag szemfedőt, füldugót és zoknit is tartalmaz egy fésű, krémek és parfüm mellett.

A személyzet lejjebb veszi a világítást, hogy aki szeretne nyugodtan aludhasson, az utasok döntő többsége ugyanis tovább repül Dohából, hosszú út áll még előttük, de a katari fővárosban is, a magyarországi téli időszámításhoz viszonyítva két órával előrébb jár az óra, a járat pedig nem sokkal éjfél előtt érkezik.

Csend lesz úrrá az utastérben, csak az IAE V2500-as hajtóművek dolgoznak szüntelen, aki viszont felhelyezi a Qatar fejhallgatóját és bekapcsolja rajta a zajszűrűt is, akár egy koncertteremben is érezheti magát, igazi élmény a zenehallgatás.

Fotók a Qatar Airways Airbus A321 Business Class fedélzetéről. (Fotók: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)
A képre kattintva galéria nyílik!


Az idő múlásával a kabinvilágítás felébred, ereszkedésbe kezd a gép, amelyről a kapitány is tájékoztat. A bedöntések felettébb finomak, a nyomáskülönbségből adódó fülpattogásnak (ami persze egyénfüggő is) nyoma sincs – mint később kiderül, ezek is részei az ötcsillagos szolgáltatásnak, merthogy erre nézve is vannak előírások a Qatarnál. Gyors pillantás a káprázatosan kivilágított Dohára, a színpompás felhőkarcolókra a kabinablakból, és a gép már le is száll, állóhelyére gurul. Az utaskísérők szívélyesen elköszönnek, kellemes időtöltést kívánnak Dohában.

A business utasokért külön busz érkezik, míg az a terminálra ér, elhalad a parkoló gépek előtt, és ekkor lehet igazán szembesülni vele, mekkora légitársaság is az, amely Budapesten is mindennap megfordul katari színekben. Triplahetes Boeingek, 787-es Dreamlinerek, szélestörzsű Airbusok sorakoznak hosszan.

Ez a Qatar bázisa, amit már ugyan feszítenek a társaság méretei, de így is minden flottul megy, nagy a szervezettség. Mindemellett több szempontból is nagy a szükség egy új és korszerűbb repülőtérre, ez lesz Hamad, ami már tulajdonképp készen is van, csak átadásra vár.

Magyarország már 3 éve a Qatar-hálózatban
A Qatar Airways az Öböl-menti három nagy légitársaság (ETD, QTR, UAE) közül elsőként, és egyelőre egyedüliként döntött úgy, hogy a magyar fővárost, Budapestet is felveszi térképére. A katari légitársaság európai útvonalhálózatának fejlesztési hullámában már 2011-ben érdemesnek találta rá Budapestet, hogy összekösse Dohával és bekapcsolja abba az áramba, amelyet a társaság globális útvonalhálózata kínál, főleg a keleti irányú csatlakozásokat illetően. Az első járat január 17-én érkezett, egy Airbus A320-as típussal (A7-AHD), fedélzetén a vezérigazgatóval, Akbar Al Bakerrel.

A Qatar Airways budapesti nyitójáratának vízsugaras köszöntése. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)


A Qatar Airways immáron három éve közlekedik rendszeresen, a nyitás évének szeptember 14. napjától a hét minden napján közvetlenül Budapestre. Azt megelőzően heti négy volt a sűrűség, bukaresti megállóval. Az útvonalat a flotta A320-as gépcsaládjának A320-as, valamint A321-es típusai repülik, 2012 májusa óta meghosszabbítva Zágrábbal. A géptípus tekintetében egyelőre nincs biztos hír a nagyobbra váltásról, noha Al Baker vezérigazgató már a nyitás napján, a ferihegyi ACE hangárban tartott sajtótájékoztatón belebegtette a szélestörzsű gép lehetőségét. Ami késik nem múlik, a Qatar-flotta gépei nagyon elfoglaltak, szinte nincs is elég gép, alig várják az újak átvételét, de csaknem biztos, előbb-utóbb Budapest is elér oda, hogy még nagyobb, kétfolyosós gép repüljön ide Dohából.

Hamad International, a katariak késlekedő büszkesége

A Hamad repülőtér utasterminálja nyüzsgő élettel számítógépes látványterven. (Forrás: Qatar Airways)

Katar és nemzeti légitársasága nagyban gondolkodik, ez nyilvánvaló. Van is miből, hiszen az ország egyike a világ leggazdagabbjainak. Míg a kőolaj-, és a földgázkészletek kitartanak bőven van miből felfuttatni az infrastruktúrát és olyan fejlődést diktálni, amelyet utánozni ilyen háttér nélkül aligha lehet.

