A Malév egy éve, a gazdasági világválság forgalomcsökkentő hatásaira reagálva vezette be új kereskedelmi stratégiáját, amely gyökeres változást hozott a légitársaság értékesítési és marketing tevékenységében, valamint törzsutas programjában. A Malév amellett, hogy a kereskedelmi terület sikeres átszervezésnek köszönhetően jelentősen csökkentette költségeit, Európában is kivételesen magas forgalomnövekedést produkált az iparág egyik legnehezebbnek számító időszakában. Az új kereskedelmi stratégia bevezetése – 2009 áprilisa – óta 10%-kal nőtt a légitársaság utasforgalma, 6% ponttal a járatok telítettsége és 2 százalékponttal piaci részesedése.
„Az elmúlt 12 hónapból egyértelműen kitűnik, hogy ha nem lépünk időben és nem újítjuk meg gyökeresen kereskedelmi tevékenységünket, a Malév utasforgalma és bevételei soha nem látott mélységbe zuhantak volna. Ezzel szemben a magyar nemzeti légitársaság kitűnően szerepelt különösen közép- és kelet-európai versenytársaihoz képest. Intenzív értékesítési tevékenységével valamennyi piacán meg tudta erősíteni jelenlétét miközben egyszerre kellett és kell megküzdenie a társaság átalakításával és az iparágat sújtó eddigi legnagyobb gazdasági válság hatásaival.” – jelentette be Karim Makhlouf kereskedelmi vezérigazgató-helyettes csütörtöki sajtótájékoztatóján, Budapesten.
A Malév kereskedelmi szervezete az egy évvel korábbihoz képest jóval hatékonyabb; kevesebb vezetői szinttel és a hatásos szakmai munkát támogató struktúrával. A bürokratikus ügyintézés helyett a praktikus, gyors szakmai döntések dominálnak, mely lehetővé teszi az új kezdeményezések bevezetését és a piaci változásokra történő gyors reagálást. Jó példa erre a Malév legújabb két nyári meglepetés-célállomása, Kréta és Mallorca. A charterjáratokat a légitársaság elérhetővé tette foglalási rendszerén keresztül, hogy az utazási irodák által fel nem használt helyeket értékesítse, s ezzel két új célállomással bővítette útvonalhálózatát.
A kereskedelmi területen bevezetett másik jelentős változás a drága külföldi irodák számának csökkentése, olyan módon, hogy a légitársaság értékesítési tevékenységét professzionális ügynökök (ún. general sales agent) látják el, melyek számos oneworld taglégitársaságot is képviselnek az adott régióban. Az elmúlt 12 hónapban éves szinten több mint 300 millió forintos költségcsökkentést ért így el a vállalat, melynek hatása főként a 2010-es évben érzékelhető.
A Duna Club törzsutas-program is átalakult mind külsőleg, mind tartalmában. Az új logó nem csupán dizájnváltás, hiszen az új szegmens alapú pontelszámolási rendszer és az olyan a törzsutas-programot dinamizáló eszközök, mint a kártyaszint megfelelési akció, törzsutasoknak szóló hírlevél vagy a május 1-től elindult Malév-Citibank hitelkártya akció folyamatosan gyarapítja a törzsutasok számát és aktivitását. Jelenleg a Malév Duna Clubnak csaknem 200 ezer tagja van, s számuk átlagosan 3600 új taggal bővül havonta, s ami ennél is fontosabb, hogy a tagok aktivitása (vagyis pontgyűjtése és a pontok felhasználása) 22%-kal nőtt az idei első negyedévben.
A Malév Air Tours átszervezése is eredményes volt. A légitársaság utazási irodája mindenekelőtt olyan kedvező csomag-ajánlatokat kínál, melyek a Malév hálózatán megtalálható célállomásokra vonzanak több turistát. Az új modell hatékonyan támogatja a Malév járatokra történő jegyértékesítést is. A Malév Air Tours megújulását és hatékonyságnövekedését az is jól jelzi, hogy az iroda éppen a héten nyitotta meg a korábbinál kisebb, de a város központjában (V. kerület, Petőfi Sándor u. 10) elhelyezkedő új irodáját, ahol Malév ügyfélszolgálati tevékenységet is ellát.
Fontos részét képezi az új kereskedelmi stratégiának a főként kis- és középvállalatoknak ideális Corporate Saver elnevezésű vállalati ügyfelek számára kialakított program, melyet ugyancsak tavaly nyáron vezetett be a hazai légifuvarozó. A rugalmas feltételeket kínáló program sikerét jól mutatja, hogy a magyar ügyfelek száma megsokszorozódott (+660%), nemzetközi szinten pedig megkétszereződött. Az ebből származó utasforgalom pedig 22%-kal nőtt 2010 első negyedévében.
A Malév új alapokra helyezett kereskedelmi stratégiáját szakmai partnerek és független szervezetek is elismerik. Legutóbb például a Budapest Airporttól vehetett át Karim Makhlouf kereskedelmi vezérigazgató-helyettes két díjat, a legnagyobb forgalomnövekedés eléréséért és a legjobb marketing tevékenységért.
A légitársaság azt tapasztalja, hogy az elmúlt 12 hónapban nyújtott kiváló eredményeire más szakmai szervezetek is felfigyeltek.