A portugál kormány, amely másodjára tesz kísérletet a TAP Portugal többségi tulajdonának értékesítésére hivatalosan még nem jelentette be kilétüket, de azt igen, hogy hárman adtak le érvényes ajánlatot a légitársaság május 15-én záródott privatizációs tenderére.
Lapértesülések szerint az egyik ajánlattevő David Neeleman, a brazil Azul légitársaság alapító-vezérigazgaótja, aki mellett German Efromovich, a kolumbiai Avianca Holdings elnöke és Miguel Pais do Amaral, a portugál Quifel Holdings elnöke tett ajánlatot a portugál nemzeti légitársaság megszerzésére.
Az, hogy közülük kerülnek-e ki a TAP leendő tulajdonosai még egyáltalán nem biztos. Most a pályázatok kiértékelésén a sor, amelyben a légitársaság menedzsmentjének együttműködésével a TAP működését felügyelő állami vállalat és egy monitoring bizottság is részt vesz. Azt pedig, hogy mely befektető, vagy cég léphet a következő tárgyalási szakaszba várhatóan május végén jelentik be hivatalosan, de azt sem lehet kizárni, ami 2012-ben az első privatizációs kísérlet során történt, hogy a kormányzat megszűnteti az eljárást. Három évvel ezelőtt az Avianca állt nyerésre, de mivel a légitársaságot irányító Synergy Holdings, amelynek a tulajdonosa a mostani kérők sorában is szereplő German Efromovich nem tudott kellő pénzügyi garanciákat felmutatni a portugál fél elállt az értékesítéstől.
A jelenleg teljes egészében állami tulajdonban lévő TAP Portugalnak a 61%-nyi részét szeretné a kormányzat magánkézbe adni. A privatizációs folyamatokat azonban nehezítette, hogy az alkalmazottak az elmúlt években többször is sztrájkba léptek, ezzel hangot adva a leendő új tulajdonos elbocsátásaitól és a bércsökkenéstől való félelmeiknek. Legutóbb május elején a pilóták egy része nem vette fel a munkát, amivel azt kívánták elérni, hogy a kezdeti 10-20%-os követelésük után a tenderzárás közeledtével legalább az 5%-át a részvényeknek megszerezhessék és kollektív szerződésükben fennmaradjon a háromévenkénti kötelező fizetésemelés.
A privatizációs eljárásba a TAP pozícióit egy komolyan rontó tényező is becsatlakozott, amikor a légitársaság márciusban közzétette az eredményeit. Abból kiderült ugyanis, hogy 2014-ben – 5 év profitábilis működés után – 46 millió eurós veszteséggel kellett zárni az évet, holott egy évvel korábban még 34 millió euro nyereséget jelenthettek.
Az alapításának idén 70. évfordulóját ünneplő TAP privatizációjára Portugália 2011-ben vállalt kötelezettséget, amikor az ország az Európai Bizottság jóváhagyásával az Európai Központi Banktól és a Nemzetközi Valutalaptól kapott életmentő hitelt.