Egy frissen kiadott NOTAM szerint az összes Boeing 787-es, amely a hongkongi nemzetközi repülőtérre érkezik, problémákat tapasztalhat az iránysávadó jelének elfogása közben.

A probléma az összes Boeing 787-es típusváltozatot érinti (Fotó: Boeing)

A várost övező terep miatt a hongkongi nemzetközi repülőtér műszeres leszállító berendezései (ILS) nem teljesítik az ICAO által javasolt normákat. A siklópályától, illetve az iránysávtól való több mint fél egységnyi eltérés viszont már azt eredményezi, hogy a repülőgép túl közel kerülhet az akadályokhoz, ezért a hatóságok légiforgalmi tájékoztató körlevél (AIC) formájában kiadtak egy tájékoztatást, amely az ILS-berendezések lefedettségéről és a nem megfelelő ILS-jelek elfogásának veszélyéről szól.

Ez különösen az iránysávadókat érinti: ezek karakterisztikája, valamint a repülőgépek vevőinek sajátosságai miatt a robotpilóta túl korán érzékelheti azt, hogy már a futópálya középvonalát követi.

Az utóbbi idők jelentései alapján ez különösen a Boeing 787-eseket érinti, amely miatt – NOTAM formájában – figyelmeztetést is kiadtak a hatóságok a típus üzemeltetőinek. Ezek szerint a probléma főként a repülőtér 25L, illetve 25R pályájának ILS-megközelítése során tapasztalható.

A Dreamlinerekkel eddig történt esetekben mindegyik járat a légtérre előírt, még biztonságos magasság alá süllyedt, miközben az iránysávadó jelét igazából még nem fogta el.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A figyelmeztetés szerint a hiba észlelése esetén meg kell szakítani a megközelítést, vissza kell emelkedni biztonságos magasságba, és erről tájékoztatni kell a légiforgalmi irányítást.

A Boeing repülési kézikönyvének TBC-106-os számú kiegészítése szerint az iránysávadó nem megfelelő elfogása bármelyik repülőtéren megtörténhet, Hongkong esetében pedig részletezi is a hibát.

Ilyenkor a megközelítés elején a robotpilóta ugyan a megfelelő elfogási szögre (20-30 fok a futópálya tengelyéhez képest) áll rá, azonban nem fogja el az iránysávadó jelét, hanem keresztezi a középvonalat, és tovább repül egyenesen. Majd amikor elfogja a siklópálya jelét, mind a “LOC”, mind a “G/S” módot aktívnak mutatja, és megkezdi a süllyedést, annak ellenére, hogy valójában nem a futópálya felé repül.

A hatóságok felhívják a pilóták figyelmét arra, hogy a repülőtér megközelítése során ezért helyzetüket más forrásból is erősítsék meg, szigorúan tartsák be a publikált megközelítési és süllyedési eljárásokat, emellett folyamatosan figyeljék a repülési paramétereket, ezzel is csökkentve a robotpilóta megközelítési módjainak túl korai aktiválódását.