Európa második, a világ hetedik legforgalmasabb nemzetközi légikikötője. A tavalyi évben csaknem 62 millió utas fordult meg itt, 180 légitársaság 315 városba kínál innen közvetlen összeköttetést, 300 repülőgép-állóhely, négy futópálya és 3257 hektáros terület jellemzi. Ez a párizsi Charles de Gaulle repülőtér, az Air France, Franciaország nemzeti légitársaságának legfontosabb elosztó-központja, a bázis, amely tavaly nyár óta egy vadonatúj terminállal egészült ki. Bemutatjuk az S4 szatellitet.

Az 1974-ben indult, Paul Andreu tervezte Charles de Gaulle repülőtér lépést tartva a korral azóta folyamatos bővülésen megy keresztül, ma már három kiterjedt terminállal működik és tölti be meghatározó szerepét az európai és a világ légiközlekedésében. A fejlesztések legutóbbi és egyben legfontosabbnak kikiáltott eredménye a 2E terminál vadonatúj szatellitje a modern, mégis emberközeli, az 580 millió eurós beruházásként megvalósult S4 utascsarnok.

Az Air France és a reptér-üzemeltető Aéroports de Paris „Hub 2012” programjuk keretében fogtak össze a 2000-es évek közepén, hogy a Charles de Gaulle repülőtéren tovább javítsák az utaskiszolgálás színvonalát, azzal a céllal, hogy még nagyobb nemzetközi forgalmat generáljanak és megerősítsék Párizs első számú légikikötőjének, a SkyTeam szövetség európai elosztó-központjának vezető pozícióját.

Tették mindezt olyan körülmények közepette, amelyek korántsem voltak kedvezőek. 2008-ban, amikor az építkezési előkészületek megkezdődtek világgazdasági válság lett úrrá mindenen, a légiforgalom is visszaesőben volt, de a két francia nagyvállalat bizakodással tekintett a jövőbe és kitartottak a fejlesztés mellett. Kiemelten fontos szempont volt, hogy nem csupán egy új terminált kívántak létrehozni, amelyhez új repülőgép-állóhelyek társulnak, s ezáltal növekedő kapacitás, hanem a meglévő kiszolgáló-egységekkel is jobb és pontosabb összeköttetést kívántak teremteni.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Charles de Gaulle repülőtér terminál áttekintője, jobbra a 2E terminál legújabb S4 szatellitje. (Grafika: Air France)


Így jött létre a CDGVAL, a Charles de Gaulle repülőtér könnyűvasút rendszerébe integrált, ingyenesen használható LISA (Liaison Intersatellite Aérogare), amely korszerű és gyors összeköttetést nyújt az egyes terminálok között, ami különösen fontos a csatlakozások elérésében és egyáltalán a terminálok közötti utas-közlekedésben.

Az 52 méteres LISA szerelvények a kettes számú vonalukon kötik össze a 2E terminál egységeit, a K, az L és végül az M megállókat, amelyek egyben a beszállító kapu-csoportokat is jelölik. Ezek közül az utóbbi az, amely az S4 csarnokhoz tartozik. A szinte hangtalanul közlekedő vasútról leszállva a biztonsági ellenőrző pontok következnek, ahol a szokásos átvizsgálást követően szabad út nyílik az óriási S4 terminál, összességében 100 000 négyzetméteres utasforgalmi részébe, amelyet tavaly június 28-án nyitottak meg és adtak át a közönségnek.

A párizsi utca forgatagát imitáló bevásárló negyed, üzletekkel, kávézókkal, éttermekkel és múzeummal.
A képre kattintva galéria nyílik! (Fotók: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)


Építészek és mérnökök közösen hozták létre az S4 terminált az utasforgalom megkönnyítése és a lehető legkényelmesebbé tétele érdekében, amelynek jegyében egy párizsi sétára hívják az utasokat: érkezés metróval, majd áthaladás Franciaország legjelentősebb áruházai nyomán kialakított kereskedelmi egységeken keresztül az európai technológia kirakataként megjelenő beszállító-csarnokig.

