Nagy a kereslet regionális utasszállító repülőgépek iránt az orosz légitársaságok körében. Az idő ugyanis sürgetőleg hat az orosz légifuvarozókra, amelyek rövidtávú útvonalaikon még mindig jelentős számban üzemeltetnek régi, szovjet-orosz gyártmányú repülőgéptípusokat.

Nagy népszerűségnek örvendenek a nyugati gyártmányú regionális utasszállító típusok az orosz légitársaságok körében. Az egyik orosz regionális légitársaság, a Saravia Airlines épp nemrég jelentette be, hogy flottáját három darab Bombardier Q400 típusú turbolégcsavaros repülőgéppel készül modernizálni – adta hírül az ATW Online. Az oldal információi szerint a kanadai típust az Ilyushin Finance Co. fogja bérbe adni a légitársaságnak azt követően, hogy az Orosz Légügyi Hivatal – várhatóan májusban – megadja a szolgálatba állításhoz szükséges típusengedélyeket.

Jól mutatja a regionális gépek iránt fellendült érdeklődést, hogy az elmúlt évben a Bombardier CRJ-200-as sugárhajtású típusa egyike volt a legkeresettebb repülőgéptípusoknak az orosz légitársaságok körében. 2011-ben csaknem 50 CRJ-200-as került átadásra különböző orosz légitársaságoknak, amelyek kiöregedett Tupoljev Tu-134-es repülőgépeiket kezdték el lecserélni a kis kanadai sugárhajtású típusra.

Az orosz piac vevő lenne rá? A Malév Express a Malév regionális leányvállalataként összesen négy darab CRJ-200ER típusú repülőgépet üzemeltetett. Ezek közül egy, a HA-LNA lajstromot viselő, 2002-ben gyártott repülőgép 2008 óta Ferihegyen került tárolásra. Azóta az ACE műszaki előterén várja sorsának jobbra fordulását (lásd. képünkön).

Miután az amerikai légitársaságok sorra vonják ki a forgalomból a CRJ-200-asokat áruk is ennek megfelelően egyre alacsonyabb, amely a másodlagos piacok számára kitűnő lehetőséget biztosít ezen típusok beszerzésére. Kérdés persze, hogy érdemes-e!

Nem szabad figyelmen kívül hagyni azokat a tényezőket, amelyek miatt az üzemeltetők sorra válnak meg a CRJ-200-asaiktól. Éppen ezért az orosz szakértők között is vannak olyanok, akik szkeptikusan állnak a CRJ-200-asok üzemeltetéséhez. Közéjük tartozik Roman Pakhomov, az Aviacapital-Service vezérigazgatója, aki szerint a típus üzemeltetési költségei igen magasak annak fényében, hogy a gép mindössze 50 utas szállítására alkalmas. Mások pedig a típus oroszországi alkalmazhatósága miatt fejezik ki aggodalmukat. Kérdéses ugyanis, hogy a CRJ-k helyt tudnak-e állni azokon a regionális repülőtereken, ahol eddig a strapabíró Tu-134-esek teljesítettek szolgálatot.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A megmentő? – Sukhoi SSJ-100

Érezve a szükségességét az orosz repülőgépipar is igyekezett választ adni a felmerült igényekre. A Szuhoj repülőgépgyár SSJ-100 típusú sugárhajtású regionális utasszállító repülőgépe nagy reménysége az orosz repülőgépiparnak. A gyártó nem titkolt szándékkal kíván nyomatékos alternatívát állítani a modernizálásra szoruló orosz légitársasági flottáknak.

A legnagyobb orosz légitársaságok már megváltak szovjet típusaiktól. A sürgető igény leginkább a belföldi járatokat teljesítő kisebb légitársaságokat érinti. A Szuhoj repülőgépgyár új, akár 98 utasüléses regionális típusának színrelépése fontos momentum az ország repülőgépgyártásában, csakhogy komoly késések adódtak a Superjetek gyártásában és a legfrissebb hírek szerint az üzemeltetésében is mutatkoznak kezdeti hiányosságok.

A Szuhoj gyár nemrég kényszerült rá, hogy kártérítést fizessen a legnagyobb üzemeltetőnek, az orosz nemzeti légitársaságnak – adta hírül a RIA Novosti hírügynökség. Az Aeroflot üzemeltetési kimaradásokért kapott meg nem nevezett összegű kompenzációt, mivel mint kiderült a gépekkel a tervezett 3200 órával ellentétben csupán 2381 órát tudtak különböző technikai okok miatt repülni. A napi repülési átlag pedig mindössze 3.9 óra volt a szabvány 8-9 órával ellentétben.

Konstantin Mokhna, az Aeroflot helyettes főmérnöke úgy nyilatkozott az esettel kapcsolatban, hogy a kényszerű üzemszüneteket többnyire technikai problémák és az alkatrészellátás késései okozták. A Szuhoj korábban már fizetett kártérítést az orosz nemzeti légitársaságnak, amikor az első Superjetet csak három éves késéssel tudta szállítani a vállalatnak.

Jelenleg két légitársaság üzemeltet Szuhoj Superjet típusú utasszállító repülőgépeket: az első üzembeállító, az Armavia és a legnagyobb SSJ flottával rendelkező Aeroflot.

Forrás: ATW (2012. március 16.) / RIA Novosti (2012. március 13.) / Sukhoi Civil Aircraft Company.
Fotó: Csemniczky Kristóf (Malév CRJ-200ER) / Sukhoi Civil Aircraft Company (SSJ-100)

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!