Minimálisra csökkenthető a fertőződés veszélye a repülőgépek fedélzetén azokkal az intézkedésekkel és műszaki eszközökkel, amelyeket a hatóságok és légitársaságok bevezettek. De ezek csak együttesen lehetnek hatékonyak.
Az Airbus pénteken Facebook-közvetítésben magyarázta el, hogy az új intézkedések hogyan tudják megőrizni az utasok egészségét.
Jean Brice Dumont, az Airbus vezető mérnöke azt mondta, amióta a cég repülőgépeket gyárt, kiemelten fontosnak tartják a kabin levegőjének minőségét, ezért több évtizede alkalmaznak a légiközlekedésben olyan szűrőket, amelyek képesek a szálló részecskék és kórokozók jelentős részét felfogni.
A repülőgépek rendszere 2-3 percenként cseréli le a kabinban lévő levegőt úgy, hogy fele részben mindig friss levegőt áramoltat, a másik felét pedig újrakeringeti.
A visszakeringetett levegő minden alkalommal átmegy egy HEPA-szűrőn, amely képes a benne lévő szálló részecskék, baktériumok, vírusok több mint 99 százalékának kiszűrésére.
A levegőt a kabinban felülről lefelé áramoltatják, tehát a plafonból, a fej feletti szellőzőkből és a törzs szélén, az ablakok felett érkezik be, aztán a lábtérnél lévő réseken távozik, ahonnan az utastér alatti szűrőrendszerbe kerül. Itt keverik össze a friss levegővel, és kezdi meg ismételt útját a plafon felől.
Ezzel a felülről lefelé mozgatással érhető el, hogy a kabin különböző részein helyet foglaló utasok között minimális a fertőződés esélye, de a gyorsan cserélődő levegőnek köszönhetően a veszély az egymás mellett ülő utasok esetében is kisebb, mint bármilyen más zárt térben.
Jean Brice Dumont hangsúlyozta, hogy a bevezetett komplex intézkedésekkel meg kell előzni, hogy fertőzött személyek szálljanak fel egy járat fedélzetére.
A légitársaságoknak a járatok közötti fertőtlenítő takarítással, az utasoknak pedig a higiénés előírások betartásával, kézfertőtlenítéssel és maszkviseléssel kell hozzájárulniuk a biztonsághoz. Tökéletes biztonság azonban nincs, soha nem volt, és nem is lesz – fűzte hozzá.