Sikerült tető alá hoznia az Airbusnak azt a jelentős, kínai A330-as megrendelést, amelynek híre már előzetesen, kiszivárgott értesülések és iparági feltételezések formájában elterjedt. Június 30-án a Kínai Népköztársaság repülőgép beszerzéseket bonyolító állami vállalata összesen 75 darab A330-asra formált igényt, amelyből 45 a megrendelt és 30 az opciós kötés. Azt egyelőre nem tudni, hogy a felvevő kínai légitársaságoknak mely típusváltozatokra lesz szükségük, de annyi máris biztos, az Airbus nagymértékű támogatást kapott az A330-as gyártósorainak az újabb generációs A330neo érkezéséig való áthidaló lekötésében.
Kínai lendület: jelentős A330-as rendelés a láthatáron
Tiencsin adná át a kínai megrendelők A330-as Airbusait
A Saudia lesz a regionális A330-as első üzemeltetője
A június utolsó napján Párizsban Fabrice Brégier, az Airbus elnök-vezérigazgatója és Li Hai, a China Aviation Supplies Holding Company (CAS) elnök-vezérigazgatója Li Keqiang, kínai, valamint Manuel Valls, francia miniszterelnökök jelenlétében írták alá azt a szerződést, amely szerint Kína összességében 75 darab Airbus A330-as szélestörzsű repülőgép megrendeléséről biztosította az európai repülőgépgyárat.
Fabrice Brégier a megrendelést méltatva elmondta, a CAS szerződése az A330-as család iránti bizalom újabb megnyilvánulása. A típusról szólva pedig azt mondta, az A330-as Kínában a legnépszerűbb szélestörzsű kereskedelmi repülőgép, miután hozzátette: Kína napjaink legjelentősebb légiközlekedési piaca, amely biztosra vehetően további jelentős növekedés előtt áll, és az Airbus számára megtiszteltetés, hogy részese lehet ennek a fejlődésnek.
Az Airbus globális piaci előrejelzése szerint Kína az elkövetkező két évtizedben a világ legnagyobb légi utasforgalmú országává növi ki magát, mind belföldi, mind nemzetközi viszonylatban annak köszönhetően, hogy fejlődésének üteme a világátlagot jóval meghaladó mértékű. Az európai repülőgépgyár számításai szerint 2014-2033 között Kína több mint 5300 újonnan készült kereskedelmi célú repülőgép felvevő piaca lesz.
A világ legnépesebb országának számító Kínában 1150-nél is több Airbus teljesít jelenleg szolgálatot. A legnagyobb számban, több mint 980 géppel a keskenytörzsű A320-as család képviselteti magát, amelynek saját gyártósora is van Tiencsin városában, de 150-nél is több A330-as, valamint 5 A380-as is működik kínai lajstromjel alatt.
Gyanús: nem emelte ki az Airbus, hogy A330 Regional rendelés történt volna
Eddig az Airbus által közölt, szép köntösbe bújtatott legfontosabb információk a szerződés aláírása kapcsán. Nem lehet azonban figyelmen kívül hagyni, hogy a gyártó egyáltalán nem részletezte, hogy mely típusváltozatok azok, amelyek a tárgyalások során megrendelést nyertek. Azon kívül, hogy a jelenlegi hajtómű opciós, ceo-szériákról van szó nem tudni, hogy az A330-200-as, vagy a hosszabb törzsű A330-300-as, ezeken belül az A330 Regional, vagy a megnövelt felszállósúlyú, 242 tonnás változatok foglaltatnak-e papírokban, vagy esetleg teherszállító A330F is van köztük. Továbbá az Airbus arról sem számolt be, hogy mely hajtóművekkel és mikortól kezdődnek a gépek szállításai.
A típusváltozatokat érintő kérdésben a legérdekesebb, hogy vajon sikerült-e a kínai légitársaságokat megnyerni az A330 Regional jellemzőivel, mivel az Airbus legfőképpen éppen erre a piacra fejlesztve indította el a sűrűn székezhető, akár 400 utas szállítására is alkalmas középhatótávú szélestörzsű utasszállítójának a programját. Az A330-as belföldi-regionális útvonalakra szánt típusvariánsa mindmáig egyetlen vevőjéről tudni csak, miután az idei párizsi légi szalonon a Saudi Arabian Airlines 20 darab gépet rendelt. Mindazonáltal az Airbus a szaúdi, mint indító légitársaság kapcsán sem közölt szállítási céldátumot.
A hírekből következtetve egyelőre nem jutottak előrébb az Airbus és Kína között egyre hosszabb ideje folyó, egy kínai A330-as átadóközpontról szóló tárgyalásai sem. Konkrét eredményekről legalábbis nincs hír, noha a felek tavaly októberben már szándéknyilatkozatot is kötöttek a komplexum megvalósítására.
Ugyanakkor egyértelmű sikerként könyvelhető el az Airbus számára, hogy a kínai A330-as megrendeléssel – különösen, ha az opciós kötésekből is lehívás lesz – lényegében sikerült áthidalni azt a veszélyes idő intervallumot, ami kellő gépigény hiányában az A330-as gyártósorainak a 2017 végére ígért A330neo-ra való átállásban drasztikus kapacitás visszavételre, a kibocsátási ráta csökkentésére kényszerítette volna a toulouse-i gyárat.
A lehető legkisebb kiesés érdekében a most még havi tíz gépes gyártással dolgozó szerelősorokat így is az idei utolsó negyedévben előbb kilenc, majd a jövő év elejétől hat gépre állítják. Ez alá viszont már nem szeretne menni az Airbus. Az A330ceo lezárt megrendeléseken alapuló gyártási hátraléka 188 gép, amelyhez még hozzájön a legújabb kínai szerződés.