A holland kormány megálljt parancsolt a három nagy Öböl-menti légitársaságnak, már ami az amszterdami Schiphol repülőtéren történő terjeszkedésüket illeti. A Financieele Dagblad pénzügyi szaklap tudósítása szerint a holland kormány az intézkedés okaként azt jelölte meg, hogy az Emirates Airline, a Qatar Airways és az Etihad Airways hármasa meg nem engedett eszközökkel versenyez az Air France-KLM légitársaságokkal szemben. Az Öböl-menti légitársaságok keresik annak a lehetőségét, hogy Európa és az USA között repülhessenek.

Az arab légitársaságok számára nem csak az újabb repülési jogok kiadásának korlátozása jelenthet nehézséget, hanem az is, hogyha a meglévő járataikon nem engedik a hatóságok a nagyobb kapacitásű repülőgépek, például az A380-as bevetését. Ilyenre számos példa volt az elmúlt években. (Fotó: Emirates) | © AIRportal.hu

Az arab légitársaságok számára nem csak az újabb repülési jogok kiadásának korlátozása jelenthet nehézséget, hanem az is, hogyha a meglévő járataikon nem engedik a hatóságok a nagyobb kapacitásű repülőgépek, például az A380-as bevetését. Ilyenre számos példa volt az elmúlt években. (Fotó: Emirates)

A lap megemlíti, hogy a KLM és más légitársaságok a keleti irányú útvonalak tekintetében komoly nehézségekkel szembesülnek a három nagy Öböl-menti légitársaság által gyakorolt piaci nyomás miatt. Az Air France-KLM álláspontja szerint a közel-keleti légitársaságok amszterdami terjeszkedése elbocsátásokhoz vezethet Hollandiában.

Az Emirates és az Etihad jelenleg naponta két-két járatpárral köti össze Amszterdamot a légitársaságok saját közel-keleti csomópontjaival, a Qatar Airways pedig a nyáron tervezi az Amszterdam – Doha járatának elindítását.

A holland kormányzat úgy próbálja elejét venni az Öböl-mentiek további terjeszkedésének, hogy nem ad ki több repülési jogot a három nagy légitársaság részére az amszterdami Schiphol repülőtérre. Az EU illetékesei egyelőre nem kommentálták a holland kormányzat intézkedéseit. Az EU jelenleg egy olyan légügyi egyezményen dolgozik, amely szabályokat tartalmaz a légitársaságok állami finanszírozását illetően.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Öböl-mentiek az USA felé kacsintgatnak

A három nagy arab légitársaság folyamatosan keresi annak lehetőségét, hogy Európa és az amerikai kontinens közötti piacra is beléphessenek. Ezt természetesen az USA három nagy légitársasága, az American, Delta és a United szintén kormányzati közreműködéssel szeretné gátolni. A légitársaságok célja, hogy még az Obama-adminisztráció ideje alatt döntést sajtoljanak ki a kormányzatból az Öböl-menti légitársaságokkal szemben, azon a téren, hogy azok megsértik-e a “nyílt égbolt” egyezményeket.

A lap idézi Tim Clarck-ot, az Emirates vezérigazgatóját is: “Európai hub-okról terjeszkedjünk az USA irányába? Igen, lehet, hogy meglépjük.” – mondta Clark. “A Milánó – New York útvonalunk sikerét nézve látjuk, hogy mennyire nyereséges ez a viszonylat. Ha a dánok, vagy a svédek azt mondják nekünk, hogy nincs elég kapacitás, megfontolnánk-e, hogy járatokat nyitunk?, igen lehet, hogy megtennénk.”

Budapesten sokan örülnének egy transzatlanti járatnak

A magyar légiközlekedési piac ugyan kicsi, de 2012. előtt jól prosperáltak az amerikai légitársaságok Budapest – New York járatai. A gazdasági válság és a Malév, mint a balkáni és kelet-európai térségből ráhordó megszűnésével az American és a Delta is kivonult Budapestről. Bár nyáron (elvileg) két légitársaság is elindítja járatait Budapest és Toronto/Montreal között, ezek a járatok a magyar utazók számára kevésbé bírnak jelentőséggel egy new york-i útvonalhoz viszonyítva.

A repülőtér évek óta dolgozik azon, hogy közvetlen Budapest – New York járatot csábítson Ferihegyre, egyelőre láthatóan nem sok sikerrel. Úgy tudjuk, hogy az Emirates-nek egyelőre nincsenek olyan tervei, hogy Budapesten keresztül “dobbantsanak” az USA irányába, bár bizonyosan sokan örülnének egy közvetlen new york-i járatnak. Ez a nagy európai légitársaságokat is versenyre késztetné, azaz a budapesti indulással európai hubokon keresztüli átszállással kínált jegyek áraira is jótékony hatással lenne egy közvetlen járat a magyar utazók szemszögéből.

Nemzeti légifuvarozó híján a magyar kormánynak nem fűződik ahhoz érdeke, hogy bármilyen légitársaságot adminisztratív eszközökkel védjen, vagy a holland kollégáikhoz hasonlóan gátolják az Öböl-mentiek budapesti terjeszkedését. Ha lenne egy kis regionális légitársaság Magyarországon – mint az Etihad-csoport által felvásárolt Air Serbia – mely a ráhordást végezhetné ezekre a járatokra a kelet-európai és balkáni régiókból akár az USA, akár keleti irányba még jól is prosperálhatna az üzlet a perifériára szorult magyar légiközlekedés szempontjából.

Al Baker Washingtonban védte az álláspontját

A Qatar Airways vezérigazgatója szerint a nagy amerikai légitársaságok csökkenteni akarják a versenyt és szűkíteni akarják a piacot. Akbar Al Baker tagadja, hogy tiltott állami támogatásban részesült volna légitársasága. Terjeszkedésük pedig szabályosan, az Open Sky egyezmény keretein belül zajlik.

Akbar Al Baker mindezt Washingtonban mondta az Air Transport World légügyi szaklap csütörtöki tudósítása szerint. Az American Airlines, a US Airways és a Delta korábban azzal vádolta a három fő Öböl-menti légitársaságot, hogy összesen 42 milliárd dollár tiltott állami támogatást kaptak, emiatt torzítják a versenyt.

Az amerikai légicégek kormányközi tárgyalásokat sürgetnek az Egyesült Államok, Katar és az Egyesült Arab Emirátusok között, hogy az országok közötti Nyílt égbolt egyezményről tárgyaljanak, mivel ezt, az amerikai cégek szerint sérti a tiltott állami támogatás és a túlzott kapacitásbővítés.

Európa és az Egyesült Államok legnagyobb légitársaságai hónapok óta kormányzati döntést sürgetnek az egyre erősödő öböl-menti konkurencia ellen, mert álláspontjuk szerint a Qatar Airways, az Emirates és az Etihad jelentős mértékű tiltott állami támogatásban részesül.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!