A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) felmérése szerint az utasok leginkább még több automatizált rendszert szeretnének az utazásuk során. A gördülékenyebb határellenőrzés csak a prioritások végén szerepel.

Fotó: Lufthansa

A szervezet lapunkhoz eljuttatott közleménye szerint az éves kérdőívük kielemzése után jutottak erre a következtetésre, az ívet idén mintegy 11 ezren töltötték ki. Ennek alapján az IATA öt tényezőt fogalmazott meg, amelyre az utasok a leginkább vágynak.

Ezek a mainál sokkal jobban automatizált reptéri folyamatok, az egyfajta, biometrikus személyazonosítás, a telefonra küldött valós idejű tájékoztatás, hatékonyabb utasbiztonsági ellenőrzés és a gördülékenyebb határellenőrzés.

A felmérésben résztvevő utasok 82 százaléka szeretne az okostelefonján is elérhető digitális útlevelet használni és ezeket a legtöbb utazással kapcsolatos ügyintézés során használni. A válaszolók 64 százalék a biomatrikus azonosítást preferált.

Az IATA felhívta a figyelmet arra is, hogy az egyazonosítós ügyfélélmény (amikor mindenfajta azonosításhoz egyféle dokumentumot, ebben az esetben biometrikus adatot) technológiailag megoldott, de a kormányoknak döntéshozatali szinten támogatniuk kell az elterjedést.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A szervezet felmérésnek másik nagy megállapítása, hogy az utasok egyre több mindenről szeretnének maguk gondoskodni az utasfelvételtől kezdve a poggyászeladáson át egészen a beszállásig. A legtöbben a poggyászleadásban szeretnének nagyobb szabad kezet kapni, a válaszolók 68 százaléka szeretné maga, lehetőleg digitális címkével ellátni bőröndjét, 48 százalékuk pedig maga szeretné feladni azt.

A Lufthansa okosórás alkalmazása. (Fotó: Lufthansa)

A felmérés szerint 2017-ben 6 százalékkal 58 százalékra nőtt azok aránya, akik automata beléptető rendszereket használnak a határellenőrzésnél, így erre a technológiára is egyre nagyobb az igény, és most már az utasok 72 százaléka szeretne önbeléptető beszállító kapukat.

A válaszolók 85 százaléka szeretne pontos információkat kapni a járatáról, 50 százalék pedig a csomagját is szeretné nyomon követni, 51 százalék a határellenőrzés várható idejét is tudni szeretné.

A leginkább fejlesztésre szoruló területek az utasok szerint az utasbiztonsági ellenőrzési pontok. A legtöbben a személyes tárgyaik kipakolásától, az elektronikai eszközök kipakolásának kényelmetlenségétől kaptak frászt.