Maximális sebesség és maximális felszállósúly – ekkora teljesítményen is biztonsággal meg kellett hogy tudjon állni a futópályán megszakított felszállás esetén a Boeing 787 Dreamliner gépcsalád legújabb, 9-es szériája. Az amerikai repülőgépgyár videón tárta a nagyközönség elé, mekkora megpróbáltatást is jelentett ez a rendszereknek, amelyek viszont gyönyörűen helytálltak, a legforszírozottabb körülmények között is bizonyították teljesítőképességüket.

Az egyik, ha nem a leglátványosabb videót tette közzé a Boeing a 787-9-es tanúsító programjáról. Mint minden új gépnél a forgalomba bocsátás előtt, a hosszított törzsű Dreamlineren is el kellett végezni a megszakított felszállás és vele a fékrendszer tesztjeit.

A gyáriak erre a fontos feladatra a berepülő flotta N789ZB lajstromú, fehér alapfestést viselő gépét jelölték ki, amely tavaly novemberben repült először, és az első General Electric GEnx-1B hajtóművel szerelt prototípus.

A Boeing szándékosan olyan teljesítményen hajtotta végre a próbát, amely a hétköznapi körülmények között aligha fog bekövetkezni. Nemcsak a sebességet és a felszállósúlyt maximalizálták, hanem ráadásul 99%-osan lehasznált futómű fékekkel indultak neki annak az elhatározási pontnak, amikor még meg lehet fogni a gépet a futópályán, azaz meg lehet szakítani a felszállást. Nehezítésképp, hogy végképp a teljesítőképesség határát feszegető helyzetet szimuláljanak az egyik féket – mintha meghibásodott volna – még ki is iktatták, a lehető legrosszabb szcenáriót idézve a gép elé.


A Boeing videója a 787-9-es féktesztjéről. (Forrás: Boeing YouTube Csatorna)

Aztán következett az igazság pillanata, a GEnx-hajtóművek felzúgtak és egészen 188 csomós, vagyis csaknem 350km/h-s sebességig gyorsították a Dreamlinert. Innen kellett biztonsággal, az ilyen vizsgán elvártak szerint a hajtómű reverzek segítsége nélkül megállni, roppant terhelést róva a fékekre, amelyek jól láthatóan felizzottak a forróságtól, de kiállták a próbát. A megállást követően a biztonsági szelepek megkezdték az abroncsok leeresztését, megelőzendő egy esetleges robbanást. Ez a rendszer is hibátlanul működött, és közben természetesen a futópálya mellett felsorakozott tűzoltó osztagok is azonnal körbe vették a gépet, ahogy az egy repülőtéren is történne, és a vonulási normaidőt kivárva megkezdték a hűtést.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az eredmény abszolút bizalomra ad okot, a 787-9-es teljes terheléssel (maximális felszállósúlya egy 737-600-asnak mintegy 3.8 szorosa, 252.6 tonna), a megszokottnál is nagyobb sebességről, szabályos karbantartási üzemben már csere kötelezett, túlkopott fékekkel is képes biztonsággal megállni, ha szükséges. Bőven van biztonsági tartalék.

A típus egyébként június közepén kapta meg a hatósági engedélyeit az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA) és az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségtől (EASA) egyaránt, amelyekkel rövidesen szolgálatba is állíthatja első 787-9-es gépét az indító légitársaság, az Air New Zealand.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!