A jelenleg működő dohai repülőtér – noha derekasan helytáll, még díjakat is nyer – mára egyértelműen kinőtte magát, elegendő csak a Qatar Airways flottáját alapul venni, 130 darab repülőgépük van és mintegy 50 milliárd dollár értékben további 280-ra érvényes rendelésük. Ennyi gépnek helyre van szüksége, a növekvő utasforgalomról és a versenyképes, mi több egyenesen a legjobbak közé tartozó kiszolgálásról nem is beszélve.

A katariak ezt időben érzékelve 2005-ben már hozzá is láttak az új repülőtér felállításának, amely mindössze 4-5 kilométerre található a jelenlegi légikikötőtől. Különlegessége, amely az odaérkező számára is azonnal feltűnhet, hogy jelentős részét az Öbölből nyert területre építették, amely látványában már csak a nagy kékség, a tenger közeli látványa miatt is szépséges.

A Hamadnak saját mecsete is van, alapterülete 2129 négyzetméter. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)


Aki azt hinné, hogy a repülőteret egy homokpuszta övezi tévednie kell, a földrajzi adottságokon, az itteni forró és csapadékszegény klímán ugyan nem lehet változatni, de az építők igazán mindent megtesznek a terület zöldbe borításáért, pálmafák, gyepszőnyeg és virágok is tarkítják a tájat, amihez persze jól kidolgozott öntőző-rendszer társul, állandóan locsolva életet adó vízzel a növényzetet.

Közeledve a repülőtérhez a többsávos autóutakon szinte elvész a tekintet, pazarabbnál pazarabb épületegyüttesek, amelyek közül a legnagyobb maga az új terminálépület, de ha máson nem, a tőle elkülönülő Emiri terminálon azonnal megakad a szem, minden hatalmas és mai mértékkel pompás. Igen, a emírnek, családjának és a kormányzatnak külön terminál dukál, itt állomásoznak majd a szervezetileg a Qatar Airways-hez tartozó Qatar Emiri Flight gépei, köztük minden bizonnyal azzal a Boeing 747-8 BBJ-vel, amelynek felfoghatatlan mértékű belső luxusát csak sejteni lehet.

A 12000 négyzetméter alapterületű, kétszintes Emiri terminál, amely 7 gépnek biztosít állóhelyet, kettőnek közvetlen utashíddal. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)


Az emírről elnevezett új repülőteret a legoptimistább tervek szerint már 2009-ben elkezdték volna átadni, aztán ahogy az ekkora projekteknél lenni szokott jöttek a csúszások, 2012 vége, 2013 tavasza, majd 2014 év eleje volt a céldátum. Jelenlegi állás szerint nyáron nyithat a Hamad, amit az is alátámaszthat, hogy a Qatar Airways, amely teljesen áttelepül majd ide, júniusban készül átvenni Airbus A380-800-as óriásgépeit, rögtön hármat.

Kétszintes óriások, extra hosszú futópályák

A Hamad International már eleve úgy készült, hogy az összes forgalomban lévő repülőgépet képes legyen kiszolgálni, beleértve a világ legnagyobb utasszállítóját, a kétszintes Airbus A380-ast is, sőt a Hamad a világon az első újonnan épült reptér, amely A380-as kész. A Qatar Airways addig nem is veszi át Superjumbóit amíg a Hamad meg nem nyit legalább annyira, hogy fogadja a gépeket, a jelenlegi dohai repülőtér ugyanis nem alkalmas a típus kiszolgálására.

A Hamad viszont annál inkább, 41 szélestörzsű utasszállító számára kínál közvetlen utashídakat, ami már csak azért is jelentős előrelépés, mert pillanatnyilag minden géphez buszozni kell a működő reptéren. Jövőre pedig, mire a reptér várhatóan teljes üzemre fut már összesen 65 utashíd lesz, és ezekből hat lesz képes kimondottan az A380-as utasokkal való táplálására.

