Az időzónák közötti utazás gyakran jár a kellemetlen “jetlag” jelenséggel, de nem muszáj a nyaralás első napjait fáradtan és morcosan tölteni.

Aki utazott már országokat vagy akar kontinenseket átívelő járattal, annak egyáltalán nem ismeretlen a jetlag, jobb magyar kifejezés híján utazási fáradtság, ami az időzónákon való átlépés miatt alakul ki. Ilyenkor az ember fáradékonyabb, rosszabb a kedve, levert, étvágytalan – így akár egy paradicsomi nyaralás is kezdődhet rémálomként.

A jetlag jelenség oka az, hogy a test bioritmusa egy huszonnégy órás periódusra van beállva, ahol az aktív és passzív időszakok nagyjából azonos időközönként váltják egymást, ezt hívjuk cirkadián ritmusnak. Ahogy az ember időzónákat lép át, ahogyan átállítja az óráját, ugyanúgy a biológiai órájában is át kell állnia, csakhogy ez egy lassabb folyamat, ami mind fizikailag, mind lelkileg kimerítő lehet.

Van azonban néhány hasznos tanács, aminek alkalmazásával gyorsabban regenerálódik a test egy-egy fárasztó utazás után.

Pihend ki magad
A legegyszerűbb és legjobb módja annak, hogy frissen érkezz meg az úti célodra, ha a repülés előtti napon a lehető legtöbbet pihensz, éjszaka pedig sokat alszol. Legtöbben itt rontják el: az utazás előtti izgalom, a csomagolás okozta stressz, a késések miatti idegeskedés miatt nem pihenik ki magukat. Pedig sokkal könnyebben regenerálódik a szervezet, ha az utazást egy kiadós alvás előzi meg.

Hagyd a kávét és az alkoholt
Egy kávé otthon, egy reptéren, még egy a fedélzeten, csak hogy elkerüld a fáradtságot – ez az, ami éppen ellenkezőleg hat a szervezetre. Igaz, a koffein miatt az agyad úgy érzi, nincs szüksége pihenésre, miközben a tested fáradt és elgyötört, ami csak még hosszabbá teszi a jetlag érzését. Az alkohol erősíti a fáradtságérzetet, és dehidratációt okoz, ami szintén negatív hatással van a szervezetre. Hosszú út alatt minél több vizet kell inni, ami hozzájárul a frissességhez. 

Állítsd át az órád
Könnyebben felkészülsz szellemileg arra, hogy hamarosan egy egészen más időzónában leszel, ha nem érkezéskor állítod át az órát, hanem már a fedélzeten. Így lelkileg sokkal előbb adaptálódsz a megváltozott környezethez. Egy tipp: semmiképp se indulás előtt állítsd át az órát, mert nehéz lesz kimagyarázni, miért késted le a gépet.

Forrás: Unsplash.com

Mozdulj meg
Bár a repülőgépen általában nincs olyan sok lehetőség mozgásra, a hosszú távú útvonalakat teljesítő repülőgépek prospektusaiban szokott lenni néhány olyan gyakorlat, amit a helyeden is könnyedén elvégezhetsz. Ezek segítenek a test normális vérkeringésének fenntartásában. Érdemes levenni a cipőt, hogy a lábadba is ugyanúgy jusson vér.

Maradj ébren
Ha megérkeztél az úti célodra, próbálj meg addig fent maradni, amíg a helyi idő szerint is alvásidő lenne. A napfény alapból jót tesz a szervezetnek, ilyenkor azonban az alvás nem lesz jó minőségű. Az első napod kicsit fáradtnak érezheted magad, de egy éjszakai kiadós alvás csodákat tesz a szervezeteddel.

Ha neked is van tuti tipped a jetlag átvészelésére, vagy leküzdésére, oszd meg velünk a Facebookon!