Az utasok több mint 6000 négyzetméteren egy nagy központi tér köré csoportosuló butik, bár és étterem garmadát fedezhetnek fel. Ezek a terek Párizs látképét és a francia életmódot tükrözik, amelynek szellemében az Aéroports de Paris egy múzeumot is létrehozott, amelyben párizsi kiállítások által kölcsönadott műtárgyak kerülnek időszakosan bemutatásra.

A LISA és egy szövetséges Boeing 767-300ER gurulóban az Air France Lounge ablakából.
(Fotó: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)


S4 – A szélestörzsű repülőgépek terminálja

A párizsi Charles de Gaulle repülőtér 2E termináljának legújabb szatellitjét kizárólag hosszú távú járatok kiszolgálására tervezték, ami azt jelenti, hogy az utashidakon itt csupa szélestörzsű repülőgéppel lehet találkozni. Ez az Air France és a SkyTeam légiszövetségben együttműködő partnerek nagygépeinek dedikált terminálja.

A terminál egyszerre 16 nagy teljesítményű repülőgépet képes kezelni, amiből 6 utashíd a világ legnagyobb utasszállító típusára, az Airbus A380-asra van specializálva, amire szükség is van, hiszen csak az Air France-nak már kilenc darab ilyen gépe van és a rövidesen a flottához csatlakozó, tízedik is felkészítés alatt áll.

Air France nagygépek
A francia nemzeti légitársaság interkontinentális és tengerentúli járatait az Airbus és Boeing szélestörzsű típusai teljesítik. A flotta a két-hajtóművesek közül 15 darab A330-200-as, 27 darab B777-200ER és 37 darab B777-300ER szériát számlál. A négy-hajtóművesek táborát 13 darab A340-300-as, 9 darab B747-400-as és 9 darab A380-800-as gazdagítja.

A flottamodernizációs program keretében az Air France 2016-ig bezárólag megválik Boeing 747-eseitől és 2018-tól a legújabb, kompozit generációt képviselő A350-900 eXtra-Wide-Body típusokat állít szolgálatba. A mára már kevésbé költséghatékony, több üzemeltető által is távozásra ítélt A340-esek kivonásáról egyelőre nincs szó.

A legnagyobb, az Airbus A380-as 2009 októbere óta van jelen a flottában. Az Air France a típus első európai üzemeltetője. A francia Superjumbók jelenleg hat célállomásra repülnek menetrendszerűen Párizsból, ezek New York, Los Angeles, Washington D.C., Johannesburg, Tokió és Sanghaj. A fedélzeten 9 La Premiére első osztályú, 80 Business, 38 Premium Economy és 389 Economy utas foglalhat helyet.

Air France Lounge, a francia légitársaság legnagyobb várója

Az Air France az S4-en hozta létre eddigi legnagyobb business váróját is, amely 3000 négyzetméteren kényezteti vendégeit. Míg a beszállító-kapukhoz vezető út egy városi sétát imitál, az utasvárót a természet ihlette és egy park mintájára alakították ki, ahol a pihenés, feltöltődés, vagy akár a munkavégzés is nyugodt, kényelmes körülmények között biztosított.

A francia légitársaság 13 millió eurót költött az Air France Lounge megvalósítására. A világos és tágas térben 620 ülőalkalmatosságot helyeztek el és számos, addig még be nem vezetett szolgáltatás újdonsággal igyekeznek az utasok kedvére tenni. Ilyen például a váróban létesített, egy jegyirodához hasonló utas-szolgálati rész, ahol minden az utazással kapcsolatos ügyintézésben segítségre vannak a társaság munkatársai. Az eddig megszokott hidegkonyhai-, és italválaszték mellett immáron melegétel is fogyasztható, és a hagyományos nyomtatottak mellett digitálisan, táblagépeken is elérhető a naponta megújuló sajtótermék-kínálat.

Megújulás égen és földön egyaránt: vadonatúj ülések az Air France Boeing 777-esein
A versenyképesség szem előtt tartása elengedhetetlen egy magára valamit is adó légitársaságnál. Az Air France idén szeptemberben a francia IFTM utazási kiállításon mutatta be legújabb, Economy/Premium Economy kabintermékeit és egyben hirdette meg a hosszú távú járatokat teljesítő gépeinek fedélzet felújítási programját.