A Katarban uralkodó klimatikus körülmények következtében az egyik legfontosabb követelmény az A380-as üzemeltetésére nézve a kellően hosszú futópálya. Nyaranta az extrém magas, 50 Celsius fok körüli hőmérsékleti viszonyok sem ritkák Dohában és ahhoz, hogy az 560 tonna maximális felszállósúlyú A380-asok teljes terheléssel el tudjanak emelkedni az átlagosnál hosszabb futópályára van szükség. Így lesz a kettő közül a rövidebbik 4250 méter, míg a hosszabbik csaknem 5 km, egész pontosan 4850 méter hosszú. Két futópálya lesz tehát, ami ezen a téren is haladást hoz, lévén az aktuális reptéren egyetlen futópálya bonyolítja a forgalmat.

Szállt már le Qatar-gép a Hamadon
Azt, hogy a Qatar Airways mennyire a Hamaddal tervezi a jövőt a legjobban példázza, hogy a légitársaság a oneworld légiszövetségi csatlakozási ceremóniáját is már itt tartotta, tavaly októberben, amely alkalomra ide érkezett két gépe is, elsőként a különleges oneworld festést viselő Boeing 777-300ER (A7-BAA), majd egy hagyományos arculatot viselő A320-as (A7-AHT) állt mellé az ünnepségnek impozáns hátteret adva.

A oneworld csatlakozási ceremóniára a Hamadra érkezett két Qatar gép. (Fotó: Qatar Airways)

30 millió utas először, 50 millió utas másodszor, és a méretek

Ha minden a tervek szerint alakul és idén végre megnyithat a Hamad a repülőtér éves 30 milliós utasforgalom bonyolítására lesz képes, 2015-re pedig a teljes felfutásra már 50 milliós nagyságrendet kezelhet.

Összehasonlításképp a jelenlegi reptér 2013-ban 23 millió utassal működött, ami 9.9%-os növekedés az előző évi teljesítményhez képest. A régió nehézsúlyú játékosa, az Emirates központja, Dubaj 66 milliós forgalommal büszkélkedhetett, amiben 15%-os növekmény van a 2012. évi teljesítményhez képest.

A mostani dohai reptér egyébként az új nyitását, a forgalom átszervezését követően sem zár be, a Katari Légierő, valamint a Qatar Aeronautical College is használni fogja.

Az új dohai repülőtér központi utasterminálja három emeletre elosztva, összesen 600000 négyzetméteren terül el, amiből 40 ezren lehet élvezni a különféle fogyasztással összefüggő szolgáltatások széles körét, éttermeket, kávézókat és üzleteket, valamint az utasvárókat.

A Hamad utastermináljának First és Business Class bejárata. (Fotók: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)
A képre kattintva galéria nyílik!


Az utasterminálon a legkorszerűbb rendszerek kerültek telepítésre, összpontosított figyelemmel arra, hogy a Hamad egy hatalmas átszállóközpontként fog működni, ahol a belső közlekedést segítve még vasút is lesz, ami már elő is van készítve a működésre, mint ahogy az összes rendszer aktív, pislognak a készenlétet jelző lámpák jelezvén, akár máris jöhetne az utas.

Van itt minden, játszótér a gyerekeknek, számítógépes és mozizós-televíziós pontok a nagyobbaknak, de lesz uszoda, és a repülőtéri szálloda mellett egy belső, 100 szobás tranzit hotel is, amelyben a hosszabb csatlakozásokra várva lehet pihenni. A tervezők elismerésére méltó, hogy a hatalmas belső terekben mégsem uralkodik kietlenség, sok a természetes fény, vannak növények, hangulatos a világítás és nem utolsó sorban, ami jótékony a közérzetre kiegyensúlyozott elegyet alkotnak a hideg fém elemek a melegebb színű anyagokkal.

Ez a látvány fogadja az indulási szinten belépő utast. (Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)


Lesz természetesen cargo terminál is, amely a Qatar Airways Cargo további növekedését hivatott szolgálni. Ez a tevékenységi terület egyébként tavaly december 1-jén már meg is kezdte részleges működését, teljes kapacitással éves szinten 1.4 millió tonna teherárú kezelését lehet majd rábízni. A vadonatúj kétszintes komplexum 77 ezer négyzetméteren terül el és 11 szélestörzsű cargogép számára biztosít állóhelyet.

A Qatar Airways gépeit valahol karban is kell tartani, ezért egy igen terebélyes műszaki bázis is épült egy akkora hangárral, amely egyszerre akár 13 repülőgépet is képes befogadni, felkészítve az összes a Qatar flottájában lévő és leendő legújabb gépekre.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!