Az EX-YU Aviation információi szerint végére ért egy több mint 15 éves vita, amely az Airbus és az akkori JAT Yugoslav Airlines között robbant ki 1998-ban. Az Air Serbia elődje még a 90-es évek végén nyolc darab Airbus A319-es repülőgépet rendelt az európai repülőgépgyártól, amelyek azonban sose kerültek leszállításra a szerb nemzeti légitársaság számára. Ám a történet nem ennyiből áll, hiszen egészen napjainkig húzódott az ügy a két fél között.

Közel 16 éves vívódás után az Airbus elfogadta a JAT által leadott rendelést, miután a repülőgépgyár és az újraszervezett szerb légitársaság, az Air Serbia újbóli tárgyalásokat folytattak. Az Airbus februári rendelési jelentése kimondja, hogy az 1998 augusztusában megrendelt Airbus A319-es repülőgépek soha nem kerültek átadásra, ámbár az Etihad Airways – amely 49%-os tulajdonjogot birtokol a szerb légifuvarozóból – a tavaly novemberi, tíz példányos A320neo rendelésével ellensúlyozta ezt a meghíúsult rendelést. Ezek a repülőgépek az Air Serbia kötelékében közlekednek majd.

A JAT és az Airbus delegációja a rendelésről szóló megállapodást követően. (Forrás: EX-YU Aviation) | © AIRportal.hu

A JAT és az Airbus delegációja a rendelésről szóló megállapodást követően. (Forrás: EX-YU Aviation)

1998-ban 580 millió dollár értékben rendelt A319-es repülőgépeket a JAT Yugoslav Airlines. Azonban az akkoriban fennálló politikai konfliktusnak köszönhetően ez a költség és a repülőgépek nem igazán egyeztek a légitársaság igényeivel. A JAT akkor 23,5 millió dolláros előleget fizetett az Airbus-nak, ám számos indokra hivatkozva csúszott az átadás. Az egyik ilyen indok az ENSZ által hatályba helyezett szankció volt, amelynek értelmében Jugoszlávia számára nem szállíthatta le a repülőgépeket az európai repülőgépgyár.

2000 októberében, a helyzet javulását követően, bár nemzetközi jogi akadálya nem volt a gépek átvételének, azonban anyagi akadálya annál inkább. Ezek után a jugoszláv légivállalat utódja, a Jat Airways számos kísérletet tett az aláírt megállapodás felülvizsgálatára, csekély sikerrel. 2012-ben az Airbus perrel fenyegette meg a szerb kormányzatot az 1998-as megállapodásért, amelyet végül az Etihad szárnya alatt új életre kapott légitársaság, az Air Serbia és az Öböl-menti vállalat csillapított le, és tett pontot a hosszantartó ügy végére.

Ami az 1998-ban kifizetett előleget illeti, az Airbus ezt az összeget az Ethiad által leadott Airbus A320neo rendelésbe számította be, amely példányok az Air Serbia színeiben repülnek majd. A megújuló keskenytörzsű típusból rendelt gépek várhatóan 2018 és 2020 között állhatnak forgalomba a szerb nemzeti légitársaságnál.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az első Airbus A319 példányok egyike az Air Serbia kötelékében. A nagytestvér, az A320neo négy év múlva állhat szolgálatba a szerb légifuvarozónál. (Forrás: Air Serbia) | © AIRportal.hu

Az első Airbus A319 példányok egyike az Air Serbia kötelékében. A nagytestvér, az A320neo négy év múlva állhat szolgálatba a szerb légifuvarozónál. (Forrás: Air Serbia)

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!