Ma 30 évvel ezelőtt, 1984. január 18-án helyezték üzembe a ferihegyi repülőtéren a Malév Tu-154B-2 szimulátorát, amely csaknem két évtizeden át szolgálta a magyar légiközlekedést értékes gyakorlati lehetőséget biztosítva a hajózó személyzetek számára. A hatalmas, több egységből álló szerkezet még ma is megvan, múzeumi kiállítás része.

A Malév 1973-tól vezette flottájába a Tupoljev gyár három-hajtóműves utasszállító típusát, a Tu-154-est.

Az irányítást két pilótára és egy fedélzeti mérnökre specializáló rendszer kidolgozása mellett a másik kiemelkedő magyar érdem a típus történetében az ICAO CAT II kategóriájú leszállás engedélyeztetése volt, amely jelentősen bővítette a Tu-154-es időjárástól függő üzemeltethetőségi körét.

Ennek a fokozatnak az elérése azonban a hatósági előírások következtében folyamatos gyakorlást, a képesség szinten tartását követelte a pilóták részéről is, amiről a magyar pilóták jó ideig csak levegőben végzett repülések során adhattak számot, akárcsak az összes többi manőverről, nem volt ugyanis szimulátor, minden fent, élesben zajlott.

A vállalat végül 1980-ban döntött úgy, hogy a hajószemélyzet ellenőrzésére, a megközelítési és egyéb eljárások, valamint a vészhelyzeti protokoll gyakorlására és vizsgáztatására szimulátort szerez be, így lett a Malévnek a Tu-154-eshez, annak is a magyar flottában működött B2-es változatához saját, a ferihegyi repülőtéren elhelyezett szimulátora, amelyen oktatási és vizsgáztatási tevékenységet is folytattak a kiképzők.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Malév első pilótaképző szimulátora múzeumi helyén, a budapesti Petőfi Csarnokban.
(Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)


A hatalmas szerkezetet 1984. január 18-án helyezték üzembe, ettől kezdve szolgált a Malév kötelékében, merthogy nem hivatalosan lajstroma is volt, HA-LCD-ként működött 2000 végéig. A Tu-154-esek aztán kivonásra kerültek, nem volt hát szükség már szimulátorra sem, amely festésében egyébként a típuson elsőként alkalmazott mintát idézte pályafutása során végig. Ezután a magyar légitársaságnak története során még egy hasonló célú eszköze volt, a Next Generation Boeing 737-esekhez.

A Malév első pilótaképző szimulátora ma a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum repüléstörténeti kiállításának értékes része. Az ott kihelyezett tájékoztató tábla szerint működtetése sajnos nem oldható meg az ehhez szükséges kiszolgáló berendezések és szakemberek hiánya, valamint a mozgó berendezés hely-, és energiaigénye miatt.

A szimulátornak a kiállításon megtekinthető részei: a pilótafülke, a terepasztal vetítőernyőjével, az ellenőrző-oktató irányító munkahelye, az oktató videó-ellenőrző berendezése, az útvonalíró egység és a függőleges terepmakett a képet adó videokamerát mozgató kocsival.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!