A társaság jövő nyártól meg is kezdi Boeing 777-es típusainak modernizálását, amely mind a négy, így a Business és a La Premiére kabinosztályt is érinti, de a szórakoztató rendszer kínálatában, valamint a kiszolgálásban is lesznek újítások. Nagyobb átmérőjű, HD-felbontású érintőképernyők és még nagyobb választékú, többek között bébi menüvel is kiegészülő fedélzeti ellátmány társul a flotta nagy Boeingjeihez a 2016 júliusáig megvalósuló program során, és fokozatosan a többi szélestörzsű géphez is.

Air France Lounge, a legnagyobb váró. A képre kattintva galéria nyílik! (Fotók: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)


A saját eszközein internetezni, vagy dolgozni vágyóknak természetesen ingyenes WiFi hálózat, valamint az ügyféltérben faxhoz és nyomtatóhoz való hozzáférés is biztosított. Akik esetleg tárgyalásokat szeretnének bonyolítani, vagy csupán még inkább szeparált várakozást igényelnek az előre foglalható VIP-részleggel az Air France rájuk is gondol.

Tekintettel arra, hogy azok akik innen indulnak a legtöbb esetben akár 10-12 órát is töltenek egy-egy járaton a légitársaság a szépségápolásra is hangsúlyt helyez. Három kabinban kozmetikusok kínálnak arc-, és testmasszázst, valamint sminkelést. A felfrissülés érdekében pedig tíz zuhanyfülke is található itt.

Korszerű kényelem a business várón kívül is

Az magától értetődő, hogy a drágább repülőjegyet váltó utasoknak az átlagosnál magasabb kiszolgálás jár és a légitársaságok is igyekeznek mindent elkövetni annak érdekében, hogy éreztessék utasaikkal a megkülönböztetett figyelmet, de az éves szinten 7.8 milliós utasforgalom bonyolítására képes 2E terminál 4-es szatellitje természetesen nemcsak a luxusról szól.

A legtöbb utas turista osztályon utazik, s előttük nem nyílnak meg az exkluzív várók, számukra marad a terminálon kialakított várakozó rész, amelyet egy kis odafigyeléssel a monumentális méretek ellenére igenis lehet barátságossá és kényelmessé tenni.

Az S4 terminál várócsarnoka az emblematikussá vált élő növényfallal, amely a Szajna folyót és azt körülölelő Párizst mintázza. A képre kattintva galéria nyílik! (Fotók: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)


Az átszálló járatok esetében sokszor nem is olyan kevés várakozási idő áll rendelkezésre. Ha a bevásárlást, étkezést követően még jócskán marad idő, akkor az S4 még mindig számos szabadidős szolgáltatása közül lehet választani.

A fiatalabbak számára két ingyenesen használható PlayStation park, a családosoknak, akik együtt szeretnének játszani pedig interaktív érintőképernyős programok szerepelnek a repertoárban, de a mozifilmek és zeneszámok szerelmesei sem maradnak egyedül. Kilenc filmet kínáló HD képernyős moziegységek és zenekapszulák is ingyenesen elérhetők, ahol utóbbi esetében saját hordozóról való számokat is le lehet játszani. A WiFi internet hozzáférés 15 percig ingyenes, azt követően díjköteles.

A terasz növényekkel és az onnan nyerhető látkép a gurulóútra, egy Air France Airbus A318-asról. A képre kattintva galéria nyílik! (Fotók: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)


A belsőépítészetre egyértelműen a modernitás jellemző, ugyanakkor a gazdagon használt fém elemek mellett mindig megjelenik épp annyi fa, vagy más melegebb hatású panel, amellyel harmóniába kerül az összhatás. Az ilyen nagyméretű csarnokoktól általában távol áll a természet, nincsenek növények, sem szabad levegő, de az S4 ebben is más, olyannyira más, hogy élő növényfallal és terasszal is bír. Az utazás előtt még egyszer ki lehet menni és levegőzni egyet. Bármilyen nagyszerűek is a legújabb generációs gépek légkondicionáló rendszerei a friss levegő érzete egy hosszú út előtt sokat segíthet. A zöld környezet pedig nyugtatólag hat, és egyértelműen emberközelibbé varázsolja azt a hatalmas gépezetet, amit a Charles de Gaulle repülőtér jelent.

