1985. szeptember 14-én szállt le először Concorde Ferihegyen. A repülőgép a British Airways színeit viselte.

Nagy-Britannia és Franciaország repülőmérnökei 1956-ban kezdték el a szuperszonikus repülőgép fejlesztését, majd 1962-ben úgy döntöttek, hogy közösen folytatják tovább a munkát. A British Aircraft Corporation (ma AirbusUK) és az Aerospatiale (ma Airbus France) partnerkapcsolata keretében 20 Concorde repülőgép készült. A brit prototípus a bristoli Filton repülőtéren emelkedett először a magasba 1969. április 9-én. A szuperszonikus polgári repülés története 1976. január 21-én kezdődött: ekkor repült először a British Airways gépe a londoni Heathrow repülőtérről Bahreinbe, az Air France Concorde-ja pedig Párizsból Rio de Janeiróba. Az első transzatlanti (washingtoni) útra 1976. május 24-én került sor, a New York-i járatok pedig 1977. novemberében tűntek fel első alkalommal a British Airways menetrendjében.

A British Airways Concorde-jai közel 50.000 repülést hajtottak végre, és mintegy 225 millió kilométert tettek meg a polgári repülésük ideje alatt. A 140.000 óránál is hosszabb repülési időből több mint 100.000 órát töltöttek szuperszonikus repüléssel, azaz a hangsebesség felett.

A Concorde gépek történetének könyvébe 2000. július 25. fekete betűvel írta be magát. Az Air France gépe ezen a napon szenvedett balesetet közel 100 utassal a fedélzetén. A baleset utáni kényszerpihenő alatt viszont teljesen megújult a British Airways Concorde-ok földi és fedélzeti szolgáltatása. A fejlesztésre a légitársaság 14 millió fontot fordított. A gépekbe új bőrülések, márványborítású mosdóhelységek kerültek, a hangsebesség átlépését egy a padlón végigfutó kék fény jelzi, a fedélzeti menü teljes átalakuláson ment át, a fedélzeten kínált borok minőségi követelményeinek biztosítására pedig saját Concorde pincészet alakult. A Concorde utasok számára Londonban és New York-ban külön check-in pultok és külön üzleti várók létesültek.

„A Concorde gépek landolásával a szuperszonikus repülés korszaka véget ér ugyan, de az a szolgáltatási minőség, amelynek szimbóluma flottánkban a híres deltaszárnyú gépmadár volt nem szűnik meg a British Airways-nél.”- mondja Tuboly József, a British Airways Hungary kereskedelmi és marketing igazgatója.”Concorde gépeink speciálisan képzett személyzetét és kiemelt ügyfélkörünknek szóló egyedi szolgáltatásait tengeren túli járatainkon a First és Club World osztályai veszi át és működteti tovább.”- tette hozzá az igazgató.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A világ szuperszonikus repülőgépei közül egyedül a Concorde képes a hangsebesség több mint kétszeresét meghaladó, 2.173 km/h sebesség és 18.300 méteres repülési magasság elérésére. A Londonból New York-ba tartó tengerentúli járat menetideje három óra húsz perc volt. Az ötórás időeltérés ebben az esetben azt jelentette, hogy a Concorde megérkezésekor az óra kevesebbet mutatott, mint felszállása idején.

A világ leggyorsabb utasszállító repülőgépei 2003. október 24-én, helyi idő szerint 16 órakor landoltak végleg a londoni Heathrow repülőtér aszfaltján. Ebben az időpontban egymás követően érkezett meg három Concorde, amelyek közül az első a Torontó-t, Boston-t, Washington-t végiglátogató, New York-ból érkező gép, a második a Birmingham, Belfast, Manchester, Cardiff városoktól búcsúzó és Edinburgh-ből érkező repülő, a harmadik pedig Vizcayai-öböl felett emlékrepülést végrehajtó Concorde volt. Mindhárom gép fedélzetén meghívott vendégek utazhattak. (forrás: nagyutazas.hu)

Sajnos túl sok fotót és információt nem találtunk az eseményről, így ha bárkinek van fotója, információja pl. arról, hogy miért járt itt a gép, stb. kérjük ossza meg ebben a topicban!

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!