Az S4 terminál a repülésrajongók és spotterek szemével
A bevásárló negyedben kimondott repülőgépmodell, vagy egyéb a repülésrajongók számára érdekes légitársasági termékeket értékesítő üzlet sajnos nem működik. Egyedül a Magyarországon is ismert Relay üzletben lehet néhány, leginkább gyerekeknek való modellt vásárolni. Méretarányos gyűjtői darabok nem jellemzőek, de általában az Air France egyik beszállítójának, a Socatec-nek fellelhetők termékei a repülőtéri shopokra jellemző árszínvonallal. Aktuálisan az A380-800-as 1:250 méretarányú modellje kapható itt, amely annyiban azért mindenképp figyelemre méltó, hogy máshol nem, vagy csak elvétve lehet hozzájutni.

Ami a repülőgépfotós tevékenységet illeti a szabadlevegős teraszok erre a célra nem teljes körűen alkalmasak, igaz nem is ezt a célt szolgálják. Az üvegfalon keresztül egy-két expozíciót el lehet sütni gurulást végző gépekről, mint emlék az innen elérhető látványról, de az igényes spotter számára megelégedést nyújtó fotók innen aligha készíthetők. A terminálon belülről az utashidakon álló gépekről pedig a szokásos, üvegen keresztüli felvételek készíthetők.

A fedélzeti és repülőtéri magazinokat gyűjtőknek viszont jó hír, hogy több újságos pult is ki van téve a terminálon, amelyekről szabadon el lehet venni ezeket a termékeket.

Annak, aki mindenáron szeretne valamilyen Air France relikviát a légitársaság hivatalos webáruháza lehet gyógyír, amelyben többféle repülőgépmodell és egyéb vállalati logóval ellátott termék is kapható. Némileg nehezíti a beszerzést, hogy az üzletet bonyolító cég magyarországi kézbesítést egyelőre nem vállal.

Új megvilágításban: még előnyösebb csatlakozás a magyar utazóknak

A budapesti repülőtérről Párizsba érkezőknek természetesen már most is igénybe vehetőek az S4 terminál szolgáltatásai, amennyiben az Air France, vagy más SkyTeam szövetségesének hosszú távú járatára szállnak át. Ami viszont igazán előnyössé teszi és még inkább a Charles de Gaullera fókuszálhatja a magyar utazóközönség figyelmét, hogy az Air France jövő nyári menetrendjében, március 30-tól ismét kínál kora reggeli járatot Budapestről a francia fővárosba, amellyel az átszállók lényegesen kevesebb várakozással vehetik igénybe a tengerentúlra délelőtt kirepülő csatlakozásokat.

Az épület. Az S4 terminál és részletei. A képre kattintva galéria nyílik! (Fotók: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu)


Az Air France október 24-e óta már értékesíti is jegyeit erre a kora reggeli járatra, amelyre a bejelentéskor a flotta legkisebb sugárhajtóműves típusát, az Airbus A318-ast hirdették, de valószínűsíthető, hogy a forgalmasabb napokon az A320-as család nagyobb típusai is előfordulnak majd a Budapestről 06:50-kor induló vonalon. A napi másik két, délelőtti és délutáni járatokra az Air France eleve a hosszabb törzsű egyfolyosós Airbusait küldi.

A visszajelzések szerint az új terminálépület sokakkal megkedveltette Párizst, mint átszállásra választott repülőteret. Jól sikerült koncepciót sikerült hát valóra váltani, amely egészen új megvilágításba helyezi a Charles de Gaulle repülőteret. Az Air France frissülő szolgáltatásokkal, az Aéroport de Paris pedig igazán kellemes, hívogatóan új környezettel várja az utasokat. Érdemes Párizson keresztül utazni.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!